• Itsbarbiebitch

Livmoderinfektion, penicillin och så nu mjölkstockning

För 2v sedan föddes vårt andra barn. Jag förlorade en liter blod under förlossningen och fick livmodermassage (?) för att såret skulle dra ihop sig och jag inte skulle fortsätta blöda så mkt. Sen mådde jag bra förutom eftervärkar på bb. Kom hem och fick panikont i magen/på sidorna/ryggen . Fick 2 st hemska anfall under två dagar. Påminde om njurstensanfall . Ringde till sist kvinnokliniken och de undersökte mig och misstänkte livmoderinfektion .
    Fick penicillin - en cedax samt två flagyl dagligen i en vecka. Har nu ätit det i fem dagar och har nu 39 graders feber och sjukt ont i brösten , framför allt det ena (har ej haft problem med amningen hittills). Mår riktigt dåligt nu....

Vad tror ni - kan jag ta alvedon& Ipren samtidigt som penicillinet (står inget på bipacksedeln..).
    Behöver jag vara orolig?
    Har någon varit i liknande situation?

• Svar på tråden Livmoderinfektion, penicillin och så nu mjölkstockning
  • caaroline

Jag låg på sjukhuset och fick penicillin mot mjölkstockning då jag fick en kraftig infektion pga det, då fick jag även två alvedon och en lpren var 6e timme samtidigt.

• Sous

Jag skulle ringa tillbaka till kvinnokliniken och se till att få träffa en läkare igen. Det där är inte att leka med. Hamnade själv på sjukhus med infektion i livmodern efter min förlossning och fick till slut antibiotika intravenöst eftersom den inte ville ge med sig. Fick dessutom mjölkstockning. Det var tyvärr bara att massera och handpumpa i en varm dusch tills det gick över, men du bör alltså absolut få det kollat att du inte fått en ny infektion.

• Itsbarbiebitch
    Sous skrev 2013-09-22 21:58:35 följande:
    Jag skulle ringa tillbaka till kvinnokliniken och se till att få träffa en läkare igen. Det där är inte att leka med. Hamnade själv på sjukhus med infektion i livmodern efter min förlossning och fick till slut antibiotika intravenöst eftersom den inte ville ge med sig. Fick dessutom mjölkstockning. Det var tyvärr bara att massera och handpumpa i en varm dusch tills det gick över, men du bör alltså absolut få det kollat att du inte fått en ny infektion.

Tack för svar! Aj då.. :/ Vad menar du med en ny infektion? I livmodern? Borde jag inte ha ont i magen då? Rekommenderar du att försöka tömma brösten snarast eller spelar det ingen roll om jag väntar tills bebis vaknar och vill äta?
  • Sous

Det går liksom inte att säga. Jag hade inte särskilt ont i magen (mer än vad man kan vänta sig efter förlossningen). Du kan ju också ha fått en infektion av mjölkstockningen. Efter bebisen har ätit är det bra om man går in i duschen och masserar ur dem så att allt spänt försvinner. Massera i cirkelrörelser ut mot bröstvårtan. Det gör jäkligt ont, men man får stå ut.

Svar på tråden Livmoderinfektion, penicillin och så nu mjölkstockning