• DanceMonkeyDance

Klassförälder

Hej,
    min son har nyligen börjat 1:an och jag blev på senaste föräldrarmötet en sk. klassförälder.

Har ni några bra idéer på vad man kan lägga som förslag på aktiviteter för klassen?
    Tar gärna emot bra tips och idér...

Jag växte själv upp i misär och är ett riktigt maskrosbarn, därför har jag gett mig tusan på att vara delaktig, aktiv och drivande i min sons klass. Nu har han visserligen bara börjat ettan men ändå...

Men jag är ju helt tom på ideér bara  Skrattande
    Så jag fuskar och tar lite bra tips från er.

Tack på förhand.

Mvh Stolt klassmamma

• Svar på tråden Klassförälder
  • strojes

Ett bra sätt är ju att försöka engagera övriga föräldrar och hämta idéer och intressen från de. Skicka ett mail och pejla läget lite hur de andra tycker och tänker. Kanske det finns någon annan som är villig att planera lite tillsammans med dig och bidra med idéer.

I mina barns skola får alla föräldrar välja en grupp av följande:
    koka kaffe och duka upp på sommaravslutningen
    baka tårtor till sommaravslutningen
    städa och plocka undan efter sommaravslutningen
    aktivitetsgrupp för att hitta på aktiviteter under läsåret

Det blir 4-6 föräldrar i varje grupp (en per barn). Det är alltså ingen som behöver dra sitt las ensam utan man hjälps åt.
    En förälder väljs som föräldrarådsrepresentant och går på tre möten under läsåret tillsammans med övriga representanter och skolans arbetslagsledare och rektor. Dessa representanter ansvarar också för jul- och sommarpresenter till personalen. 

• Mrs Green

Jag vet att min dotters klass önskar sig en halloweenfest. Till vårterminen funderade jag på om vi skulle ha "badkalas" i typ mars, istället för "picknick och brännboll i maj" som mest brukar kännas jobbigt att pressa in bland allt annat i maj.

• pigglet

Vi har ordnat klassfest på skolan en fredagkväll. Korv o bröd, popcorn och ett par lekar. Det har nog uppskattats av alla, spännande att träffas på skolan på kvällen så där...

En annan sak som jag tycker har varit toppen är när det ordnats en träff med familjerna i en pulkabacke. Klassföräldern föreslår tid och plats, ordnar så det finns en eld. Alla tar med det de själva vill grilla. Jättetrevligt att få "kolla in" de andra föräldrarna.

• Bibbidi

Bowling,
    En kväll kan ni träffas någonstans med klassen, fika, och spela något roligt. Exempelvis brännboll.
    Ni kan skaffa ett stort papper som barnen kan rita på (ex man trär på plastpåsar på fötterna, sen får barnen doppa fötterna i färg och sedan dansa runt på pappret i takt till musik),
    Ni kan.... hm, tipspromenad med pris?

Svar på tråden Klassförälder