Umgänge, vårdnad, tvist
Barnets pappa har stämt mig på gemensam vårdnad och vv. Jag vet pappan missbrukar men blånekar. Han har historia av det sen långt tillbaka. Tyvärr var jag själv en idiot för flera år sen och när vi träffades var jag inne på samma bana. Blev gravid och tänkte göra abort och idiot som jag är fortsatte jag då att röka hach. Slutade efter ett tag och behöll barnet trots allt. Ja jag var efterbliven och har grav ångest för det.
Pappan använder det nu emot mig på grund av att jag vill ha rena prover från honom. Börjar även påstå andra saker som inte är sanna om mig. Och nu har jag många frågor. Kan pappan vinna någonting på det jag gjorde när jag var gravid? Kan jag förlora vårdnaden trots att jag varit ren i flera år och knappt dricker alls? Jag har nu ett riktigt svensson liv och har haft barnet boende hos mig på heltid sen hen var bebis.
Pappan kommer se till att lämna ett rent prov när han är ren och sen antagligen fortsätta som vanligt. Så urinprovet är egentligen rätt meningslöst för det kommer bara bevisa han då hållt upp en månad för att ta nätter för att sen återgå till det vanliga. Pappan vile absolut inte lämna urinprov nu.. Det säger väl ändå en del.
Jag har ett moment 22 också eftersom man ska främja umgänge men också skydda barnet. Barnet har jag lämnat med pappan dagtid för umgänge eftersom jag ändå träffar honom när han kommer och går och har då inte verkat påverkad. Vore rätt konstigt om han fick för sig att knarka innan några tim umgänge när han vet han ska träffa mig. Hade jag sett han varit påverkad hade jag givetvis inte lämnat ut barnet. Har som sagt bett om urinprov för att ta barnet nätter. Som han nu kommer ta när han blivit ren som jag sa, men ja det visar ju bara den gången. Kan det få mig att se dålig ut om jag lämnar ut barnet för dagumgänge? eller senare nattumgänge om jag bara sett ett rent urinprov? Nu när de träffas dagtid vet jag ju vad de gör och som sagt träffar jag honom.
Jag hade gått med på gemensam vårdnad om han hade varit drogfri och även kunnat samarbeta men han har strulat mycket med umgänget ända från början och ger sken av att han kommer sätta käppar i hjulet som inte blir bra för barnet för att han vill bestämma helt enkelt. Hur ser rätten på en sådan sak om man struntat i och strulat med umgänget som inte ens varit i stor fattning och sedan ber om vv? Kan säga jag alltid frågat om umgängesförälderns åsikter kring saker som t.ex. dagis men aldrig fått ett vettigt svar och då helt enkelt gjort som jag tycker bli bäst för barnet. Informerat om saker kring barnet, bjudit med till dagis, tandläkare och annat.
Vill inte ha svar från alla drogliberaler som svarar utifrån deras eget tycke, utan jag vill ha riktig fakta vad som faktiskt gäller och hur detta troligtvis kan sluta? Speciellt med tanke på det som hänt under graviditeten, om ni tror det tar ställning till det och vad ni då tror? Har ändå varit totalt ren i ett par år nu och umgås inte alls med sådana typer av människor men som pappan gör.
Hade gärna velat ha svar på någon som är riktigt kunnig om det här. Vet inte hur jag ska göra med någonting. "Vill" ju lämna ut barnet dagtid t.ex. men FÅR jag det? Blir så trött orkar inte med något krig. Vill barnets bästa och också samarbeta men inte göra fel!!
Behov av hjälp med det här!