• cebbe

Vill veta?

Hej alla.

Jag har hamnat i en situation som jag inte vet hur jag skall hantera.
    Min mor gick nyligen bort. Jag och mina syskon håller på att röja ur min mors hus.
    Vi hittade bevis på att vi har ett syskon till som mor aldrig berättat om, och som blev bortadopterad.
    Chock är väl bara förnamnet. Vi vet vem syskonet är nu. Vi vet inte om vi skall ta kontakt då vi inte vet
    om han/hon vet om att vara adopterad. Jag vill gärna veta hur ni som är adopterade skulle reagera om ni
    inte visste om att ni är adopterade och att någon helt plötsligt tar kontakt och fullständigt ställer allt ni vetat om
    på huvudet. Detta gäller nu en svensk adoption, inte från något annat land.

Skulle ni bli glada ändå över att veta era rötter, även om ni trodde er veta...?
    Vet inte hur jag skall ställa frågan egentligen, men hoppas att ni förstår.
    Skall jag i såfall riskera att ställa till något, eller tiga för evigt, vilket också känns väldigt svårt.

Livet har sannerligen sina överraskningar.  Förvånad

• Svar på tråden Vill veta?
  • Gizmo

Jag skulle vilja veta om jag var adopterad.
    Man har kanske känt att något inte stämmer.
    Man känner sig inte hemma hos sina föräldrar. 

• Linastrumpan

Svårt att veta när man inte varit i situationen. Jag är ett svenskt adoptivbarn, men mina föräldrar har alltid varit ärliga om det från början så jag har ju alltid vetat att nån stans där ute finns biologiska band till andra. Jag har nog alltid haft en nyfikenhet till vem min biologiska mamma är och sökte upp henne som tonåring. Dock vet jag inte hur den längtan sett ut om jag inget vetat. Jag har däremot ingen aning om vem min biologiska pappa är och har heller aldrig haft någon längtan/önskan att veta. Om jag var du så skulle jag om det gick att hitta syskonet skrivit ett brev. Förklarat eran situation och sen lämnat adress o telefonnummer o mejl för att öppna upp för den andra att ta kontakt om han/hon vill. Fast innan jag skrev brevet skulle jag noga tänka igenom vad jag vill med brevet. Bara informera om "sanningen", ha kontakt av nyfikenhet eller försöka skaffa en varaktig relation.... Jag har tre biologiska syskon men jag har ingen kontakt med dem egentligen, lite sporadiskt med min "syster" via facebook inget med mina bröder. Min biologiska mamma träffar jag typ en gång/år. Det har varit väldigt svårt att få till en vettig relation med min biologiska familj under de 20år som vi har haft kontakt. De är ju liksom inte min familj även om de är det på sätt och vis och de är inga människor jag skulle välja att ha som vänner så det enda som binder oss samman är liksom det biologiska och blod är tyvärr inte tjockare än vatten alltid.....

Svar på tråden Vill veta?