• Skrutten

Min son äter väldigt sällan

Min son är 8 veckor och äter väldigt sällan på dagarna, det kan gå upp mot 5 timmar emellan måltiderna. På nätterna är de olika, ibland 3h upp mot 7h Och BVC tycker jag ska ge oftare men det går inte, då blir han bara skit sur och skrikig! Han har alltid gått upp ca 2-300 varje vecka men nu går han upp kanske 100-130 i veckan. Någon som haft liknande och vad ska jag göra? :)

• Svar på tråden Min son äter väldigt sällan
  • spökplumpen

Hur verkar han må? Är han pigg och nöjd när han är vaken? Isåfall är det helt lugnt. Låter som min äldsta, han åt med 4-5 timmars mellanrum (fri amning) under dygnets vakna tid och sov 8 timmar i sträck på nätterna. Han gick upp i vikt men inte jättefort men han var nöjd och glad med sitt mat- och sovschema som han bestämde själv. Han vägrade ta tutten när han inte var hungrig, skrek och fäktade och försökte bara komma bort från bröstet. Minns särskilt en gång när jag verkligen bestämt mig för att våga lita på honom och sluta försöka styra när han "skulle" äta. Då åt han inte på 7 timmar, då var jag trots allt lite orolig men dagen efter tog han igen det med råge. De är väl precis som vi, vissa dagar är de mindre hungrig och andra mer.

• Skrutten

Ja när han är vaken så ler han å pratar å sparkar å grejar så det är inte så att han är loj el nåt! Va skönt å höra för alla andra säger bara ge han oftare men det är omöjligt! Han verkar helt enkelt inte hungrig! Sen sover han gärna mkt på dagarna å försöker jag väcka han å ge han bröstet så blir han sur tills han får nappen igen och kan somna om! Ja jag får testa honom å se när han riktigt säger till själv för nu efter 5 h så brukar jag ge han fast han inte sagt till å så. :)

• malzac

Jag håller med spökplumpen. Och viktuppgången låter också normal tycker jag. Helammade barn går upp fort i början och sedan planar det ut (runt ca 2 månaders ålder). Konstigt att BVC inte är nöjda med den.

• Skrutten

Tack för era svar 😊 nej min BVC är väl kanske lite speciell, de va en vecka som han inte hade gått upp något å då tyckte dom vi skulle träffa läkare, men veckan efter hade han gått upp 240 igen så , men vi får helt enkelt se hur han gått upp på torsdag :)

Svar på tråden Min son äter väldigt sällan