• JessicaPersika

Ni som pumpar och ger i flaska.

Hur gör ni om dagarna och nätterna? Nu orkar jag inte mer med sur bebis och amningsnappar. Har en elektrisk pump och pumpar ur och ger i flaska nån gång per dag. Men tänkte börja med det helt. Hur ofta pumpar ni? Hur gör ni när ni ska någon stans?

• Svar på tråden Ni som pumpar och ger i flaska.
  • isolde 79

Jag pumpar på dagarna, men ibland är det ju svårt när lillen är hungrig och jag inte hinner pumpa. Då (dagtid) ammar jag först, ena bröstet och pumpar ur det andra när hans värsta hunger släppt. Måste pumpa med ca tre timmars mellanrum för att hålla igång produktionen. Men det går längre tid än så på sen kväll/natt. Om nätterna ammar jag i nästan helt mörkt rum, då får han inga andra intryck. Blir ersättning ibland, men målet är att det bara ska vara i nödfall. Lycka till!! Det bästa med att pumpa är ju att nån annan kan mata :)

• Pudel

Jag pumpade 3-6 gånger varje dag och en gång på natten. 45 min tog varje dumpning.  Jag gick ingenstans några längre stunder. Ammades dessutom mellan pumpningarna och efter varje pumpning. Amningshjälpen kallade mig för krigshjälte när det äntligen började funka när bebeisen var 6 månader. 

Saknar INTE den tiden. Ammar fortfarande. Men nu är det skillnad.  

• Marilyn72

Jag har en 1-månaders bebis som ff _inte_ får rätt tag om bröstvårtan utan suger snett och dessutom somnar direkt vid bröstet för där är det ju så varmt o mysigt. Så jag pumpar och pumpar.... Och jag har verkligen ingen brist på mjölk, så målsättningen är att klara de 4 första månaderna helt utan annat än bröstmjölk i flaskan. Det innebär att jag pumpar ca 12min/bröst med ca 2-4 timmar emellan varje tillfälle. Alltså ganska tätt om jag behöver öka mängden mjölk och lite glesare om jag har så det räcker. Bebisen äter ca 125 ml med nästan exakt 3 t intervaller, ngt oftare vid magont eller allmänt missnöje. Så det är ett j*kla jobb att få ihop de dryga 800-900 ml /dygn som bebis vill ha. Blir det något över åker det in i frysen. Bäst att tillägga att jag erbjuder bröstet också, men dels fungerar det bäst och mest smärtfritt om han är riktigt pigg o vaken och dels är det svårt att hinna med allt med flaskor o matning o pumpen o syskon o livet...

Svar på tråden Ni som pumpar och ger i flaska.