• Dohgon

Katt deprimerad då andra katten försvunnit..

Vi hade för 2 dagar sedan 2 katter på ca halvåret. De gick in och ut som de ville och kom alltid tillbaka efter att varit ute ett tag.
    Så kom kvällen för två dagar sedan, katterna sprang ut och efter ett tag går vi och öppnar för att släppa in dem, men bara ena kom tillbaka. Jag var ute och letade efter andra katten ett par timmar den kvällen men inget tecken på honom.
    Vi misstänker tyvärr att grävlingen tagit honom då det finns en sådan i husknutarna med som till och med gått upp för trappan ett par gånger, och där brukar katten lägga sig och sova rätt ofta.

Men nu till problemet, det är sjukt ledsamt att ena katten är borta, Barnen frågar efter honom osv, men det värsta är att se katten vi fortfarande har kvar i hemmet. Han är inte alls sig själv, går knappt ut längre, äter nästan ingenting, går och jamar efter sin bror, är överkosig mot vad han någonsin varit tidigare.

Vad kan vi göra för att hjälpa vår katt som fortfarande finns kvar i hemmet?

• Svar på tråden Katt deprimerad då andra katten försvunnit..
  • Omogen citron

Det första ni måste fokusera på är att hitta katten som är borta. Är han chippad eller öronmärkt? Om inte hör av er till alla veterinärer i området med bild och kontaktuppgifter. Boka också tid direkt för att chippa den andra katten, det hjälper er inte nu, men i framtiden.

Vad ni kan göra för att hitta katten är:

*Sätt ut en Blocket annons

*Annonsera på olika Facebooksidor, t.ex Vi längtar hem

*sätt upp 100-200 lappar i området

*prata med brevbärare, eventuell fastighetspersonal, grannar och andra som rör sig i området

*fortsätt leta, ge inte upp

*leta gärna vid skymmningen/gryningen då är de som aktivast

Min katt (inne katt) hittades efter en månad. Så än finns det hopp!

• Birmafröken

Jag har väldigt svårt att tänka mig att en grävling tagit katten, men visst, en kattunge kan säkert vara så omogen och naivt nyfiken p.g.a. sin ringa ålder att den inte förstått faran (och det gäller inte enbart möten med vilda djur). Det är alltså väldigt ansvarslöst och riskabelt att släppa ut värnlösa och aningslösa kattungar på egen tass. En vuxen katt har helt andra instinkter när det gäller att uppfatta faror. 

Det ni ska göra i det här läget är främst att leta efter katten. Troligast är trots allt att den hamnat på avvägar eller blivit instängd någonstans.

• nemo1

Så små ska självklart inte gå ut själva. Katten har säkert stuckit eftersom du inte har kastrerat den.

• Dohgon

ehm vi missköter ju inte våra katter för att de får gå ut på gården, och räcker ju med att fönstret står på glänt så går de ut. vi slänger ju knappast ut dom.
    letar gör vi för fullt, pratat med alla grannar osv i närheten och satt upp lapp om det, då vi bor på en liten ort så är inte blocket aktuellt för det. men tro mig vi gör så gott vi kan för att hitta honom.
    katter brukar man börja släppa ut lite smått när de bott på plats en månad eller så, men man kan inte tvinga utekatter att stanna inne, vi försökte att inte släppa ut dem om kvällarna, men jag skulle gå och kasta soppåsen och samtidigt som jag skulle gå så smet de ut en sväng, sen trodde väl inte vi att det skulle hända något direkt.

och kastrerad? vad har de med saken att göra öht? en så ung katt är inte könsmogen än på ett tag så inte för den saken i så fall. antingen har han blivit skrämd av något eller något djur som tagit honom.

men hur som helst, nu var frågan vad vi kunde göra för katten som finns kvar här hemma, han mår inte bra efter detta.

• Omogen citron

En katt blir könsmogen runt 6 månader. Så det kan han mycket väl vara. Är kattens chippad? Du verkar inte vara orolig för honom alls.

• Petrol

Generellt så upplever jag att det brukar gå över med så små katter, det ni måste göra  är att vara extra kelig med den lilla rackaren och aktivera den så mycket ni kan, lek med den som om den vore två kattungar:)

Och som tidigare har sagt, katter kan komma tillbaka efter bra mkt längre tid, så ge inte upp, och fortsätt leta aktivt.

• nemo1

Katter kan bli könsmogna vid fyra månaders ålder så jo din katt kan mycket väl vara könsmogen och därför stuckit. Sen släpper man väl inte ut en okastrerad och omärkt katt?? Mycket oansvarigt!
    Jag har själv haft en jourkatt som blev dräktig vid fem månaders ålder, höll på att stryka med vid förlossningen. 

• Dohgon

klart jag är orolig, herregud jag letar så mycket jag kan efter honom och kollar alla tänkbara ställen både på vår egen gård samt grannarnas gårdar.
    sen är katten idmärkt och kastrerad ändå så tror helt ärligt inte att han är iväg på strövtåg för att hitta tjejer.
    Ja kanske fel att låta dem gå ut, men på dagtid tyckte vi att de fick vara ute som de ville, dock har vi dem inne hela kvällarna och nätterna, men ibland så lyckas de smita ut ändå.

Petrol skrev 2013-09-17 23:15:45 följande:
    Generellt så upplever jag att det brukar gå över med så små katter, det ni måste göra  är att vara extra kelig med den lilla rackaren och aktivera den så mycket ni kan, lek med den som om den vore två kattungar:)

Och som tidigare har sagt, katter kan komma tillbaka efter bra mkt längre tid, så ge inte upp, och fortsätt leta aktivt.
    tack för svar, det var dessa saker jag var mer ute efter =) kelar med honom så mycket som möjligt såklart och vi har två barn som hjälper till att busa och gosa med han =) hoppas bara han mår bättre och börjar äta ordentligt igen snart
  • nemo1
    Dohgon skrev 2013-09-17 23:42:28 följande:
    klart jag är orolig, herregud jag letar så mycket jag kan efter honom och kollar alla tänkbara ställen både på vår egen gård samt grannarnas gårdar.
    sen är katten idmärkt och kastrerad ändå så tror helt ärligt inte att han är iväg på strövtåg för att hitta tjejer.
    Ja kanske fel att låta dem gå ut, men på dagtid tyckte vi att de fick vara ute som de ville, dock har vi dem inne hela kvällarna och nätterna, men ibland så lyckas de smita ut ändå.

tack för svar, det var dessa saker jag var mer ute efter =) kelar med honom så mycket som möjligt såklart och vi har två barn som hjälper till att busa och gosa med han =) hoppas bara han mår bättre och börjar äta ordentligt igen snart
    Men det är väl ändå skitsnack? Katten är definitivt inte kastrerad då du redan har avslöjat det i ditt tidigare inlägg.
  • Dohgon
    nemo1 skrev 2013-09-18 11:02:47 följande:
    Men det är väl ändå skitsnack? Katten är definitivt inte kastrerad då du redan har avslöjat det i ditt tidigare inlägg.
    nej det har jag inte gjort, ni tog för givet att katterna varken var kastrerade eller idmärkta utan att jag skrivit en rad om det hela. de är kastrerade, blev det vid 5 månader ungefär, men trodde inte att katter blev könsmogna innan ca året därav att jag inte tyckte att det hade någonting med saken att göra alls. men jo de är kastrerade, tatuerade samt vaccinerade dessa krakarna så därav att jag inte tror en sekund på att han skulle vara ute på strövtåg efter tjejer.
    Men som sagt var det inte heller någonting sådant jag efterfrågade, utan vad jag kunde göra för katten som är ledsen här hemma. men verkar gå bättre med honom nu, samt att vi varje gång vi skall ut på kvällen stänger in honom i ett annat rum för att inte han skall smita ut när det börjar mörkna.
  • södertälje

Vi var tvungna att avliva våran hund och våran katts bästa kompis,dom höllt ihop mest hela tiden,lekte,sov promenader osv, så blev Turbo helt annorlunda.Han sökte efter sin kompis,sniffade där Neros saker brukade vara,satt och väntade på att han skulle komma,han hade ett sorgset utdraget mjauu som vi aldrig hört förrut.Det tog flera månader innan han blev sig själv igen.Jag tror helt säkert att djur känner saknad och kan bli deprimerade

• Dohgon

tror jag med, men nu börjar iaf kissen som vi har bli sig själv mer och mer, han äter iaf igen och vill gå ut lite igen.
    För tillfället ligger han i knät och snarkar =)

• elocin
    Birmafröken skrev 2013-09-17 19:12:52 följande:
    Jag har väldigt svårt att tänka mig att en grävling tagit katten, men visst, en kattunge kan säkert vara så omogen och naivt nyfiken p.g.a. sin ringa ålder att den inte förstått faran (och det gäller inte enbart möten med vilda djur). Det är alltså väldigt ansvarslöst och riskabelt att släppa ut värnlösa och aningslösa kattungar på egen tass. En vuxen katt har helt andra instinkter när det gäller att uppfatta faror. 

Det ni ska göra i det här läget är främst att leta efter katten. Troligast är trots allt att den hamnat på avvägar eller blivit instängd någonstans.
    Jag har stått i en mörk trädgård och hört ljudet från en prassande grävling och försökt hitta min katt. Den grävlingen var absolut ute efter att hitta katten den också.
    Jag är naturligtvis inte säker på att det var en grävling, det var ett stort djur med korta ben, för kroppen rörde sig nära marken. Den var rädd för mig men försökte samtidigt närma sig något som intresserade den i trädgården.

Det var min farmor som trodde att det var en grävling eftersom det bodde en i närheten.

Detta är ett verkligt skräckminne men jag fick tag på katten :)
    If a tree falls in the forest and noone hears it, it's still a tree right? (Jason, True blood)
Svar på tråden Katt deprimerad då andra katten försvunnit..