• Anonym (önskar tips)

Underhåll, vad ska man ta med?

Ska man lägga tråden i familjerätt eller familjejuridik? Jag provar här. Det gäller min sambo och hans ex, de har varit på och ska till familjerättsbyrån igen. Hon ska lämna landet över en längre tid. Deras son ska bo hos oss på heltid. Nu ska vi räkna ut hur mycket underhåll hon ska betala.
    Vissa saker är väl uppenbara, mat och kläder, fritid, men kan ni komma med tips på annat man inte ska glömma? Vad har ni tagit med i erat underhåll?

• Svar på tråden Underhåll, vad ska man ta med?
  • Anonym (g)

Ni kan inte kräva mer än 1273:-

Ni kan stämma henne på mer om hon har en väldigt hög inkomst. 

• sextiotalist

Det finns färdiga koncept att följa, det är barnets kostnader (där kan man utgå från konsumentverkets beräknade kostnader), sedan bör man lägga till extraordinära kostnader, dyrare mediciner, glasögen, om barnet idag utöver en sport som är lite dyrare, så kan min prata med mamman så hon är införstådd att hon kommer vara med att betala den även nu när hon är utomlands. Sedan drar ni av barnbidraget, så har in vad barnet kostar i månaden på ett ungefär. Detta belopp sak båda föräldrarna dela på (efter förmåga)

Egna semesterresor, egna presenter, egna julklappar ska inte med. Inte heller er boendekostnad (den har ni ju redan och påverkas nog endast marginellt) .

• Philippa

1273 kr ska hon betala.

• Anonym (önskar tips)
    sextiotalist skrev 2013-09-26 11:00:59 följande:
    Det finns färdiga koncept att följa, det är barnets kostnader (där kan man utgå från konsumentverkets beräknade kostnader), sedan bör man lägga till extraordinära kostnader, dyrare mediciner, glasögen, om barnet idag utöver en sport som är lite dyrare, så kan min prata med mamman så hon är införstådd att hon kommer vara med att betala den även nu när hon är utomlands. Sedan drar ni av barnbidraget, så har in vad barnet kostar i månaden på ett ungefär. Detta belopp sak båda föräldrarna dela på (efter förmåga)

Egna semesterresor, egna presenter, egna julklappar ska inte med. Inte heller er boendekostnad (den har ni ju redan och påverkas nog endast marginellt) .
    Det är konsumentverkets rekommendationer han har tittat på. Det blir inte mycket högre än 1273 men lite mer i alla fall.

Ni som säger 1273: det är meningen att de ska komma överens om underhåll och då behöver man inte hålla sig till 1273.
  • Anonym (g)
    Anonym (önskar tips) skrev 2013-09-26 12:29:22 följande:
    Det är konsumentverkets rekommendationer han har tittat på. Det blir inte mycket högre än 1273 men lite mer i alla fall.

Ni som säger 1273: det är meningen att de ska komma överens om underhåll och då behöver man inte hålla sig till 1273.

Man kan komma överrens om mer, men det är det som är den uträknade normen. Och hon behöver inte gå med på mer., Ni ska ju även bidra.
  • Anonym (jurist)
    Anonym (önskar tips) skrev 2013-09-26 12:29:22 följande:

Hur mycket hon ska betala beror på flera faktorer, t.ex vad pappan har för överskott och vad hon själv har för överskott, efter godkända avdrag, minus barnbidrag, samt barnets verkliga kostnader. Man ska försörja barn efter förmåga, även om barnet bor heltid hos en förälder.

Vägrar hon ens betala 1273 så måste pappan: 1. Nöja sig med 1273 och kräva pengarna via Fk. 2. Stämma henne i domstol för att ev. få ett högre belopp.
  • FrökenKanSjälv

TS,
    På Försäkringskassans hemsida brukade det finnas en räknesnurra där man stoppar in alla siffror (respektive inkomst och boendekostnader) och sen får ut vad var och en ska stå för.

Jag har också för mig att det i Konsumentverkets "Koll på pengarna" finns uppgifter om hur många procent av basbeloppet barn i olika åldrar kostar(men jag kan ha fel).

• Anonym (.....)
    Philippa skrev 2013-09-26 11:16:23 följande:
    1273 kr ska hon betala.
    om hon har tillräcklig hög inkomst.
    men de får 1273kr då försäkringskassaan ger mellanskillnaden ;) 
  • Anonym (jurist)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-09-27 08:09:43 följande:
    TS,
    På Försäkringskassans hemsida brukade det finnas en räknesnurra där man stoppar in alla siffror (respektive inkomst och boendekostnader) och sen får ut vad var och en ska stå för.

Jag har också för mig att det i Konsumentverkets "Koll på pengarna" finns uppgifter om hur många procent av basbeloppet barn i olika åldrar kostar(men jag kan ha fel).
    De som använder den brukar ofta komma fram till rena fantasisummorna har jag märkt. Jag vet inte varför, men den verkar vara svår att använda.

• sextiotalist
    Anonym (jurist) skrev 2013-09-27 08:52:24 följande:
    De som använder den brukar ofta komma fram till rena fantasisummorna har jag märkt. Jag vet inte varför, men den verkar vara svår att använda.

Det märkte jag också, jag kom också fram till en fantasisumma när jag för kul skull räknade på det och då tjänar jag mer än sambon
  • Anonym (Oompalompier)
    sextiotalist skrev 2013-09-27 08:56:10 följande:
    Det märkte jag också, jag kom också fram till en fantasisumma när jag för kul skull räknade på det och då tjänar jag mer än sambon
    Ja den är rolig den där räknesnurran. Mitt barns mamma kom fram till en summa långt mycket högre än schablonen för ett barn i den åldern, kan också sägas att barnet inte har några extraordinära kostnader då han fortfarande är under året. med avdrag för barnbidrag skulle jag betala alla hans kostnader plus lite till enligt henne.

Hitta en riktig kalkyl, räkna ut det själv eller prata med en jurist istället. Det är ganska lätt att räkna ut ett någorlunda korrekt underhåll, men problemet är att det i boendeförälderns ögon många gånger är för lågt...   
Svar på tråden Underhåll, vad ska man ta med?