Vad ska jag ta mig till?
Det här gäller inte mitt barn, men det spelar ingen roll för jag kan bara inte stå och titta på. Jag måste göra något!
Har kontakt med en flicka som bor i en familj (de har tre barn totalt, hon är äldst).
Ju mer jag pratat med henne desto mer har jag fått veta vad som händer hos dem och jag får ont i magen.
Det jag fått veta än så länge:
* Föräldrarna säger då och då inte till äldsta flickan när det är middag utan låter henne bli utan om hon är på sitt rum (hon är 13).
* Flickan mår mycket dåligt men föräldrarna vägrar kontakta bup, trots att flickan bett dem om det flertalet gånger.
* Syskonen får inte leka med varandra och helst inte vara i samma rum. Försöker de leka med varandra och skrattar säras de på direkt och skickas till varsitt rum med motiveringen "de är agressiva och högljudda".
* De får inte heller säga ett enda ord vid matbordet. Endast de vuxna som får prata. Detta med motiveringen "annars kan barnen inte koncentrera sig på att äta".
Det här är bara några av alla saker. Barnen skolkar även från skolan en hel del då de inte mår bra. Detta är inte heller något föräldrarna tar på allvar.
Barnen är 13, 10 och 8.
Soc har tydligen redan varit inkopplade men föräldrarna ser till att det utåt sett ser ut som vilken normal och välfungerande familj som helst. Därför har soc inte heller kunnat göra något.
Vad gör jag?
Ringer soc ändå och förklarar vad jag fått höra från dottern?
Jag kan inte bara stå och titta på, jag måste göra något, hjälp mig!
Hjälp barnen!