• Lizzt

Äta och dricka ?

Jag har försökt att googla på vad man kan äta å dricka å vad man inte kan äta å dricka när man ammar .. Man de finns liksom inget "lista" på de . Man va gravid så va de massvis med saker man inte fick äta å dricka .. Jag skulle vilja veta vad man kan å inte kan äta å kan dricka ... Skulle vara kul å veta så man inte står där med sitt barn å hon har ont i magen på grund av att ja inte vet vad jag kan stoppa i mig ..

• Svar på tråden Äta och dricka ?
  • läkarstudent

Det finns långa listor på nätet med vad som orsakar "ont i magen", men de är baserade på enstaka personers upplevelser och har inget vetenskapligt stöd, och följer du dem så riskerar du dessutom att ge både dig själv och barnet näringsbrist (finns barn som dött av att mamman varit allt för restriktiv i sin kost). Livsmedelsverket har däremot bra råd så dem kan du kolla på.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • malzac

Det finns inte många saker du inte "får" äta eller dricka när du ammar (undantaget vissa mediciner och nikotin naturligtvis, och alkohol ska man vara försiktig med av andra skäl - du vill ju kunna ta hand om barnet), så njut av att kunna släppa loss efter graviditeten! :)

Att i förebyggande syfte utesluta mat som kan orsaka ont i magen är ingen bra idé eftersom du riskerar att utesluta nyttigheter du behöver också, som läkarstudent säger. Satsa på att äta en så allsidig kost som möjligt och OM ditt barn får ont i magen så uteslut först andra orsaker (som häftig utdrivningsreflex) och testa sedan att ta bort en sorts mat i taget så att du tar reda på exakt var problemet ligger.

Här har du vad Amningshjälpen säger:
    www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=157 

Svar på tråden Äta och dricka ?