• Kittecat

3 månaders bebis krånglar vid amning!

Min lille son på 3 månader (nu den 19:e) har kommit in i en period sen nån vecka tillbaks när han har svårt att koncentrera sig när det är matdags! Han ligger å tittar på allt annat å bråkar imellanåt med bröstet, suger tag å släpper å vrider bort huvudet! Oavsett om jag byter bröst! Ja försöker sätta mig i sovrummet å drar ner rullgardin å släcker för att han inte ska störas av lampor å ljus! Stänger dörren oxå! Men ibland funkar de knappt heller, har även provat att inte släcka ner!
    Har läst något om att det är vanligt vid 3 månader att bebisar krånglar då de händer så mycket annat i deras värld!?
    Han är även väldigt känslig på kvällarna, får lätt små sammanbrott, senast igårkväll då han plötsligt matvägrade å illskrek å tillslut fick han en slurk ersättning å tog bröstet efteråt å somnade helt utmattad! Jättehemskt att se han så ledsen :(
    Nu har vi sagt att vi ska försöka varva ner honom ännu mer framåt kvällen å se om de hjälper!
    Någon som varit med om samma å har några bra tips?
    Är de normalt beteende just för hans ålder? Hur länge brukar detta hålla på?
    Ja ammar heltid å mjölk verkar jag ha gott om då han växer å frodas i övrigt!

• Svar på tråden 3 månaders bebis krånglar vid amning!
  • Orkide

Min son började krångla vid 2.5 månader
    med amning oftast kvällstid. Jag började pumpa för att se om det var så mycket som jag trodde men det var inte tillräckligt mycket mjölk. Så vi började ge ersättning vid vissa tillfällen och då var han glad o nöjd hela dagarna o nätterna

• M87

Hej!

Oj vad jag känner igen mig! Min dotter var precis likadan vid 3 månader, intresserad av aaaallt annat runt omkring nör det var matdags (även om hon var jättehungrig!). Det som fungerade bäst för oss var ett helt mörkt, tyst rum, bara hon och jag och att liggamma. Efter ett par veckor gick det över och amningen fungerade som vanligt igen. Håll ut - det blir bättre och är dom tillräckligt hungriga så äter dom! (om dom inte är sjuka förstås) Lycka till!

• Kittecat

Heheh tack ja ska försöka härda ut ;) han börjar bli lite bättre på att äta nu utan att jag behöver släcka ner allt osv men fortfarande väldigt nyfiken på allt annat runtom hehe! Men nu har han börjat sen några dagar tillbaka att sova kass istället , vaknar hela tiden å sparkar å vevar med armarna på nätterna så att han väcker sig sj tillslut!!

Funderar på om de är nån förkylning å täppt näsa som spökar då han nyser å hostar lite på dagarna å låter täppt på morgonen!

Så nu kör jag med näsdroppar på han å försöker palla upp honom högre med huvudet på nätterna men som han viftar å sparkar är de inte lätt !

Är de inte de ena så är det de andra med dom här små ;)

• malzac

Japp, det är helt normalt beteende. Runt tre månader tar bebisar ett utvecklingssprång, då de vill äta mer och oftare, bli burna mer och sover sämre. Men det går över. Det är svårt att säga hur länge det varar eftersom det är individuellt, men tror just det här språnget är rätt kort så typ en vecka eller så.

Och ja, är det inte det ena så är det det andra. Men allting är en fas! Skrattande 

• malzac
    Orkide skrev 2013-09-15 18:53:58 följande:
    Min son började krångla vid 2.5 månader
    med amning oftast kvällstid. Jag började pumpa för att se om det var så mycket som jag trodde men det var inte tillräckligt mycket mjölk. Så vi började ge ersättning vid vissa tillfällen och då var han glad o nöjd hela dagarna o nätterna
    Nu vet jag inte exakt hur det var för just dig, men i allmänhet så säger hur mycket man pumpar inte mycket om hur mycket mjölk man faktiskt har. Din bebis suger bättre än vilken pump som helst dessutom. Och om han var krånglig så kan det mycket väl ha handlat om en tillväxtspurt så att han faktiskt tömde ditt bröst ofta för att stimulera mjölkproduktionen. Introducerar man ersättning i det känsliga skedet så finns det risk att man stör den processen.

Så det är möjligt att det var rätt val för just dig och din son, men i allmänhet är inte det ett råd man ska ge andra innan man vet mer... 
  • cloudberry79

Det är jättejättevanligt att det blir strul i den åldern, bebisen har en tillväxtperiod och behöver mer mjölk, ammar därför oftare och upplevs som missnöjd när den inte ligger vid bröstet. Det brukar gå över efter några dagar/någon vecka och då är barnet mer nöjt igen. Pumpen säger INGET alls. Jag kan pumpa max 10-15 ml på en halvtimme och har helammat över sju månader och ammar ännu vid 15 månader...

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden 3 månaders bebis krånglar vid amning!