Rekordlång latensfas?!
Hej! Jag har BF på lördag den 28 september och jag har väldigt mycket funderingar ang latensfasen. Fredagen den 6 september vart vi påkörda bakifrån med bilen i en rondell. Ingen hårt smäll men jag spände mig väldigt fort och hårt och fick därför väldigt ont i magen. 30 min senare fick jag väldigt täta sammandragningar som gjorde lite ont och vi åkte till förlossningen bara för att kolla så allt hade gått bra med bäbisen. Dom gjorde ctg och kände om tappen hade blivit påverkad vilket den INTE hade. Sköterskan sa att det var ingen förlossning på gång alls. Så vi åkte hem. Var hemma ca klockan 12 på natten. Jag låg vaken och hade ganska ont utav sammandragningarna. Klockan 4 lördagmorgon den 7sep (alltså 4 timmar efter vi kommit hem från förlossningen) gick jag på toaletten och såg att jag blödde. Ringde förlossningen igen och fick komma in igen. Pga krocken ville dom ha lite extrakoll. Jag fick ett rum och låg kopplad på ctg 4-5 ggr under morgonen sammandragningarna var fortfarande likadana. Vid 8 tiden på morgonen skulle jag gå iväg och äta frukost men blev haffad av överläkaren i korridoren som tyckte vi skulle göra ett ultraljud och kolla tappen och moderkaka och liknande. Så in i ett rum och ser på henne att hon rynkar pannan. Efter ett par minuter säger hon att tappen är kraftigt påverkad och mogen. Jag går och äter frukost och sen blir kopplad på ctg igen. Vid klockan 11 på förmiddagen (7sep) får jag åka hem. får med ett papper hem om att jag är i latensfasen och dom säger att jag antagligen bara kommer hinna hem och äta och vila så är det dax att komma in igen. Läser om latensfasen på min lapp och där står det att latensfasen är på ca 20 timmar för förstföderska. På kvällen åker vi in igen bara för att kolla om något mer har hänt och jag är då öppen 1cm och har 1cm kvar på tappen. Sen drar jag resten lite snabbt!
Lördag 14 september. Tappen 1/2 cm och fortfarande öppen 1cm. Fortfarande likadana värkar. På förlossningen sa dom att det var värkar. Får höra att bäbis kommer antaligen inatt.
Onsdag 18 september. Tappen utplånad och allt framåtvinklat och klart. 1cm öppen. Värkarna fortfarande lika. Får höra att bäbis garanterat kommer inatt och blir påtvingad sovdos. (Morfin och insomningstablett + 2 alvedon)
Torsdag 19 september. Snetände på insomningstabletten och var superpigg hela natten. Får bara morfin och alvedon. Inget mer öppen.
Å nu har min latensfas alltså pågått i över 2 veckor. Jag sa till dom på förlossningen att det kan inte va latensfasen men det var det tydligen.
Nån mer som varit med om så sjukt lång latensfas? Jag blir snart galen. Är för snäll för att bli sur och be dom göra något för att snabba på det och jag går mest hemma och väntar. När kan man begära saker av förlossningen? Har väldigt ont till och från och känns som att jag bor i badkaret eller ihop med min TENS.
Vad ska jag göra :<?
Är förstföderska.
Ingen ide" att vända sig till min BM hon är en riktigt gammal sur tant.