• Mellanmjölkens land

Använder du hjälm?

Du som har barn som använder hjälm, gör du själv det?

Vi har tänkt på ordspråket "Barn gör inte som du säger utan de gör som du gör" med resultatet att även min sambo är den stolta ägaren av en hjälm nu. Själv har jag använt hjälm sen tonåren så för mig var det ingen nyhet.

Vi bor så att många passerar utanför vårt köksfönster på väg till/från förskolan och det är ofta man ser barnen med hjälm men de vuxna utan. Det har fått mig att börja fundera på om det inte är väldigt svårt att motivera för barnen varför de ska använda hjälm när mamma/pappa inte gör det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-17 18:44
    Insåg precis att jag glömt skriva att det gäller cykling

• Svar på tråden Använder du hjälm?
  • Lena

Självklart har jag hjälm när jag cyklar eller åker utför.

• tjej87

Alltid hjälm när jag cyklar :) Har inga barn själv men det finns ju andra på vägen som kanske kan ta efter hoppas jag.

• Mellanmjölkens land

Vi har precis flyttat till ett mindre samhälle och det verkar som att andelen vuxna med hjälm är betydligt mindre än i den mellanstora stad där vi bodde tidigare. Uppskattningsvis 5-10% istället för 30-40%. I min hemstad (ca 15 000 inv) är det heller knappt några vuxna som använder hjälm.

Några teorier om varför? Är det för att folk inte tycker att de ska cykla så långt och därmed inte riskerar så mycket? Ungefär som att en del inte använder bälte eftersom de ska så kort? Ska man cykla i 15-30 min känns det kanske mer motiverat med hjälm än om man ska cykla i 5 min?

• Meinu

Här i Stockholm har nog 70% hjälm. Nästan pinsamt att cykla utan.
    Sedan 1,5 år tillbaka har jag inte varit fin i håret på jobbet Skrattande, det är väl det enda negativa.

• Natulcien
    Mellanmjölkens land skrev 2013-09-17 10:07:16 följande:
    Vi har precis flyttat till ett mindre samhälle och det verkar som att andelen vuxna med hjälm är betydligt mindre än i den mellanstora stad där vi bodde tidigare. Uppskattningsvis 5-10% istället för 30-40%. I min hemstad (ca 15 000 inv) är det heller knappt några vuxna som använder hjälm.

Några teorier om varför? Är det för att folk inte tycker att de ska cykla så långt och därmed inte riskerar så mycket? Ungefär som att en del inte använder bälte eftersom de ska så kort? Ska man cykla i 15-30 min känns det kanske mer motiverat med hjälm än om man ska cykla i 5 min?
    Beror på trafiken, kanske? Vi bodde tidigare i Stockholm, och där hade nästan alla hjälm. Men där var det ju, i det närmsta, livsfarligt att cykla med galna bilister, cykelbud och snabbcyklare...
    Nu bor vi i ett mindre samhälle. Här har inte många hjälm, förutom min sambo som tog med sig den (goda) vanan från Stockholm. Jag cyklar inte så mycket, men de gånger jag har gjort det så har jag slarvat och inte använt hjälm. Men jag måste verkligen börja med det. Inte bara för att "inspirera" sonen, utan också för den egna säkerheten.
    Men är man uppvuxen under det tjohejiga 70-talet så är man ju nästan odödlig... Skrattande
  • Mineralvatten

När jag gör vaddå?, cyklar? Ja givetvis =). mitt huvud har alldels för mkt kunskap så det skulle vara förödande om jag skadade det ordentligt ;).

jag använder mössa på vintern också, och detta året funderar jag faktiskt på ett par temobyxor. vi hade -20grader förra vintern. burr! 

• Cornellia

Nej. 

Planen är väl att jag ska köpa en till nästa säsong, i år är han ändå för liten för att reagera på att jag inte har någon hjälm. 

• Mellanmjölkens land
    Cornellia skrev 2013-09-17 22:35:21 följande:
    Nej. 

Planen är väl att jag ska köpa en till nästa säsong, i år är han ändå för liten för att reagera på att jag inte har någon hjälm. 
    Vi kom överens för evigheter sen (minst 5 år innan dottern föddes) om att när vi fick barn skulle bägge ha hjälm. Både för att föregå med gott exempel och pga ren säkerhet. Inte kul att bli ensamförälder för att den andra föräldern kört omkull på en isfläck och slagit sig till en hjärnskada...
  • Cornellia
    Mellanmjölkens land skrev 2013-09-18 08:28:37 följande:
    Vi kom överens för evigheter sen (minst 5 år innan dottern föddes) om att när vi fick barn skulle bägge ha hjälm. Både för att föregå med gott exempel och pga ren säkerhet. Inte kul att bli ensamförälder för att den andra föräldern kört omkull på en isfläck och slagit sig till en hjärnskada...

Nej inte kul alls. Men vi var nog lika rädd om varandra innan vi fick barn. 

• Tangent

Jag använder hjälm när jag cyklar och åker slalom. Sambon vägrar ha hjälm när han cyklar, hoppas sonen gör som mig när han blir äldre......

• Mellanmjölkens land

Är det nån som testat en sån där krage som blåser upp sig till en hjälm vid behov? Det borde ju tekniskt sett vara ett alternativ för hjälmvägrare. Behövs den blir frisyren kanske förstörd men krockar man eller cycklar omkull ordentligt har man gissningsvis större problem än en förstörd frisyr... :-P För visst kan jag erkänna att jag ibland saknar känslan av vind som blåser genom håret

• BrödernaBus

Från början var det bara jag och barnen som använde hjälm men efter x antal "pappa, varför har inte du hjälm när du cyklar" har även sambon det nu.
    Barnen tar på sig sina hjälmar självmant när dem går ut för att cykla, vare sig det är trehjuling, balanscykel eller den vanliga med stödhjul som ska användas. 

• Maisie

Jag använder hjälm. Efter att ha flyttat från en storstad till en mindre kommun så har jag noterat att hjälm används mycket mindre här. Trafiken är visserligen mycket lugnare här men backarna är fler, så man kommer upp i mycket högre hastighet än i storstaden.

Svar på tråden Använder du hjälm?