• Thinuviel

Skillnad på att koppla ur eller ta bort airbag?

Min svärfar har en alldeles ny bil där man kan koppla ur airbagen med en nyckel. Räcker det, om man ska placera en bilbarnstol i framsätet? Själv har jag för mig att man måste ta bort hela skiten, som i att patronen som utlöses vid krock måste bort, annars riskerar den att utlösas ändå om det blir nått sorts "elfel" eller liknande vid kollision.
    Svärfar är dock tvärsäker på att han har rätt. Vad är det som stämmer egentligen?

• Svar på tråden Skillnad på att koppla ur eller ta bort airbag?
  • Mangbg

Räcker att koppla ur den med nyckeln. Försök INTE montera ur den själv....stor risk att fingrarna ryker då

• Lena

Det räcker att stänga av den med nyckel, annars hade inte det alternativet funnits.

• McStride

Visst räcker det att stänga av den med nyckeln, men det är är och förblir en laddad krutladdning bakom barnstolen. Om du skulle monterat ur den, skulle du förvarat den under barnets spjälsäng?

• Gladskit
    McStride skrev 2013-09-16 15:13:18 följande:
    Visst räcker det att stänga av den med nyckeln, men det är är och förblir en laddad krutladdning bakom barnstolen. Om du skulle monterat ur den, skulle du förvarat den under barnets spjälsäng?
  • nozpa

Det ska räcka med att koppla ur den. Men jag vet faktiskt ingen som bara kopplat ur och sedan satt en barnstol framför. Alla jag känner har lämnat in och fått den borttagen.
    Känns onödigt att chansa enligt mig. 

• Mangbg
    Anghammarad skrev 2013-09-17 07:54:21 följande:
    Det har aldrig hänt att en urkopplad airbag har utlösts.

Jodå det har hänt...men inte medans den är monterad i bil
  • MonkeyLover
    Anghammarad skrev 2013-09-17 07:54:21 följande:
    Det har aldrig hänt att en urkopplad airbag har utlösts.

"Hände" väl en gång i Tyskland? Men det visade sig att de kopplat ur förarens airbag istället...

Ts: klart det är säkert!!
    Wilhelm 2011 Bebisar 2013
  • Lowika

Man plockar inte ur airbagen på bilen, men man kan deaktivera den på verkstad.

Det har dock visat sig att de oftare gör fel på verkstad, än det blir fel när man använder nyckelavstängning. = Säkrare med nyckelavstängning än med deaktivering på verkstad.

• Anghammarad
    MonkeyLover skrev 2013-09-17 08:14:56 följande:

"Hände" väl en gång i Tyskland? Men det visade sig att de kopplat ur förarens airbag istället...

Alltså har det aldrig hänt.
  • Lowika
    Anghammarad skrev 2013-09-17 08:26:31 följande:

Alltså har det aldrig hänt.
    Nej, det har aldrig hänt att en KORREKT deaktiverad airbag löst ut. Däremot är antalet inkorrekt deaktiverade airbags okänt........
  • strojes

Jag frågade både bilhandlaren när vi köpte vår bil och senare olika verkstäder. Fick samma svar överallt att koppla ur var säkert. Vi har ett vred i bilen som kopplar ur airbagen och vi har haft både bakåtvända och framåtvända barn i framsätet.

Mina föräldrar kan däremot inte koppla ur sin airbag så där får barnen inte sitta fram förrän de har nått rätt längd. 

• HannaS

Gjorde som Strojes, frågade både bilhandlare och verkstäder, och de sa samma sak. Det är säkert att koppla ur med nyckel. En verkstadskille menade att det är mer säkert att koppla ur med nyckel, än att låta en verkstad koppla ur airbagen, då tillverkaren har högre krav och tester på sina produkter än vad en verkstad har. Känner man sig ändå orolig så är ju det bästa att placera barnet i baksätet. 

• Thinuviel

Mm okej, tack för svar!
    Vi kommer behöva lämna in våran bil & koppla ur den, nu när nästa är på väg. Får höra vad vår verkstad säger då. Vi har en Ford & kommer gå till en "Fordverkstad" den dagen det ska fixas.
    Har precis köpt en till bilbarnstol att ha extra i svärfars bil, & han har nämnt att då kan hon ju åka fram med honom, men det var då jag blev lite orolig över just airbagen.
    Men som det verkar ska det ju vara lugnt att bara vrida av den då :)

• veh

En representant från NTF sa att det var säkert även med nyckelavstängning. Dock tyckte de inte att man skullevrida fam och tillbaka, om man tog i och ur stolen, pga risken att man glömmer.

Svar på tråden Skillnad på att koppla ur eller ta bort airbag?