• kossan

bilkudde säkrare än bilstol!? wtf??? vad tror du?

Vad säger ni om det jag såg på tv på 1:an idag: att det är säkrare för barnen att sitta på en bälteskudde istället för en bältesstol eftersom barnen ändå inte sitter rätt i stolarna. "De lutar sig fram och åt sidan och sitter inte som tillverkarna menar att man ska göra"?!!!

Borde inte det vara föräldrarnas ansvar att barnen sitter i stolen på rätt sätt, är det bättre att välja en osäkrare lösning för att man är lat och inte orkar säga till sina barn... Helt sjukt!!!!

• Svar på tråden bilkudde säkrare än bilstol!? wtf??? vad tror du?
  • Tow2Mater

Du tycker du vet bättre än ett seminarium som ordnas av trafiksäkerhetscentrumet Safer på Chalmers com samlar barnsäkerhetsforskare från Chalmers, Autoliv och Volvo Personvagnar samt internationella forskare från Nordamerika, Europa och Australien, för att behandla det senaste inom barnsäkerhet i bil?

"i vissa fall är en bälteskudde faktiskt det bästa. Detta gäller till exempel de längsta barnen i åldersspannet 4 till 12 år, enligt en rapport av Lotta Jakobsson och hennes kolleger. För kortare barn beror det på bilens eget säkerhetssystem och på barnets beteende om bilbarnstol eller bälteskudde är det bästa."

www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Bilbarnstol-ar-inte-sakrare-an-balteskudde-for-aldre-barn.aspx

• Sisisisi

Det gäller bara äldre barn. Här kan du läsa rapportern i sin helhet. I texten finns en länk. www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Bilbarnstol-ar-inte-sakrare-an-balteskudde-for-aldre-barn.aspx

Jag testade att sätta min äldsta som är 142 cm på kudde, men han lutade sig framåt även på den. Men vi behöver en till bältesstol så nu tänkte jag köpa en med mindre huvudskydd till honom.

Keep your child rear facing for as long as possible!

Svar på tråden bilkudde säkrare än bilstol!? wtf??? vad tror du?