• Bebisdröm

Råd till att fixa stressen hämta/lämna med bebis förskoleklass?

Jag upplever det som en stor stress att skynda mig fram och tillbaka till förskoleklassen varje dag och samtidigt få amningen att fungera. Jag har börjat fundera om det är bättre för mig om jag har sexåringen hemma, eller om man kan be om att få ha färre dagar? Han går varje förmiddag mån-fre. Jag vill gärna att han får möjlighet att gå där.Har ingen annan som kan hjälpa hämta/lämna mig för närvarande, min kille ligger borta och jobbar i veckorna.

Jag blev sen två dagar till vår förskoleklass på morgonen och fick en utskällning för det. Ingen fråga om varför vi kom så sent eller så, eller någon hänsyn till bebisen. Minsta är tre månader. Största problemet är mest att hinna tima allt med minstingen, byta, amma så att han är nöjd precis till när vi ska gå dit eller hem. Just att amma när jag ska skynda mig på morgonen fungerar väldigt dåligt. Någon som har något bra råd?  

• Svar på tråden Råd till att fixa stressen hämta/lämna med bebis förskoleklass?
  • Mandel

Men om barnet är 6 år så är det allmän skolplikt som gäller och barnet ska då vara i skolan de tider som är schemalagda.
    Det är alltså en lag och om man som förälder inte ser till att ens barn är i skolan kan farbror polisen komma och knacka på dörren... 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • rocknroll

Har haft samma problem med amning och lämning. Jag gick helt enkelt lite tidigare och lånade en stol på skolan för amning där. Funkade mycket bättre för mig (hatar att komma försent) och ändrades sen när den lille blev större och jag kunde påverka amningen lite mer.
    Jag skulle även prata med läraren som skäller på dig och om det inte funkar, rektorn. De borde förstå och inte göra en sån stor grej av det... 

• Mercurialis

Skolplikten gäller inte för förskoleklassen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • rocknroll
    Mandel skrev 2013-09-17 14:08:30 följande:
    Men om barnet är 6 år så är det allmän skolplikt som gäller och barnet ska då vara i skolan de tider som är schemalagda.
    Det är alltså en lag och om man som förälder inte ser till att ens barn är i skolan kan farbror polisen komma och knacka på dörren... 
    Nope... Skolplikten gäller från första klass. Förskoleklass är frivilligt.
  • Mandel
    rocknroll skrev 2013-09-17 14:10:26 följande:
    Nope... Skolplikten gäller från första klass. Förskoleklass är frivilligt.
    Åh, sorry!

Var helt övertygad om att skolplikten gällde då eftersom den allmänna förskolan är 3-5. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • ump

Vår sexåring är ledig en dag i veckan bara för att vi vill. Så nix, ingen skolplikt

• myskatt

Ingen kompis han kan samåka med?

Kommer ha ung samma problem bara att min är två år äldre. Hon får syskon om ett par veckor och har fått börja gå/cykla själv till skolan. Inser att jag inte kommer klara att lämna/hämta speciellt inte om jag blir snittad.

Annars får ni starta dagen lite tidigare och du sätter dig i kapprummet med bäbis om det kniper.

• cosinus

Jadu man får försöka skapa rutiner så att det funkar. En 3-månaders är ju dessutom så pass stor att väcker man, ammar och åker så brukar de klara sig tills man kommer hem igen.

Tycker ändå mornarna brukar vara de enkla när man har bebis, de brukar gå att få ungefär likadana varje morgon. Tycker eftermiddagarna är svårare då bebis kan ha hunnit hamna i ofas rätt mycket om man har otur.

Men jag kan ju säga att när jag hade äldsta i fsk-klass och 2 mindre syskon på dagis då hade min fyra ganska rutinartade dagar. Annars hade det inte gått.

• Punkster

Nu kan jag just ingenting om bebisar, men jag känner spontant att låta 6-åringen vara hemma från f-klass för att bebisen trilskas inte är en bra idé. Varför ska det äldre barnet drabbas av att det mindre inte har några bra morgonrutiner?

Som sagt så kan jag inte mycket om bebisar, men man kanske kan gå upp en liten stund tidigare så att man slipper stressa med amningen på morgonen? 6-åringen kanske kan sova en stund till medan du byter blöja och ammar? Eller så kanske 6-åringen kan klara sig lite mer självständigt på morgonen med påklädning, frukost och liknande?

Och om det nu skulle bli amningspanik på skolan så är väl inte det hela världen, det går säkert att hitta en lugn plats att amma på. Eller så får väl bebisen helt enkelt vara hungrig en liten stund tills ni hinner komma hem igen. 

• Mrs Firren

Bebisdröm - Jag ska försöka skriva ett svar i kväll när barnen somnat. Jag känner nämligen igen mej mycket.

Återkommer.

Svar på tråden Råd till att fixa stressen hämta/lämna med bebis förskoleklass?