• LiteniAugusti

Amning efter narkos

Jag ammar min snart 4 månader gamla dotter och är inbokad för operation under narkos i mitten på oktober. Själva ingreppet kommer att ta ca 30 min och sedan 1-2 timmar på uppvak. Läkaren rådde mig att pumpa ur den "första mjölken" efter uppvak för att sedan kunna amma på som vanligt. Behövs det? Och hur gör man bäst då med maten under tiden? Något annat än bröstet måste ju till.

Jag har läst på om att koppa bebisen, men det verkar ju krävas en del träning och det känns dumt. Jag vill inte för något i världen störa amningen som fungerar så bra.

Erfarenheter och råd mottages väldigt tacksamt. 

• Svar på tråden Amning efter narkos
  • Lena

jag blev sövd när dottern var 2-3 månader förra året. Jag följde rekomendationen och mjölkade ur och sen matade jag som vanligt. Hon fick nappflaska under tiden.

• LiteniAugusti
    Lena skrev 2013-09-25 22:25:55 följande:
    jag blev sövd när dottern var 2-3 månader förra året. Jag följde rekomendationen och mjölkade ur och sen matade jag som vanligt. Hon fick nappflaska under tiden.
    Tack för svar! Flaska törs jag inte blanda in alls. Det gjorde jag med min äldsta dotter och det gick inte så bra. Obestämd
    Skönt att det fungerade bra för dig.
  • Lena

Det har funkat för båda. De har föredragit bröstet. Det rör sig ju troligen om bara en matning, då är inte kopp så krångligt.

• lövet2

Jag opererades när min dotter var 2 månader gammal. Hon fick ersättning under tiden och min mjölk slängdes bort. Det gick rätt bra ändå att ge dottern flaskan (påstod min man i alla fall), men tyvärr fick hon förstoppning av den ovana maten.

• sophiie

Jag op när sonen var runt 3 mån. Slängde allt tills jag kom hem. Fick morfin vid op start och sedan bara Alvedon/Ipren.

Skrattar när jag tänker på det. Bytte om och började läcka direkt. En annan som också skulle op blev lite skärrad och frågade ssk om Hon också skulle börja läcka. ;)direkt på uppvaket kom min lånade elektriska bröstpump upp. Yr av narkosen och ville bara bli av med trycket. Sket i om alla andra såg, vid tillfället. Som tur var så
    Såg sköterskorna mig och hjälpte till!!

• LiteniAugusti
    lövet2 skrev 2013-09-25 22:50:01 följande:
    Jag opererades när min dotter var 2 månader gammal. Hon fick ersättning under tiden och min mjölk slängdes bort. Det gick rätt bra ändå att ge dottern flaskan (påstod min man i alla fall), men tyvärr fick hon förstoppning av den ovana maten.
    "Tränade" ni med flaskan innan, eller blev det en engångsgrej? Har så dåliga erfarenheter av flaskmatning så jag liksom ryser av bara tanken på bröstpump och flaska.
  • LiteniAugusti
    sophiie skrev 2013-09-25 23:18:56 följande:
    Jag op när sonen var runt 3 mån. Slängde allt tills jag kom hem. Fick morfin vid op start och sedan bara Alvedon/Ipren.

Skrattar när jag tänker på det. Bytte om och började läcka direkt. En annan som också skulle op blev lite skärrad och frågade ssk om Hon också skulle börja läcka. ;)direkt på uppvaket kom min lånade elektriska bröstpump upp. Yr av narkosen och ville bara bli av med trycket. Sket i om alla andra såg, vid tillfället. Som tur var så
    Såg sköterskorna mig och hjälpte till!!
    Operationen sker privat så bb eller lånepump finns tyvärr inte att tillgå. Jag antar att min käre make får pumpa ut åt mig efter uppvak. 

Jag har läst att läkaren kan anpassa narkosen och att det egentligen inte ska behövas kastas någon bröstmjölk. Det vore det allra bästa, om jag slapp ta till något annat än bröstet, om än tillfälligt.

Haha. Glad Längtar tills jag också har det här bakom mig.
  • lövet2
    LiteniAugusti skrev 2013-09-25 23:33:08 följande:
    "Tränade" ni med flaskan innan, eller blev det en engångsgrej? Har så dåliga erfarenheter av flaskmatning så jag liksom ryser av bara tanken på bröstpump och flaska.
    Nej, vi tränade inte, eftersom det var en rätt akut operation. Det var liksom nödvändigt att få flaskan att fungera, så på något vis gjorde det det också.
  • Lena
    LiteniAugusti skrev 2013-09-25 23:42:28 följande:
    Operationen sker privat så bb eller lånepump finns tyvärr inte att tillgå. Jag antar att min käre make får pumpa ut åt mig efter uppvak. 

Jag har läst att läkaren kan anpassa narkosen och att det egentligen inte ska behövas kastas någon bröstmjölk. Det vore det allra bästa, om jag slapp ta till något annat än bröstet, om än tillfälligt.

Haha. Glad Längtar tills jag också har det här bakom mig.
    Öva i att handmjölka annars. Det är praktiskt att kunna om brösten spänner.
  • malzac

Istället för flaska (eller kopp om det inte funkar så bra) så kan du mata via en sond fäst vid din partners finger. Då får din dotter äta nästan som vanligt. Och du kan ju pumpa tillräckligt med mjölk de här veckorna innan operationen för att täcka hennes behov så att du inte behöver blanda in ersättning om du inte vill.

Angående om du måste pumpa och slänga så vet jag inte. Om du har namnet på själva drogen så kanske du kan hitta info här:
    www.janusinfo.se 

• sophiie

Förstår inte vad du menar med att op sker privat, så lånepump inte är tillgänglig.

Du kan låna pump från BB, eller sjukhusets amningshjälp (samma s-hus du födde på)

Jag op privat, lånade pumpen en vecka innan. Via BB

• DragonWoman

Jag fick sövas och skrapas när min lilla var ca 1 mån gammal och nån timme efter op fick jag in henne för att ammas. Var inget farligt alls enligt personalen men nu börjar man ju undra alltså Obestämd

Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426
  • JA77

Jag jobbar på op, och det är helt ok att amma efteråt. 

Svar på tråden Amning efter narkos