• Anonym (Rättvist!)

Hon har allt barnbidrag - vi delar på kläder aktiviteter osv

Hej! Skild sen ett drygt år. Vi har två barn 6 och 8, varannan vecka. Vi har gemensamma ytterkläder och skor! Men uppsättningar kläder på respektive ställe. När det nu är dags att köpa vinterkläder/skor vilken kommer gå på x tusen börjar jag tänka. Är detta rätt? Hon har barnbidraget på ca 27000 kr/år och betalar barnförsäkringarna och fritidsavgiftera för ca 12000 kr/år. Som jag ser det finns det 15000 kr/år att köpa kläder och betala aktiviteter för. Skulle det gå på 22000 kr/år betalar jag gärna mer av de överskjutande 7000 kronorna, IOM att jag tjänar mer , men det känns inte rätt att jag skall betala hälften av allt när hon har hela barnbidraget. Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 19:27
    Tack för svar!
    IOM att barnen är skrivna hos henne beräknas fritidsavgifterna på hennes inkomst. Det blir rätt nära 10 000kr/år. BarnFörsäkring ca 2500kr/år.
    Alltså ca 14 000kr/år kvar till kläder, aktiviteter osv.
    Jag betalar gärna för att barnen skall ha det bra, men inte subventionera mitt ex liv med motsvarande en utlandsresa varje år.

• Svar på tråden Hon har allt barnbidrag - vi delar på kläder aktiviteter osv
  • sär skriven

Att 15 000 kronor knappast räcker för att hålla två barn med mat, husrum, kläder, leksaker, medicin och annat nödvändigt samt vabba vid behov. Jag antar att du betalar underhåll?

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • sär skriven

Nu läste jag att ni har barnen varannan vecka och då betalar du såklart inget underhåll.

Då tycker jag att du kan skjuta till om det är dyrare saker som behövs. Hennes förskoleavgift/fritidsavgift, hur baseras den? Om ni har VV så borde det vara självklart att du är med och betalar den, till exempel.

• sär skriven
    Anonym (Halva bb) skrev 2013-09-26 08:20:41 följande:
    Begär halva bb
    Var inne på det också, som lösning.

Om du får halva barnbidraget, så kan ni dela på kostnaderna sedan. Barn kostar ju mer än barnbidraget per per år, men du har samma utlägg för barnen vad jag förstår. Jag är ändå nyfiken på hur barnomsorgsavgiften beräknas, om du tjänar mer än vad hon gör och hon betalar, baseras inte avgiften då delvis på din lön?
  • jannej
    sär skriven skrev 2013-09-26 08:34:54 följande:
    Var inne på det också, som lösning.

Om du får halva barnbidraget, så kan ni dela på kostnaderna sedan. Barn kostar ju mer än barnbidraget per per år, men du har samma utlägg för barnen vad jag förstår. Jag är ändå nyfiken på hur barnomsorgsavgiften beräknas, om du tjänar mer än vad hon gör och hon betalar, baseras inte avgiften då delvis på din lön?
    Om båda jobbar blir det väl maxtaxa
  • sär skriven
    jannej skrev 2013-09-26 08:40:15 följande:
    Om båda jobbar blir det väl maxtaxa
    Det beror ju på vilken lön..? Jag jobbade heltid när sonen var liten men kom aldrig upp i den lönen att jag betalade maxtaxa. Tror maxtaxan ser lite olika ut på olika håll i landet också.
  • FlamingRed

Det beror ju lite på vilken inkomst ni har också, om era inkomster skiljer sig markant så är det ju inte helt rättvist att dela 50/50.

• Anonym (Rättvist!)

Tack för svar! IOM att barnen är skrivna hos henne beräknas fritidsavgifterna på hennes inkomst. Det blir rätt nära 10 000kr/år. BarnFörsäkring ca 2500kr/år. Alltså ca 14 000kr/år kvar till kläder, aktiviteter osv. Jag betalar gärna för att barnen skall ha det bra, men inte subventionera mitt ex liv med motsvarande en utlandsresa varje år. Vi har ju samma kostnader då vi har barnen varannan vecka...

• Anonym (snart)
    FlamingRed skrev 2013-09-26 09:14:40 följande:
    Det beror ju lite på vilken inkomst ni har också, om era inkomster skiljer sig markant så är det ju inte helt rättvist att dela 50/50.
    Det där förstår jag inte. Om jag väljer att utbilda mig/vidareutbilda mig/jobba heltid eller extra. Varför ska jag då betala mer om den andra väljer en "väg" som ger mindre i plånboken?

TS om jag förstår det rätt så är det lagförändring på gång från och med 1a mars nästa år. Då ska det räcka med att en förälder begär delat barnbidrag vid växelvis boende för att det ska gå igenom.    
  • FlamingRed
    Anonym (snart) skrev 2013-09-26 19:54:39 följande:
    Det där förstår jag inte. Om jag väljer att utbilda mig/vidareutbilda mig/jobba heltid eller extra. Varför ska jag då betala mer om den andra väljer en "väg" som ger mindre i plånboken?
    För att barnet ska kunna be om/vilja ha tex en jacka utan att få dåligt samvete för att en förälder måste spara i tre månader för att köpa den.
Svar på tråden Hon har allt barnbidrag - vi delar på kläder aktiviteter osv