• Liten elak och intelligent

Vilken tillsyn kan man förvänta sig finns i skolan?

Jag har reagerat på att vår skola har väldigt dålig tillsyn på barnen som är ute. Det gäller allt från de små barnen upp till de stora. Skolan har haft stora problem med mobbing. Ändå lyser rastvakterna med sin frånvaro.

Vad är rimligt vad beträffar tillsyn?

• Svar på tråden Vilken tillsyn kan man förvänta sig finns i skolan?
  • chrissepisse

Jag förväntar mig att barnen i förskoleklass alltid har en "egen" vuxen med sig, det vill säga en person som har i specifikt uppdrag att se till just dessa barn och som inte har ansvar för andra klasser. För barn i årskurs 1 och uppåt förväntar jag mig att det finns rastvakter med ett övergripande ansvar. På mina barns skola vet jag att lärarna har schemalagda rastvakter. Det finns personal ute samtliga raster. Jag förväntar mig att de rör sig bland barnen och fångar upp eventuella konflikter, allra helst om det finns vetskap om oroligheter.

• Llimen

På den skola där jag jobbar kan man förvänta sig att det finns en rastvärd ute på varje skolgård (f-5).

Då har jag 8 klasser att se till. Inte bra alls men enda sättet vi får ihop schemat.

• skogsvitter

Att tillsyn i någon form är rimligt måste väl alla vara överens om?? På alla skolor jag har jobbat har vi täckt upp rasterna med rullande rastvaksschema. På högstadiet täckte vi ffa de tider där det var oroligt och mycket stök (tex då många klasser hade rast samtidigt) och utöver det valde vi att gå rastvakt när vi själva hade tid och såg behov. Skrev upp på schema och så rullade det. För yngre barn har det ofta varit två, men inte alltid. Har de ens nåt schema för rastvakter, om inte så måste ni ju ta upp detta med skolan! Om de har schema men inte följer det så måste även det tas upp, kanske behöver schemat läggas om om behoven är på andra eller fler tider än vad som är schemalagt.

• cosinus

På mina barns skola har barnen i fsk-klass med sig en vuxen den första tiden. Sen går de under ordinarie rastvaktsschema men deras fröknar finns alltid i klassrummet om barnen vill något så de vet var de ska gå för att få hjälp av sina fröknar om något händer.

Och ja, rastvakter finns, 2 st tror jag bestämt på varje rast. Då har inte låg och mellanstadiet rast samtidigt utan det är lite olika tider så det inte ska bli fullt så många barn.

Har funkat bra på vår skola.

Svar på tråden Vilken tillsyn kan man förvänta sig finns i skolan?