• Tandfee

Att sluta amma, hur det kändes för mig

Att amma har varit det bästa val jag någonsin gjort. Jag ammade min dotter fram till hon blev 18 månader. Hade gärna fortsatt, men hon gick upp dåligt i vikt och valde bröstet före maten. Visst åt hon mat också men inte så mycket som hon hade behövt. Efter att en natt ha räknat hur många gånger hon vaknade för att tutta vilket var varje 1,5 timma Så bestämde jag mig för att sluta tvärt. Sista amningen höll jag bara om min dotter o förbereder mig,trodde jag. Jag blötte ner bröstvårtorna och strödde på röd paprikapulver på dem. När dottern sedan frågade efter tutten så visade jag dem o sa mamma aj aj... Hon lät dom vara. Samma sak andra och tredje gången. Hon protesterade inte ens. Jag bävade inför natten då min lilla alltid fick bröstet för att somna, men då hon ännu en gång frågade Så behövde jag inte ens visa...hon sa själv mamma ajaj. Första natten sov hon först i 3 timmar, vaknade till så jag erbjöd henne vatten och risi frutti. Somnade om utan bröstet och inte frågade hon heller utan ville bara kramas. Vaknade igen4 timmar senare. Gjorde samma sak som första gången och det gick hur bra som helst. Kl 7 var det dags för oss att stiga upp och då var hon lite ledsen. Morgonamningen var våran favorit så jag förstod henne. Men gjorde en flaska välling o hon drack för fullt vilket hon aldrig gjort innan. Själv har jag bara gråtit o gråtit för amning är något jag aldrig kommet att få tillbaka. Men jag gjorde det för hennes skull. Så jag förstår inte er som klagar!! Njuuuut för ni kommer aldrig att få tillbaka det.

• Svar på tråden Att sluta amma, hur det kändes för mig
  • Vila

Jag kommer nog också gråta när den dagen kommer. Jag ammar mitt tredje och sista barn nu.

• Pandamamma79

Önskar jag kunde känna som du! Jag gillar verkligen inte att amma. Gör det ändå (ammar yngsta nu) för deras skull. 
    Har inte direkt saknat det mellan barnen. Fast när det fungerar som det ska så är det ju ok. Nattamning existerade nästan inte alls med första medan vi är uppe hela nätterna nu...lite överdrift. Men en hel natts sömn är mer saknat.
    Vi tar det i den takt som det går.

• Tandfee

Nu har det gått mer än 48 timmar sen sista amningen. Lillan verkar ta det betydligt mycket bättre än vad jag gör.

Samtidigt känner jag att det är bra att jag gråter för att jag saknar amningen och inte hon.

När jag ser på hur mycket bättre hon äter och sover så vet jag att jag gjorde rätt val.

Vet egentligen inte vad jag vill ha sagt men känns som att jag behöver skriva av mig lite.

• Flickan och kråkan

Det är ju inte bara just amningen man sörjer.....tror i alla fall inte jag. Det är allt det där som följer med amningen, en period som är över. Jag har känt så med alla mina barn. Trodde förra barnet var det sista barnet jag ammade men det blev en trea också så ammar numera sista barnet. Har sörjt avslutad amning tidigare och kommer säkert att göra det den här gången också. Men det finns något jag kommer att sörja mer.....och det är när vår sista inte vill bäras mer. Vi använder inte vagn utan bär istället. Att inte ha en liten spädis vid bröstet eller en glatt tjattrande 2-åring på ryggen.........det kommer jag att sörja........

Men TS.....det kommer så mycket annat underbart när barnen växer upp .  

• Sannaslim

Jag ammar en 20månaders och vi ska sluta tvärt nästa vecka genom att hon åker iväg 1 vecka med sin pappa. Jag klarat inte av att säga nej till bröstet för hon blir hysterisk om hon inte får amma. Jag älskar att amma det är så himla mysigt och underbart på alla vis, men jag känner att jag inte orkar mer. Skriver det här kl 1:38 o då har hon legat och snuttat i över en timme! Känns som om ryggen går av och ja väckarklockan ringer ju om några timmar liksom. Men samtidigt känns det så tråkigt att sluta amma för att jag vill det, hade hellre sett att hon tappade inteesset, men som det är nu är hon helt tuttfixerad direkt om jag sätter mig i soffan är hon där och sa ha fram båda brösten och byta tutte var 5e sekund så nån nedtrappning därifrån tror jag inte på.

Svar på tråden Att sluta amma, hur det kändes för mig