• ommseif

Skolplats när man flyttar

Vill flytta till en annan stadsdel och då vill vi att sonen som går i 1an ska börja på skolan i det området.

Har velat att han ska börja där redan från förskoleklass eftersom vi har storebror på den skolan men fått nej. De har fullt (tydligen är det många barn födda 2006) och att han aldrig kommer få plats där för att det är så många som står i kö före honom.

Men hur är det, måste dom inte erbjuda honom skolplats om vi bor i samma område?

• Svar på tråden Skolplats när man flyttar
  • Vinterankan

På vår skola så har man förtur om man bor i upptagningsområdet vilket är det område skolan ligger i. Men jag tror inte det är så överallt.

• kossamu

Har också hört att dom måste ta in barn från upptagningsområdet i första hand. Det borde ju innebära att han får plats om ni flyttar dit.

• sextiotalist
    Vinterankan skrev 2013-09-20 05:05:12 följande:
    På vår skola så har man förtur om man bor i upptagningsområdet vilket är det område skolan ligger i. Men jag tror inte det är så överallt.
    Närhetsprincipen ska tillämpas så länge det går, men är det fullt i en skola så är det. Men jag misstänker att barnen i närområdet går före barn från andra områden
  • ommseif

Ja förtur har man väl om man bor i samma område.
    Pratade nämligen med en av rektorerna och hon sa att han ALDRIG kommer få plats. Vilket jag tyckte lät konstigt. Nu bor vi inte på området och då kan jag förstå att han inte får plats eftersom många andra står i kö. Men bor vi på området kan dom ändå tvinga honom att gå kvar i sin gamla klass?

Hur många elever som får plats i en klass verkar ju vara väldigt varierande. I hans nuvarande klass går över 40 barn! Men den är tydligen inte fullbelagd.

• aksj

Det funkar olika beroende på i vilken kommun det är. I Stockholm är det så att flyttar ni så att ni f f bor inom 2km från skolan har ni inte rätt till plats i ny skola. Flyttar ni längre är det skolan ni tillhör på den nya adressen som är skyldig att fixa en plats inom 2km eller en inom 3km med skolskjuts. Lycka till!

• Punkster

Jag skulle tro att din son får förtur till skolan om ni flyttar till en adress inom upptagningsområdet. Men ni kanske inte får plats per automatik. Som någon skrev, är det fullt så är det fullt. Men chanserna för att han får börja där ökar såklart om ni bor inom upptagningsområdet.

Svar på tråden Skolplats när man flyttar