• Anonym (Villrådig)

Ensam vårdnad

Hej!

Jag driver en vårdnadstvist mot mitt ex som vägrar skriva på för gemensam vårdnad för vårt barn.

Jag trodde innan denna soppa startade liksom många andra att det var lätt att få igenom gemensam vårdnad om man var en stabil vuxen människa, med jobb utan några problem. Jag har gjort mitt bästa för att samarbeta men det är inte så lätt att samarbeta när motparten försvårar och förhalar allt. Det är summa summarum inte en självklarhet att det blir gemensam vårdnad.

Samtidigt så pratas det om att utöka kvoteringen av föräldraförsäkringen och därmed låsa flera dagar till respektive förälder. Enligt försäkringskassan är det redan idag allt vanligare att kvinnan behåller ensam vårdnad vid födseln även när man lever i en relation pga detta. Hur kan en utökad kvotering av dagar lösa detta problem? Det känns snarare som att det kommer bli än vanligare med ensam vårdnad om detta drivs igenom.

Igår stod Annie Lööf och pratade om att även närstående borde kunna få ta del av föräldradagar om vårdnadshavaren vill det. Hur ska detta hjälpa de som ingen vårdnad har. Då kan den personen som har ensam vårdnad söka avlastning hos mor- eller farföräldrar istället för hos den andra föräldern.

Alla dessa diskussioner om föräldradagar ter sig för mig och andra i min situation som smått absurda då de aldrig tar hänsyn till en förälder som inte har vårdnad. Jag vill ha vårdnad, jag vill ta så mycket ansvar som jag bara kan, jag vill vara föräldraledig med vårt barn, jag vill finnas där för barnet och knyta så goda band som det vara går. Men jag kanske inte får det för mamman har ingen lust att släppa in mig. 

Alla diskussioner om vårdnad tar sig snarare uttryck av att skapa än starkare incitament för en mamma att inte släppa till gemensam vårdnad medan man totalt missar det faktumet att en förälder utan vårdnad inte på något sätt kommer påverkas av dessa beslut.

vad tycker ni på FL om alla dessa förslag och hur tycker ni att det borde fungera?

• Svar på tråden Ensam vårdnad
  • Anonym (moment22)

Det är svårt att få ensam vårdnad, mot den andres vilja. Men, det går. Har man så stora samarbetsproblem att barnets tillvaro blir påverkad av gemensam vårdnad, så är det skäl att få ensam vårdnad.

Det du och ditt ombud behöver fokusera på är att lyfta fram argument för varför det är bättre för barnet med gemensam vårdnad. Har ni lyckats göra det? Varför tror du att det blir ensam vårdnad i slutänden?

• robertcool61

Information om socialtjänstens familjerätt huvudsakligen reglerna om vårdnad umgänge underhåll adoption faderskap och ny vårdnadshavare .Gifta föräldrar får automatiskt gemensam vårdnad då barnet föds . Är föräldrarna inte gifta blir mamman ensam vårdnadshavare .

nya smslån

• Anonym (Villrådig)
    Anonym (moment22) skrev 2013-09-20 09:09:44 följande:
    Det är svårt att få ensam vårdnad, mot den andres vilja. Men, det går. Har man så stora samarbetsproblem att barnets tillvaro blir påverkad av gemensam vårdnad, så är det skäl att få ensam vårdnad.

Det du och ditt ombud behöver fokusera på är att lyfta fram argument för varför det är bättre för barnet med gemensam vårdnad. Har ni lyckats göra det? Varför tror du att det blir ensam vårdnad i slutänden?
    Jag är inte ute efter att diskutera min egen situation i den här tråden utan snarare varför all diskussion om "familjerätt" inom politiken går ut på kvoteringar och utökade möjligheter för vårdnadshavare. Utan att man någonsin tar ställning till de föräldrar som inte är vårdnadshavare mot sin egen vilja utan att för den sakens skull vara dåliga föräldrar. Jag känner mig helt rättslös, jag måste bevisa och kämpa för allting medan mamman fått allt i knät bara för att hon är kvinna.

Det är mitt ombud som säger att det inte är självklart att det blir gemensam vårdnad. Det kan bli det men det måste inte bli så. Medan gemene man verkar tro att det löser sig av sig självt eftersom jag är en normal vuxen människa. 
  • Anonym (moment22)
    Anonym (Villrådig) skrev 2013-09-20 09:24:11 följande:
    Jag är inte ute efter att diskutera min egen situation i den här tråden utan snarare varför all diskussion om "familjerätt" inom politiken går ut på kvoteringar och utökade möjligheter för vårdnadshavare. Utan att man någonsin tar ställning till de föräldrar som inte är vårdnadshavare mot sin egen vilja utan att för den sakens skull vara dåliga föräldrar. Jag känner mig helt rättslös, jag måste bevisa och kämpa för allting medan mamman fått allt i knät bara för att hon är kvinna.

Det är mitt ombud som säger att det inte är självklart att det blir gemensam vårdnad. Det kan bli det men det måste inte bli så. Medan gemene man verkar tro att det löser sig av sig självt eftersom jag är en normal vuxen människa. 
    Då är gemene man dåligt insatta. Alla vårdnadstvister utgår från vad som är bäst för just det aktuella barnet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Villrådig) skrev 2013-09-20 09:03:36 följande:

Alla dessa diskussioner om föräldradagar ter sig för mig och andra i min situation som smått absurda då de aldrig tar hänsyn till en förälder som inte har vårdnad. Jag vill ha vårdnad, jag vill ta så mycket ansvar som jag bara kan, jag vill vara föräldraledig med vårt barn, jag vill finnas där för barnet och knyta så goda band som det vara går. Men jag kanske inte får det för mamman har ingen lust att släppa in mig. 

Jag är starkt for en utökning av kvoteringen av föräldraförsäkringen och låsning av fler dagar till respektive förälder, allra helst 50/50. Det där med vårdnad ska man tänka på innan man skaffar barn. Giftermål är en väg, innan barnet. (Forhoppningsvis blir gemensam vårdnad standard i framtiden.)
  • Anonym (Villrådig)
    Tow2Mater skrev 2013-09-20 16:21:28 följande:
    Jag är starkt for en utökning av kvoteringen av föräldraförsäkringen och låsning av fler dagar till respektive förälder, allra helst 50/50. Det där med vårdnad ska man tänka på innan man skaffar barn. Giftermål är en väg, innan barnet. (Forhoppningsvis blir gemensam vårdnad standard i framtiden.)
    Hur ska man tänka på det? Alla vill inte gifta sig. Ska en part dumpa sin sambo/partner för att att man är orolig för att det ska blir strul kring vårdnad om man får barn?

menar du låsa till respektive förälder eller respektive vårdnadshavare, du skriver som att du menar till respektive vårdnadshavare. 

Det är helt ok att ett barn bara har en vårdnadshavare om den ena bedöms vara olämplig men i dagsläget så utgår man från att mamman alltid är bra och pappan alltid måste bevisa något när vårdnaden ges till mamman per automatik. 

Men min poäng är varför diskuteras inte hur vårdnad sätts i den politiska debatten? Istället diskuterar vi mer kvotering, bortskänkande av föräldradagar till närstående, jämställdshetsbonusar och höjning av föräldrapenning. Jag finner det märkligt, då inget av detta kommer en förälder som inte får vårdnad pga mamman till godo. Istället skapar det ett större incitament för mammor att inte gå med på gemensam vårdnad vilket ckså visar sig i att det blir vanligare med ensam vårdnad även i fall där ett samboskap föreligger. Det känns helt galet att det ska vara så.
  • Tow2Mater
    Anonym (Villrådig) skrev 2013-09-20 16:55:01 följande:
    Hur ska man tänka på det? Alla vill inte gifta sig. Ska en part dumpa sin sambo/partner för att att man är orolig för att det ska blir strul kring vårdnad om man får barn?

menar du låsa till respektive förälder eller respektive vårdnadshavare, du skriver som att du menar till respektive vårdnadshavare. 
    Jag menar egentligen till respektive förälder. Men jag anser samtidigt att båda föräldrarna automatikst borde vara vårdnadshavare från start, men idag är det ju bara så om man är gifta.

Vadå vill inte gifta sig? Vill man ha vårdnad får man prioriera det. Vill man inte gifta sig, får man ta risken med vårdnadsstrul, eftersom det är så lagen ser ut idag.
Svar på tråden Ensam vårdnad