hej, tänker svara på dina frågor även om du förmodligen redan åkt men kanske om andra har samma problem.
Mina föräldrar är födda där men inte jag själv men jag har vart på semester där flera gånger och vet en del om det.
Om du ska dit på sommaren så ska kläderna vara simpla. Inte några jeans eller tjocktröjor. Det är massa folk som har jeans där men om man kommer från ett kallare land så är man inte så van vid den steck-heta solen och klarar inte av att ha t.ex jeans och andra täckande kläder.
När jag var där på semester så hämtade jag jeans och någon tjocktröja i fall att t.ex det skulle bli någon blåsig eller regnig dag. Men nej,tror inte jag använde dom någon dag allas eftersom det var sol precis varje dag. Det kanske blåste några nätter men det är en varm vind och du kan gå i shorts utan att frysa något alls.
Maten behöver du inte alls oroa dig över eftersom det finns allt där. Man kanske tänker och tror att det bara finns kurdisk mat där. Men eftersom det är så många turister från många olika länder så har dom tänkt på alla och i dom är moderna mataffärerna så finns det massa t.ex svenska matvaror som jag själv inte visste om för ett tag sen. Varje år så utvecklas det och dom tänker alltid på turisterna.
Exempel på matträtter du kan köpa är hamburgare,pommes,pizza. Dom är mer snabbmat som inte alls fanns innan. Men nu finns det nästan överallt. speciellt vid nöjesparker och sådant.
Du ska ha med dig dollar så du senare kan växla till dinar. Man kanske tror att man bara kan växla på banken som i Sverige men det finns massa affärer som också växlar stora summor. När jag var där så växlade någon man i en tyg affär 100 dollar eller det kanske var mer. vet inte riktigt men det kan man inte göra i Sverige.
Och det där med presenter behöver man inte tänka och fundera så mycket. Barnen där brukar vara nöjda med vad dom än får.
Eftersom vi hår en sådan stor släck så var vi tvungna att köpa massa presenter varje gång vi var där. Min mamma brukade oftast köpa presenter flera månader innan. Om du ser fina saker på rean köp det. tröjor,smycken,leksaker,parfymer,produkter. Dom i Kurdistan brukar alltid tycka om saker från Sverige eftersom vi har sådan bra kvalité på saker. Dom älskar speciellt kläderna här ifrån och klagar oftast aldrig. Det enda problemet är att presenterna tar oftast en stor del i väskorna.
Hoppas du kommer ha kul (eller om du redan vart där) skulle vara kul om du skrev hur din resa gick om du redan åkt.
Eftersom du nu har barn så finns det verkligen massa saker att göra. Jag är själv 15 år och var där flera flera gånger i mitt liv och jag tröttnar aldrig. Det finns så mycket att göra så man hinner inte med allt.
Man kan åka upp till huvudstaden Erbil (hawler) och där finns det ett shopping center som är sjukt fint & stort och också roligt. Det heter family mall. Den sitter ungefär ihop med family fun. Det är ett tivoli på baksidan med massa karuseller och mer!
I slemani så finns det ett sjukt stort tivoli som är rätt så nytt! Det är massor med turister och massa parker och karuseller. Jag har bara vart där en gång eftersom det är inte så länge sen det öppna. Men jag var där ungefär när den öppnade och eftersom det var på en Fredag kväll och det är då alla får helg så var det sjuuukt mycket folk där. Det var fullt och massa turister. Om ni är rädda att gå i shorts annars så ska ni hit för här går halva folket i shorts & linne.
I en liten stad i koye så finns det också ett tivoli som ligger uppe på bergen (det är säkert och man märker inte av det) det är jätte fint med massa lampor och goda saker som inte finns i Sverige. Har massa favoriter där faktiskt som jag saknar (haha) men alla är så trevliga där och det är inte lika fullt här heller så man kan koppla av mer här.
Vet inte hur stället stavas men typ seri kosare (?? verkligen stavfel men aja)