• Dolphingirl

Född v 35 - hur var viktuppgången?

Min dotter tittade ut v 34+5 och vägde då 2485 g. Hon gick ner en del i början och det tog nästan 3 veckor innan hon nådde sin födelsevikt igen. Därefter tog det ca 6 veckor innan BVC blev nöjda med i vilken takt hon ökade i vikt. Nu på 6 månaderskollen har kurvan planat ut igen och BVC var inte riktigt nöjda, men ändå inte så oroliga att det krävs extra besök. Fick bara förmaning om att börja tilläggsmata med ersättning och att börja så smått med puréer och gröt. Har hittills helammat.
    Till saken hör att hon är mjölkproteinallergisk. Hon totalvägrar att dricka ersättning och nu verkar hon ha fått problem med magen av att börja med mat. Nu känner jag mig stressad över att hon inte går upp som hon ska/borde.

Hur ökade era barn i vikt? Hur stora var de vid 3 månader och vid 6 månader?
    Hade de en sk "amningspuckel"?
    När började ni med "mat" och hur fungerade det?

Hon är fullt frisk i övrigt.   
    Känner bara att jag vill ha någon slags jämförbar referens. Att jämföra med fullgångna barn blir fel känns det som eftersom de har lite andra förutsättningar.

Gabriel 080804 + Elise 130309
  • Svar på tråden Född v 35 - hur var viktuppgången?
  • a no nym

Det kan ju finnas fler allergier. Är hon testad för mer? För att svara på frågan så dalade mina på viktkurvan runt året, när jag slutade amma.

• Mercurialis

Mitt andra barn föddes i vecka 35+3.
    Födelsevikt: 1510 g.
    Tre månader: 4180 g.
    Sex månader: 6168 g.
    Tolv månader: 8320 g.

Jag började ge honom "mat" (små, små smakportioner) när han var sex månader. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Född v 35 - hur var viktuppgången?