• annaish

6 månader - vad ska jag ge för mat?

Min lilla kille har nu blivit 6 månader och jag har bestämt att jag vill sluta amma. Mjölken har sinat och han visar ett ganska svagt intresse, mat är mycket mer intressant! Vi har börjat ge honom allt möjligt i puréform, och han äter gröt/välling morgon och kväll. Äter i stort sett allt vi stoppar i honom förutom ersättning - det har han aldrig tyckt varit gott. Men jag är osäker på om det är för tidigt att helt gå över på "vanlig" mat?

• Svar på tråden 6 månader - vad ska jag ge för mat?
  • Mrs Moneybags

Vad jag förstår efter att ha läst livsmedelsverkets rekommendationer ska bröstmjölk och/eller ersättning vara huvudföda under det första levnadsåret, så jag skulle hellre mata honom med ersättning och matpureer av olika slag än välling vid 6 månaders ålder.

Ersättningen innehåller ju betydligt fler näringsämnen än vällingen och gröten.

• castafiore

Ska du sluta amma helt får du nog börja ge ersättning som huvudföda. Till det kan du börja med smakportioner som du enkelt gör med en stavmixer, av grönsaker och lite smör.

Vällingen hade jag skippat.

• tinis77

Mina har fått enbart ersättning som huvudföda fram till sju månader, sen har de fått börja med plockmat. Nu är de ett år, äter ersättning på morron, sen samma mat som oss under dagen och majsvälling vid läggning. Ibland blir det någon flaska ersättning under dagen oxå.
    Hade amningen funkat så hade jag gjort likadant fast ammat ist för att ge ersättning.

• Duckan

Enligt rekommendationen ska man ej göra det. Dock är vi många som gjort det tidigare och det har gått utmärkt. Det är bara du som kan välja hur du vill göra ts.

• annaish

Tack för alla svar. Ja, men vi får väl helt enkelt göra ett nytt försök med ersättning. Ska kanske börja jobba om 1 månad så då måste han ju klara sig utan bröstmjölk. Jag tänkte nog att det kunde vara dumt att börja med det, alltså starta med något nytt som han blir beroende av, utan istället vänja honom vid mat på en gång.

• Natulcien
    annaish skrev 2013-09-20 14:39:25 följande:
    Tack för alla svar. Ja, men vi får väl helt enkelt göra ett nytt försök med ersättning. Ska kanske börja jobba om 1 månad så då måste han ju klara sig utan bröstmjölk. Jag tänkte nog att det kunde vara dumt att börja med det, alltså starta med något nytt som han blir beroende av, utan istället vänja honom vid mat på en gång.
    Men ersättning är ju inget som han blir "beroende" av. Det är det han ska ha om han inte ska ammas längre, för att få i sig tillräckligt med näring. Du kan ju inte ge så mycket mat så fort ändå. Han behöver ersättningen som bas så att du kan öka den fasta födan sakta, utan att stressa.
  • En blå giraff
    Duckan skrev 2013-09-20 12:33:49 följande:

Enligt rekommendationen ska man ej göra det. Dock är vi många som gjort det tidigare och det har gått utmärkt. Det är bara du som kan välja hur du vill göra ts.

Mina barn har ätit mestadels lagad mat + gröt/välling från ungefär 6 månaders ålder.... har gått bra
  • SB2011

Min unge vägra flaskan när han va 5.5månader och vi fick snällt börja med vanlig mat då! Gick hur bra som! Gör som du känner e bäst!

• Carolina01

Min son började äta mat, röt å välling vid ca 6mån ålder, han ville endast amma på natten, det gick alldeles utmärkt... Jag gjorde "snäll" mat typ kokt fisk med mosad potatis med smör å grädde i, kokt kött (kokt med lite lagerblad å morötter å lök å sånt) med potatis/ ris, med kokta grönsaker till, körde kött å grönsaker i mixern så det blev puré... Super enkelt! Se upp med salt å stekt mat bara så är det ingen fara:)!

• Bbuws

Jag ammade 1 vecka sen över gick till ersättning. Vid 4mån introducerade ja olika puréer och vid 6mån åt hon välling, gröt, mellanmål, mat, välling. Slutade helt med ersättning då eftersom hon bara spydde av den och aldrig spytt innan. Och nu är hon 8mån och ska börja äta två lagade mål mat om dagen. :) det har gått hur bra som helst och hon växer så de knackar! De som man kan tänka på är ju så bebis inte blir hård i magen och blir förstoppad. Mot det hjälpte Katrinplommon, och de är även därför hon får 3 "gröt" mål om dagen :)

• Tekaka

Till min yngsta son så började vi med välling från 6 månader av den enkla anledningen att han kräkte upp all ersättning.
    Vi provade även att blanda 50/50 men det blev för tunt det med.

Och han är en pigg och glad kille idag

Svar på tråden 6 månader - vad ska jag ge för mat?