Att sluta amma, hur det kändes för mig
Att amma har varit det bästa val jag någonsin gjort. Jag ammade min dotter fram till hon blev 18 månader. Hade gärna fortsatt, men hon gick upp dåligt i vikt och valde bröstet före maten. Visst åt hon mat också men inte så mycket som hon hade behövt. Efter att en natt ha räknat hur många gånger hon vaknade för att tutta vilket var varje 1,5 timma Så bestämde jag mig för att sluta tvärt. Sista amningen höll jag bara om min dotter o förbereder mig,trodde jag. Jag blötte ner bröstvårtorna och strödde på röd paprikapulver på dem. När dottern sedan frågade efter tutten så visade jag dem o sa mamma aj aj... Hon lät dom vara. Samma sak andra och tredje gången. Hon protesterade inte ens. Jag bävade inför natten då min lilla alltid fick bröstet för att somna, men då hon ännu en gång frågade Så behövde jag inte ens visa...hon sa själv mamma ajaj. Första natten sov hon först i 3 timmar, vaknade till så jag erbjöd henne vatten och risi frutti. Somnade om utan bröstet och inte frågade hon heller utan ville bara kramas. Vaknade igen4 timmar senare. Gjorde samma sak som första gången och det gick hur bra som helst. Kl 7 var det dags för oss att stiga upp och då var hon lite ledsen. Morgonamningen var våran favorit så jag förstod henne. Men gjorde en flaska välling o hon drack för fullt vilket hon aldrig gjort innan. Själv har jag bara gråtit o gråtit för amning är något jag aldrig kommet att få tillbaka. Men jag gjorde det för hennes skull. Så jag förstår inte er som klagar!! Njuuuut för ni kommer aldrig att få tillbaka det.