strojes skrev 2013-09-18 13:53:45 följande:
Våra barns skola har sina föräldramöten upplagda på följande sätt:
Första halvtimmen är det gemensamt för alla klasser där rektorn pratar lite och tar lite övergripande information. Sedan går man till respektive klassrum och denna del tar ca en timme. Där informeras om hur undervisningen ser ut (schemat gås igenom och läraren berättar om de olika ämnena och visar böckerna). Läxor tas givetvis upp men den biten är inga problem i denna skola då de har få läxor (dottern går i tvåan och har läs och skrivläxa från torsdag till torsdag, inget mer). Föräldrarna får välja vilken aktivitetsgrupp de vill vara i (tårtbak till skolavslutningen inför sommaren, städning kring den eller att fixa aktiviteter under terminen för att lära känna varandra). En föräldrarådsrepresentant väljs också som ska gå på möten på skolan med rektor och arbetslagsledare.
Jag ser föräldramötena som ett bra tillfälle för skolan att informera övergripande kring deras arbete och speciella aktiviteter som händer under året. Och tex ta upp regler kring närvar, frånvaro, sjukanmälan mm.
Om man har frågor mer på individnivå får man boka in ett separat möte med läraren och ta sina frågor då. Det är ju också viktigt att läraren är lite styrande i diskussioner så att det inte drar ut på tiden. Om det är föräldrar som har mer att säga får de ta det vidare på mail eller boka ett eget möte. Att som lärare börja med en punkt som tenderar att dra ut på tiden kanske inte är den bästa planeringen. Bättre att börja med grundinformation och sedan ta sånt som folk har mycket åsikter på slutet.
Ja, så tycker jag med. Tror att det kan vara rätt vanligt dock med lite stojjiga möten i början av en skolgång.. asså i typ förskolan, ettan? Undra om det är vanligt... tycker mig märka det i alla fall..