• Kuben

Hur ser statistiken ut kring 39-40 år

Hej,
    Någon som har koll, rent statiskt sett, hur stor chans har man att  lyckas trots att man är över 39 år gammal...? Någon som vet?

• Svar på tråden Hur ser statistiken ut kring 39-40 år
  • Rebecka47

Tyvärr rätt hög. Minns inga siffror. Själv och jag mina missfall när jag var 40 och 42 någonting... Men det är helt klart högre risk för missfall än det är att det lyckas.

• Rebecka47

mammasidan.se/gravid/kaenningar-kraempor-och-komplikationer/missfall

Jag var lite väl hård i bedömningen i mitt förra mail. Men jag minns att chanserna att lyckas var minimala när jag genomgick mina geaviditeter. Det här hittade jag på sidan gravid.se:
    "Jag är en kvinna på snart 45 år som ej har barn. Hur stor chans/risk finns det att bli gravid? Hur stor är risken för missfall och att föda ett missbildat barn?

Nedan lite fakta om fertilitet och ålderns betydelse. Naturligtvis är även fertilitet individuellt. Att åldern har betydelse när det gäller fertiliteten vet vi ju och att allt fler par numera väntar längre med att försöka få barn. Utbildning, karriär, familjeekonomin och andra faktorer spelar in. Både mannen och kvinnans ålder påverkar fertiliteten men hos kvinnan är den dock mera uttalad. Generellt sett minskar äggstocksreserven (kvinnans lager av ägg) kraftigt efter 35 års ålder. Många kvinnor tror att äggen inte tar slut förrän de gått igenom klimakteriet, men faktum är att antalet befruktningsbara ägg ofta tar slut långt före den tidpunkten. Inte bara antalet ägg utan också kvalitén på äggen minskar med stigande ålder, vilket är ett skäl till att det blir svårare för en kvinna att bli gravid ju äldre hon blir. Ett annat skäl till att många kvinnor aldrig misstänker att deras fertilitet håller på att minska är att de fortsätter att menstruera som vanligt ända fram till något år före klimakteriet. Men regelbunden mens är inte någon garanti för att ägglossningen har skett i en cykel och man vet i dag, att äldre kvinnor ägglossar färre gånger per år än yngre kvinnor.

Att ökad ålder innebär ökad risk för missfall bör inte vara ett skäl som stoppar dig från att försöka bli gravid. Missfall är vanligt bland kvinnor i alla åldrar. För kvinnor under 35 års ålder är missfallsrisken ungefär 1 på 10 och för kvinnor över 40 års ålder 1 på 5. Det låter mycket, men kom ihåg att det innebär att 80% av alla graviditeter inte slutar i missfall, inkl. graviditeter över 40 år. Den ökade missfallsrisken för äldre kvinnor kan också minskas något genom att man lever hälsosamt och sköter om sin hälsa.

Det är visserligen sant att risken att få ett barn med medfödda missbildningar ökar med stigande ålder, men trots det är risken relativt låg. Det är viktigt att komma ihåg att 98% av alla barn föds utan missbildningar. Risken att få ett barn med kromosomavvikelser som exempelvis Downs syndrom, är i snitt 1 på 1000 för 20-åriga kvinnor, 1 på 350 för 35-åriga kvinnor, 1 på 100 för 40-åriga kvinnor och 1 på 20 för 45-åriga kvinnor. Stigande ålder hos mannen ökar också risken för medfödda missbildningar något, men inte i lika stor utsträckning. "

Svar på tråden Hur ser statistiken ut kring 39-40 år