ms
fick nyligen veta att min dotter har ms.. hur farligt är det egentligen, och hur mycket kommer våra liv förändras? tacksam för ärliga svar..
fick nyligen veta att min dotter har ms.. hur farligt är det egentligen, och hur mycket kommer våra liv förändras? tacksam för ärliga svar..
Nuförtiden finns de så bra bromsmedeciner så ni kommer nog inte att märka av någon förändring. Om hon är spruträdd så blir det vell du som får ge henne den då en gång i veckan, de e nog den ända förändringen du kommer att märka.
Det kommer inte förändras nämnvärt mer än att hon kommer att sättas in på bromsmedicin just för MS:en och får åka på kontroller hos en MS-läkare/sköterska på erat sjukhus efter ett schema som sätts upp (vanligtvis vid inaktiv sjukdom 1gång/halvår)
Men det ni måste lära er är när hennes skov kommer och är aktiv, just så att ni känner igen symptomen och om dom förvärras.
Sen så med medicinen (beroende på vilken hon får) så är det vanligt med biverkningar och dom är oftast som ett influensa liknande stadie ett par dagar efter hon fått sin medicin.
Som tur är så görs det mycket forskning och förbättringar inom mediciner för MS och det kommer ut nya behandlingsmetoder relativt ofta (ca 5-10år).
Men det ni måste ha i baktanke är att MS är en obotbar sjukdom och det finns i dagens läge enbart bromsmediciner så att hon kommer att bli sämre i sin sjukdom ju äldre hon blir. Men hur lång tid det tar vet man inte!
Länk till neurofurbundet
www.nhr.se/diagnoser/multipel-skleros-ms/
MS är inte obotbar. De finns stamcellstransplantation som man blir helt frisk av, om man överlever. De kan dom säkert kosta på en ung tjej som kommer att kunna jobba å betala skatt i många år framöver.
Jag tror att förloppet av sjukdomen är otroligt individuell. Vissa har ju långsammare vs snabbare förlopp.
Jag känner flera med Ms bland annat min faster, hon är precis som innan hon fick sitt första och enda skov...
Medans min sambos moster inte kan röra sig och jar en väldigt aggressiv form av Ms..
Om jag inte har helt fel för mig kommer alla med MS förr eller senare att komma in i ett progressivt stadium (sekundärprogressivt) där inga bromsmediciner hjälper.