• Frögurka

Karpaltunnelsyndrom i ALLA fingar?? (även lillfingret)

Om man googlar så är den krassa faktan att nerverna i tunneln går till alla fingrar utom lillfingret. Därmed bör man inte få besvär i just lillfingret.
    Ja har skitont i ALLA fingrar, vissa mer o vissa mindre. Varende knoge o led gör ont. Min BM säger karpaltunnelsyndrom medans ja hänvisar till vårdguidens o 1177:s fakta. Men då skakar hon bara på huvvet o menar att man visst kan påverkas i lillfingret.

Förklarade att ja har precis samma besvär i fötterna o då sa hon att man kan ha liknande sak där, men tt de då kallas "böjd tunnel syndrom" Haha, tyckte de lät lite kul.

Hur har ni andra känt efter en sån diagnos? 

• Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom i ALLA fingar?? (även lillfingret)
  • MissKaos

Karpaltunneln sitter i din haldled. Det är en smal passage där alla nerver mm mm passerar igenom. När det blir svullet klämms då nerverna det är det som ger upphov till dina problem. Det gör OFTAST problem som du beskriver men det kan även påverka resterande fingrar.
    Jag hade inte känt ngt alls eftersom jag som sjuksyster redan hade gissat vad det var..

Gå till en sjukgymnast: Där kan du få handledsskenor samt råd om övningar för att avlasta lite.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom i ALLA fingar?? (även lillfingret)