• Gothica

Min man dricker när han är ensam med barnen

Min sambo har äntligen erkänt att han har problem med alkoholen och behöver hjälp. Frågan är bara om han kommer göra något åt det. Droppen kom i fredags då jag kom hem från jobbet vid 21.30 på kvällen och hittade honom packad på soffan! Alla våra tre barn var hemma. De två yngsta sov men den äldsta på 12 år satt ensam på sitt rum och sa att pappa inte brytt sig om henne på hela kvällen. Jag är fortfarande så arg på honom att jag inte vet vad jag ska ta mej till! Känns som alla mina känslor för honom slocknade där o då. Vi har haft en hel del problem till o från även tidigare, inte bara med sånt som rör alkoholen. Nu funderar jag på allvar på att lämna honom. Orkar inte med det här längre. Men det är ju inte helt lätt med tre barn och det känns också som att om jag flyttar har jag ju verkligen ingen koll på vad som händer här hemma. Då kommer jag ju liksom inte hem om han har slocknat på soffan och inte kan ta hand om dem dagen efter. Allt känns så jävla jobbigt. Han dricker mestadels bara på helgerna. Fredagarna brukar vara värst. Han köper en bag in box till varje helg som han dricker själv. Det går inte en helg utan att han dricker.

Jag jobbar tyvärr också mycket kvällar och helger och det skulle ju också göra det svårt att vara ensam. När skulle jag kunna ha barnen då?  Går på schema och måste ju jobba de tider jag får. Varannan vecka skulle aldrig funka.

Har försökt prata med honom om hans alkohol problem många gånger, men han vill inte lyssna och han pratar aldrig om det själv heller. Har alltid vetat att han har problem och alltid dricker för mycket, men det känns som att det blivit värre de senaste åren. Vet inte vad jag ska göra... :(

• Svar på tråden Min man dricker när han är ensam med barnen
  • Philippa

Har han en arbetsgivare? Isåfall ska företagshälsovården kunna hjälpa honom.

Annars, ring vuxenstöd på socialtjänsten, det finns mycket hjälp att få, både personligt och som familj. 

• Gothica
    Philippa skrev 2013-09-16 09:10:05 följande:
    Har han en arbetsgivare? Isåfall ska företagshälsovården kunna hjälpa honom.

Annars, ring vuxenstöd på socialtjänsten, det finns mycket hjälp att få, både personligt och som familj. 
    Jo, jag vet om det där med vuxenstöd men vågar inte ringa. Har överhuvudtaget problem med att ringa. Vill ju inte göra något bakom ryggen på honom heller. Vill inte ta kontakt med kommunen. De kanske fråntar honom vårdnaden.
  • Philippa
    Gothica skrev 2013-09-16 09:16:59 följande:
    Jo, jag vet om det där med vuxenstöd men vågar inte ringa. Har överhuvudtaget problem med att ringa. Vill ju inte göra något bakom ryggen på honom heller. Vill inte ta kontakt med kommunen. De kanske fråntar honom vårdnaden.

Hur ska ni lösa det då om ni inte vågar ringa??

De fråntar honom inte vårdnande bara för att han genomgår en behandling... däremot kan de ta av honom vårdnande om han INTE genomgår beahandling.... 
  • Gothica
    Philippa skrev 2013-09-16 09:19:00 följande:

Hur ska ni lösa det då om ni inte vågar ringa??

De fråntar honom inte vårdnande bara för att han genomgår en behandling... däremot kan de ta av honom vårdnande om han INTE genomgår beahandling.... 
    Det är ju jag som har problem med att ringa, inte han. Frågan är bara om han kommer att göra det. Hur skulle de kunna ta ifrån honom vårdnaden när de inte vet något om hans problem??? Dessutom bor vi ju i hop. Än så länge i alla fall.
  • Anonym (sammahär)

Jag känner igen detta. Min man är precis likadan. Han tycker att det är viktigare att dricka öl än att ta hand om barnet. Punkt. Och när han dricker glömmer han allt runt omkring. 

Jag har länge tänkt ta ett extra jobb ( alltså kvällar och helger) men vågar inte för de kvällar jag har varit borta har han druckit och bara tänkt på sig själv.
    Om jag har kommit hem vid 23 på en fredagkväll så har de inte ätit middag ( han är inte hungrig, för ölen mättar! och har därför inte lagat mat till barnet heller) det ser ut som fan hemma och så vidare. Han har inte ens tänkt tanken att barnet finns och måste sova.
    När jag kommer hem måste jag ta hand om allt, och samtidigt ta hand om en full man och ett barn som är övertörtt.
    Han säger saker som "vad spelar det dig för roll om jag dricker öl" 

Självklart går det ut över dagen efter också. Han vill se på film och äta pizza alt spy hela dagen. Kul snubbe att ha och göra med? 
    Hela helgen blir förstörd.

Flera gånger har han sagt det är så tråkigt hemma att jag måste dricka öl.  Jag är så rastlös jag måste dricka öl. Det enda som är kul är att dricka öl. 

Ni förstår hur kul jag har det? När ens man endast klarar av att vara hemma när han får dricka öl!

Varje måndag ångrar han sig och skäms, men på fredag samma visa igen. 

• Philippa
    Gothica skrev 2013-09-16 09:32:59 följande:
    Det är ju jag som har problem med att ringa, inte han. Frågan är bara om han kommer att göra det. Hur skulle de kunna ta ifrån honom vårdnaden när de inte vet något om hans problem??? Dessutom bor vi ju i hop. Än så länge i alla fall.

Det brukar komma fram så småningom.....
  • Gothica
    Philippa skrev 2013-09-16 10:12:49 följande:

Det brukar komma fram så småningom.....
    Ja, om någon skulle skvallra till soc eller han skulle börja missköta sitt jobb och tex komma dit full. Men inget av detta känns speciellt troligt. Vill hur som helst att han ska få hjälp och bli frisk nu. Ingen av oss mår bra av att ha det så här.
  • Gothica
    Anonym (sammahär) skrev 2013-09-16 10:12:02 följande:
    Jag känner igen detta. Min man är precis likadan. Han tycker att det är viktigare att dricka öl än att ta hand om barnet. Punkt. Och när han dricker glömmer han allt runt omkring. 

Jag har länge tänkt ta ett extra jobb ( alltså kvällar och helger) men vågar inte för de kvällar jag har varit borta har han druckit och bara tänkt på sig själv.
    Om jag har kommit hem vid 23 på en fredagkväll så har de inte ätit middag ( han är inte hungrig, för ölen mättar! och har därför inte lagat mat till barnet heller) det ser ut som fan hemma och så vidare. Han har inte ens tänkt tanken att barnet finns och måste sova.
    När jag kommer hem måste jag ta hand om allt, och samtidigt ta hand om en full man och ett barn som är övertörtt.
    Han säger saker som "vad spelar det dig för roll om jag dricker öl" 

Självklart går det ut över dagen efter också. Han vill se på film och äta pizza alt spy hela dagen. Kul snubbe att ha och göra med? 
    Hela helgen blir förstörd.

Flera gånger har han sagt det är så tråkigt hemma att jag måste dricka öl.  Jag är så rastlös jag måste dricka öl. Det enda som är kul är att dricka öl. 

Ni förstår hur kul jag har det? När ens man endast klarar av att vara hemma när han får dricka öl!

Varje måndag ångrar han sig och skäms, men på fredag samma visa igen. 

Usch, så hemskt. Min sambo sköter i alla fall barnen som han ska och är en bra pappa i övrigt. Men att bli full när man är ensam hemma med barnen är inte på något sätt okej eller acceptabelt. Inte heller att dricka sig full inför barnen, något jag aldrig ens skulle drömma om att göra. Du borde ställa ett ultimatum och flytta med barnet om han inte skärper sig. För så här kan ni inte ha det. Han missköter ju sitt barn och gör du inget åt det är det samma sak som att du som mamma accepterar det och det låter inte som att du gör det. Tänk på erat barn som måste växa upp i detta först och främst. Känns det okej? Vem vet vilka spår det kan sätta hos ett barn? Lycka till.
  • Anonym (barntillalkoholist)

Som vuxet barn till en alkoholiserad far ber jag dig att åsidosätta din egen rädsla och fixa detta för dina barns skull. Din man ska ha behandling eller så ska du flytta, oavsett hur jobbigt eller obekvämt det blir. Förstår att det inte är lätt, men barn till alkoholister råkar ofta väldigt illa ut. Jag och mina syskon har problem än idag trots att vi är vuxna. Om min mamma bara hade ställt krav eller lämnat min pappa.. då kanske vi inte hade mått så dåligt under vår uppväxt och i våra vuxna liv.

• MedvetnaCattis

Ååå, detta skulle kunna vara skrivet av mig.

Har många gånger blivit arg vid hemkomst av en drucken man. Drucken pga  tristess och andra märkliga förklaringar. Har om och om igen blivet lovad att just den gången var den sista. Detta har jag hela tiden velat tro på och gjort, ända fram till nästa gång. Kontrollbehov och rädsla, fixarkänslor mm från min sida, enormt tungt att bära på dessa.

Något övermäktigt tog dock över mig för två veckor sedan när jag kom hem och mannen var drucken. Pojkarna hade då gått till mormor medans flickan var kvar hemma och ville ta hand om pappa. Denna lilla flicka på 7 år har redan tagit på sig rollen som den omhändertagna och ansvarsfulla människa, som jag själv varit under mina 30 år. Och detta var det sista jag ville min dotter skulle behöva bära. Det var då jag bestämde mig att flytta.

Återigen blev jag lovad guld och gröna skogar samt en nykter man. Men denna gången trodde jag, och tror FORTFARANDE INTE att detta hålls. Detta får bära eller brista när det gällerr vårt förhållande för han är verkligen mannen i mitt liv. MEN,  barnen ÄR är mitt liv.

Har nu bott själv med barnen i två hela dagar i vår nya lägenhet. Ingen ånger och ingen skam bär jag över mitt val. Det kommer säkert komma stunder då känslorna ger sig till känna men då vet jag att jag ska titta tillbaka och kommer i håg vad problemet var och varför det blev som det blev. 

Hur som helst, BARNEN påverkas av detta enormt,  flickor som pojkar. Vi som är så medvetna om ett problem som inte är ok eller acceptabelt, måste bryta cirkeln. Det är upp till oss som fortfarande är vid våra sinnes fulla bruka att ta ansvar för det som den andre inte kan ansvara för.
    Stå på dig och glöm dina egna känslor. Var inte egoist och tänk på dig själv. ( hårda men sanna ord), var en mamma som sätter barnen först!

Det är just de du KAN göra, tänka på barnen. Du kan inte göra han nykter, inte på något vis. För att ett problem skall kunna lösas måste man vara medveten om att det finns ett problem och vilja rätta till problemet.  Och denna någon är inte du eller dina barn. Det är bara din man som kan lösa detta. Allt prat om arbetsgivare, myndigheter mm mm .Glöm det!! Inte sällan en missbrukare måste nå botten för att inse sitt missbruk.  

Heja du!!! 

Svar på tråden Min man dricker när han är ensam med barnen