• Anonym (Och nu?)

Umgänge, vårdnad, tvist

Barnets pappa har stämt mig på gemensam vårdnad och vv. Jag vet pappan missbrukar men blånekar. Han har historia av det sen långt tillbaka. Tyvärr var jag själv en idiot för flera år sen och när vi träffades var jag inne på samma bana. Blev gravid och tänkte göra abort och idiot som jag är fortsatte jag då att röka hach. Slutade efter ett tag och behöll barnet trots allt. Ja jag var efterbliven och har grav ångest för det.

Pappan använder det nu emot mig på grund av att jag vill ha rena prover från honom. Börjar även påstå andra saker som inte är sanna om mig. Och nu har jag många frågor. Kan pappan vinna någonting på det jag gjorde när jag var gravid? Kan jag förlora vårdnaden trots att jag varit ren i flera år och knappt dricker alls? Jag har nu ett riktigt svensson liv och har haft barnet boende hos mig på heltid sen hen var bebis.

Pappan kommer se till att lämna ett rent prov när han är ren och sen antagligen fortsätta som vanligt. Så urinprovet är egentligen rätt meningslöst för det kommer bara bevisa han då hållt upp en månad för att ta nätter för att sen återgå till det vanliga. Pappan vile absolut inte lämna urinprov nu.. Det säger väl ändå en del.

Jag har ett moment 22 också eftersom man ska främja umgänge men också skydda barnet. Barnet har jag lämnat med pappan dagtid för umgänge eftersom jag ändå träffar honom när han kommer och går och har då inte verkat påverkad. Vore rätt konstigt om han fick för sig att knarka innan några tim umgänge när han vet han ska träffa mig. Hade jag sett han varit påverkad hade jag givetvis inte lämnat ut barnet. Har som sagt bett om urinprov för att ta barnet nätter. Som han nu kommer ta när han blivit ren som jag sa, men ja det visar ju bara den gången. Kan det få mig att se dålig ut om jag lämnar ut barnet för dagumgänge?  eller senare nattumgänge om jag bara sett ett rent urinprov? Nu när de träffas dagtid vet jag ju vad de gör och som sagt träffar jag honom.

Jag hade gått med på gemensam vårdnad om han hade varit drogfri och även kunnat samarbeta men han har strulat mycket med umgänget ända från början och ger sken av att han kommer sätta käppar i hjulet som inte blir bra för barnet för att han vill bestämma helt enkelt. Hur ser rätten på en sådan sak om man struntat i och strulat med umgänget som inte ens varit i stor fattning och sedan ber om vv? Kan säga jag alltid frågat om umgängesförälderns åsikter kring saker som t.ex. dagis men aldrig fått ett vettigt svar och då helt enkelt gjort som jag tycker bli bäst för barnet. Informerat om saker kring barnet, bjudit med till dagis, tandläkare och annat.

Vill inte ha svar från alla drogliberaler som svarar utifrån deras eget tycke, utan jag vill ha riktig fakta vad som faktiskt gäller och hur detta troligtvis kan sluta? Speciellt med tanke på det som hänt under graviditeten, om ni tror det tar ställning till det och vad ni då tror? Har ändå varit totalt ren i ett par år nu och umgås inte alls med sådana typer av människor men som pappan gör.

Hade gärna velat ha svar på någon som är riktigt kunnig om det här. Vet inte hur jag ska göra med någonting. "Vill" ju lämna ut barnet dagtid t.ex. men FÅR jag det? Blir så trött orkar inte med något krig. Vill barnets bästa och också samarbeta men inte göra fel!!

Behov av hjälp med det här!

• Svar på tråden Umgänge, vårdnad, tvist
  • Anonym (Och nu?)

Kan någon tänka sig ha en aning??

• ZsaZsa

Tycker att frågan är tillräckligt allvarlig och komplicerad för att du ska anlita ett juridiskt ombud, i synnerhet som han nu har stämt dig. Då kommer du att behöva det. Då får du hjälp med hur just du ska hantera just denna situation.

• Anonym (Och nu?)
    ZsaZsa skrev 2013-09-23 13:14:39 följande:
    Tycker att frågan är tillräckligt allvarlig och komplicerad för att du ska anlita ett juridiskt ombud, i synnerhet som han nu har stämt dig. Då kommer du att behöva det. Då får du hjälp med hur just du ska hantera just denna situation.
    Ja jag antar jag får göra det. Hade ju varit rätt intressant och höra hur andra tror att det skulle sluta både pga pappan och mitt förflutna.
  • Anonym (A)
    Anonym (Och nu?) skrev 2013-09-23 19:42:34 följande:
    Ja jag antar jag får göra det. Hade ju varit rätt intressant och höra hur andra tror att det skulle sluta både pga pappan och mitt förflutna.
    Vad missbrukar han? Gör han det när barnet är där? Har han blivit fälld?

Det finns stora risker förenade med att börja anmäla och ha sig under en tvist.
  • ZsaZsa
    Anonym (Och nu?) skrev 2013-09-23 19:42:34 följande:
    Det förstår jag. Men att sitta och spekulera i ett så pass allvarligt och komplicerat ärende tjänar nog inget till. Här behövs snarare någon med kompetens som sätter sig in i fallet och ser till att rätt saker blir gjorda i rätt ordning.
  • Anonym (Ms)

Finns det några bevis på att pappan missbrukar? Några anmälningar eller domar?

Du kan välja två vägar om han stämmer dig på gemensam vårdnad och delat boende. Egentligen tre, men den tredje är att gå med på det och det har verkar det inte som att du är så villig att göra. Så du kan antingen bestrida det utifrån att han inte är lämplig och ansvarstagande. Det kräver dock någon slags av bevis för att dina påståenden är sanna. Det räcker inte med att du säger att du vet att han missbrukar om du inte kan visa på det på något sätt. Kommer du med anklagelser utan att kunna visa grund finns risken att du framstår som bitter och att du försöker ljuga för att få det som du vill.

Ditt andra alternativ är att visa på att ni absolut inte kan samarbeta. Det är dock ett riskfullt alternativ då det kan slå tillbaka på dig själv. Dvs om det verkar som att det är du som inte kan samarbeta kan det sluta med att han får vårdnaden. Så tänk noga igenom vilken väg du vill gå.

• Anonym (Och nu?)
    Anonym (Ms) skrev 2013-09-27 20:33:23 följande:
    Finns det några bevis på att pappan missbrukar? Några anmälningar eller domar?

Du kan välja två vägar om han stämmer dig på gemensam vårdnad och delat boende. Egentligen tre, men den tredje är att gå med på det och det har verkar det inte som att du är så villig att göra. Så du kan antingen bestrida det utifrån att han inte är lämplig och ansvarstagande. Det kräver dock någon slags av bevis för att dina påståenden är sanna. Det räcker inte med att du säger att du vet att han missbrukar om du inte kan visa på det på något sätt. Kommer du med anklagelser utan att kunna visa grund finns risken att du framstår som bitter och att du försöker ljuga för att få det som du vill.

Ditt andra alternativ är att visa på att ni absolut inte kan samarbeta. Det är dock ett riskfullt alternativ då det kan slå tillbaka på dig själv. Dvs om det verkar som att det är du som inte kan samarbeta kan det sluta med att han får vårdnaden. Så tänk noga igenom vilken väg du vill gå.
    Nej inga anmälningar eller domar vad jag vet. Förstår det blir komplicerat. Mina bevis är tyvärr inte mer än gemensamma bekanta som på en chat uttalar sig om att han har hållt på vid det tillfället (mitten av sommaren) och även ett mail från han själv då han sagt själv han tagit droger dagen innan men säger det var en sak som hände en gång men som jag vet inte är sant. Det har varit  flera sådana tillfällen då några få personer har berättat om vad de har sett. Jag vill inte motsätta mig att han tar barnet nätter, vv är väl inte direkt optimalt heller av flera anledningar. För barnets skull, vh tror jag hade funkat bättre. Men det är en annan sak det. Det enda jag vill är att han ska vara ren. Konstigt egentligen man inte kan kräva sånt vid misstankar. Visar det inget så gör det ju inte.. Att välja själv när man tar urinprov är ju väldigt meningslöst.
  • Anonym (Och nu?)

Sen vet jag inte riktigt vad som anses som samarbetsproblem. Har man samarbetsproblem om man inte följer det som man har som muntlig överrenskommelse hur dom ska ses? Om man kommer lite senare, lite tidigare, byter dagar, tider eller uteblir? Själv har jag ALDRIG strulat med umgänget men pappan har ju heller inte haft barnet nätter vilket har flera orsaker 1. han säger han vill det och har länge sagt, när jag tar upp frågan kan vi skjuta på det. För att sedan vilja igen och säga samma sak igen. 2. samtidigt har jag sagt att han fått sköta sitt dagumgänge och ta barnet själv dagtid så barnet sen kan vara där nattetid. Vilket också har blivit som det blivit, fram och tillbaka. 3. När jag vet om vad han faktiskt håller på med utan riktiga bevis vill jag veta att han är ren såklart. MEN jag skulle inte säga att han inte kan ta barnet nätter bara han ser till att umgås med han själv dagtid först och är drogfri. Barnet ser honom inte som något mer än lekpappa. Jag vill heller inte säga för mycket här. Kanske är det helt åt skogen hur jag tänker? Vad vet jag, det har känts mest rätt för vårat barn. Jag vill som jag sa inte heller göra fel men tycker det är väldigt svårt att veta hur man ska göra med allting.

• Anonym (A)
    Anonym (Och nu?) skrev 2013-09-27 22:45:55 följande:
    Sen vet jag inte riktigt vad som anses som samarbetsproblem. Har man samarbetsproblem om man inte följer det som man har som muntlig överrenskommelse hur dom ska ses? Om man kommer lite senare, lite tidigare, byter dagar, tider eller uteblir? Själv har jag ALDRIG strulat med umgänget men pappan har ju heller inte haft barnet nätter vilket har flera orsaker 1. han säger han vill det och har länge sagt, när jag tar upp frågan kan vi skjuta på det. För att sedan vilja igen och säga samma sak igen. 2. samtidigt har jag sagt att han fått sköta sitt dagumgänge och ta barnet själv dagtid så barnet sen kan vara där nattetid. Vilket också har blivit som det blivit, fram och tillbaka. 3. När jag vet om vad han faktiskt håller på med utan riktiga bevis vill jag veta att han är ren såklart. MEN jag skulle inte säga att han inte kan ta barnet nätter bara han ser till att umgås med han själv dagtid först och är drogfri. Barnet ser honom inte som något mer än lekpappa. Jag vill heller inte säga för mycket här. Kanske är det helt åt skogen hur jag tänker? Vad vet jag, det har känts mest rätt för vårat barn. Jag vill som jag sa inte heller göra fel men tycker det är väldigt svårt att veta hur man ska göra med allting.
    Nej, det blir ingen skillnad på umgänget av att du får behålla ensam vårdnad. Så nej, det är inget samarbetsproblem som man tar större hänsyn till.

Vad är du ute efter? Jag har svårt att se att han inte ska få igenom det han stämt dig för.
  • fredrik1983

Hej annonym,

Jag tycker du ska kontakta en kunnig jurist, du kan inte gå igenom detta utan att ha ett ombud. Jag har själv varit i kontakt med en jurist som är specialicerad på vårdnadstvister, när jag själv ligger i en vårdnadstvist.Hon kan hjälpa till att söka rättshjälp åt dig, när staten går in och hjälper dig med kostnaderna alltså. Vill du så kan jag maila dig i hennes uppgifter.

• Anonym (Och nu?)
    Anonym (A) skrev 2013-09-28 09:04:04 följande:
    Nej, det blir ingen skillnad på umgänget av att du får behålla ensam vårdnad. Så nej, det är inget samarbetsproblem som man tar större hänsyn till.

Vad är du ute efter? Jag har svårt att se att han inte ska få igenom det han stämt dig för.
    Vad jag vet man inte får igenom gemensam vårdnad sålänge man missbrukar. Han ger sken av att han vill sätta käppar i hjulet för sitt eget välbefinnande och inte barnets vilket jag inte kan gå närmare in på här. Jag är absolut inte emot gemensam vårdnad så länge vi hade kunnat ha en bättre relation till varandra och faktiskt utgick från vad som är bäst för barnet och inte oss själva som personer och att jag vill att han är ren. Men ja kanske blir det knepigt att få det med missbruket bevisat. Rätt galet egentligen tycker jag att man inte kan kräva urinprov. Jag menar har man fel så har man och då visar sig ju det. Hade jag blivit misstänkt för något sådant hade jag mer än gärna tagit ett prov för att visa på att jag är ren. Och det är väl egentligen det enda jag vill, att han faktiskt blir ren på riktigt och inte tillfälligt inför ett prov han väljer själv när han tar.
  • Anonym (Och nu?)
    fredrik1983 skrev 2013-09-28 13:41:50 följande:
    Hej annonym,

Jag tycker du ska kontakta en kunnig jurist, du kan inte gå igenom detta utan att ha ett ombud. Jag har själv varit i kontakt med en jurist som är specialicerad på vårdnadstvister, när jag själv ligger i en vårdnadstvist.Hon kan hjälpa till att söka rättshjälp åt dig, när staten går in och hjälper dig med kostnaderna alltså. Vill du så kan jag maila dig i hennes uppgifter.
    Tack jag har en hemförsäkring som täcker detta och kommer även kontakta en duktig jurist för att få klara och tydliga svar hur jag ska göra med allt.
  • fredrikfredrik
    Anonym (Och nu?) skrev 2013-09-28 19:51:58 följande:
    Tack jag har en hemförsäkring som täcker detta och kommer även kontakta en duktig jurist för att få klara och tydliga svar hur jag ska göra med allt.
    Det låter bra. Var bor du någonstans?
  • Anonym (Emma)
    Jag 
    Hej! Jag har själv gått igenom en vårdnadstvist och förstår att allt är jobbigt. Man har många frågor, man vill veta hur man ska göra så allt blir till det bästa. Jag kan rekommendera dig min jurist som jag anlitade, hon förklarade på ett bra sätt utan massa juridiska ord, hon stöttade mig under hela processen och var väldigt engagerad och vi fick tillslut efter många vändor det vi ville. Hon heter Kristina Lundberg och du kan nå henne på 08-663 31 80. Hon finns i stockholm men så vitt jag vet så har hon klienter över hela landet, Stort lycka till/Emma

• Anonym (Och nu?)
    Anonym (Emma) skrev 2013-09-28 20:12:12 följande:
    Jag 

Hej! Jag har själv gått igenom en vårdnadstvist och förstår att allt är jobbigt. Man har många frågor, man vill veta hur man ska göra så allt blir till det bästa. Jag kan rekommendera dig min jurist som jag anlitade, hon förklarade på ett bra sätt utan massa juridiska ord, hon stöttade mig under hela processen och var väldigt engagerad och vi fick tillslut efter många vändor det vi ville. Hon heter Kristina Lundberg och du kan nå henne på 08-663 31 80. Hon finns i stockholm men så vitt jag vet så har hon klienter över hela landet, Stort lycka till/Emma

Tack så mycket det var snällt! :D Har fått nummer till några andra också som jag vet är bra på detta.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Och nu?) skrev 2013-09-28 20:15:16 följande:
    Tack så mycket det var snällt! :D Har fått nummer till några andra också som jag vet är bra på detta.
    Det viktiga är ju att det känns rätt för dig och att du känner förtroende för den jurist du anlitar då det är ett mycket känsligt ämne. /Emma
Svar på tråden Umgänge, vårdnad, tvist