• nikolean900

Rädd för att berätta om graviditet på jobbet

Hej,

Jag har precis fått veta att jag är gravid, är i vecka 6 och jag och min sambo är överlyckliga.

Nu till problemet jag är bara provanställd, blir överanställd till årsskiftet och min chef är den typen som hatar barn. Han tycker inte kvinnor ska vara borta mer än 6 månader och har frågat alla kvinnliga kollegor när de tänkt sluta med preventivmedel. När jag var på intervju sa jag att jag inte skulle skaffa barn på 1-2 år men nu blev det inte så. Min chef har även planen att utbilda mig vidare till våren. Är jätte orolig att jag inte ska få vara kvar om jag berättar men vill inte heller gå bakom hans rygg. Känns fult att vänta och berätta först när jag blivit överanställd är rädd att det skall synas då med. Är beräknad till 22 maj. Min sambo tycker jag ska vänta och ser inget problem med det. Är inte heller med i Facket men kan tänka mig att de kan komma på massa andra anledningar. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Rädd för att berätta om graviditet på jobbet
  • Harvester

För det första, gå med i facket nu! Varför är du inte med? Din chef verkar ju ganska knäpp så du kan behöva facket till ett och annat..
    Vänta med att berätta om det går (man kan ju få problem så man måste). Chefen får väl skylla sig om du väntar mtp beteendet...

• nikolean900

Han är knäpp han har sagt massa sexistiska saker till mig med det värsta var när han bad mig resa mig upp och snurra ett varv för honom för han ville se min nya klänning.

• EJai

Vad får dig att vilja jobba där? Håll tyst jobba på din fp å sen har han problem med din graviditet så får du väll söka nytt jobb sen som mamma ledig. 1 barn skapar inte värsta problemen ekononiskt ifall man blir arbetsökande efter sin ledighet. Gå iallafall med i A kassa om du inte redan är med.

• nikolean900

Jag vill faktiskt inte jobba där efter mammaledigheten, men behöver ha ett jobb till bebisen kommer.

• trubbelsnåd

Du behöver inte berätta om din graviditet förrän - vad är det - 2 månader innan du går på föräldraledighet. Innan dess ska han skita högaktningsfullt vad som händer i din livmoder. Du går inte bakom hans rygg genom att inte berätta.

Gå med i facket nu, berätta för dem om problemen och meddela att du är rädd för att bli av med möjligheten till anställning på grund av graviditet, berätta om allt han har sagt och be gärna kollegor vittna om vad han har sagt till dem om du inte får vara kvar. Det är inte tillåtet att neka någon anställning på grund av graviditet och med tanke på hur öppen han är med sina åsikter är han bra korkad.

• NickeNyfiken01

Hej!
    Är nyfiken på hur det gick för dig på jobbet? Blev din chef sur?
    Jag är llite i samma situation själv, då jag blev fast anställd förra veckan och är i v.17 och har inte vågat berätta än.. men nu börjar det synas och jag måste väl snart berätta...

Svar på tråden Rädd för att berätta om graviditet på jobbet