• Ollibolli

4-åring som börjat stamma?

Hej!

Har en son som fyllde 4 år i somras.
    Han har alltid varit väldigt duktig med talet, kunnat uttala alla bokstäver korrekt redan från början, det har flutit på väldigt bra med språket helt enkelt.

Nu för två veckor sedan ungefär så har han börjat "stamma" tror jag? Speciellt första ordet i en mening repeterar han ibland många ggr innan han kommer vidare. Han säger det inte snabbt utan snarare långsamt. Typ: "Viiiill viii viiiii viiiiill du ha en bit kaka?" . Detta har börjat göra mig lite nervös. Vad kan detta bero på? 

Vet inte om det är ett sammanträffande men han blev storebror för tre veckor sedan. Kan det ha med det att göra? Han är väldigt glad i sin lillebror och visar inga tecken alls på avundsjuka. Han började även på en ny förskola för ca en månad sedan, men han längtar dit och trivs bra. Så det känns inte som att han är stressad/nervös och att det kan ha utlöst det.
    Kanske många förändringar på en gång?

Eller är det normalt att det kommer i den här åldern, men att det oftast går över?

Någon med erfarenhet?

Blir lite ledsen av det här, är rädd att det fortsätter och att det kommer att begränsa honom. Han som alltid varit så glad och framåt och aldrig varit blyg eller rädd för att prata... Han besväras inte direkt av det ännu, men jag har märkt ett par gånger att han blir lite frustrerad när han hakar upp sig  Rynkar på näsan

• Svar på tråden 4-åring som börjat stamma?
  • FridaKarin

Jag tror nog att du ska kontakta BVC så att ni kan komma i kontakt med en logoped. De har de bästa tipsen.
    Ring redan på måndag. Lika bra att ta tag i det på direkten!

• Pandamamma79

Finns tre fyraåringar i vår bekantskapskrets vars tal är exakt som din sons just nu.

Jag har ingen aning om varför och har heller ingen fyraåring. Antar att det är vanligt...

• Marina80

Går han på förskola? Prata med dom och fråga vad dom tycker.

Det är vanligt att barn (framför allt pojkar) börjar "stamma" i den åldern. Dock skiljer man lite från stamning och upprepning.

Våran äldste pojk som snart blir 5, har en tendens att stamma eller snarare upprepa sig. Dvs han kan upprepa ett ord flera gånger innan han kommer vidare.

Både stamning och upprepning är vanligt och man brukar ofta växa ifrån det. Är du väldigt orolig så kontakta BVC. Dom finns ju där för att hjälpa till just med sådana här saker.

• Natulcien

Nu är ju vår son yngre...han är snart 3 år. Men han stammade en del för några månader sedan. Han pratade tidigt och väldigt bra. Hade ett stort ordförråd och uttalade långa meningar i 2-årsåldern.
    När han var runt 2,5 år så började han stamma på liknande sätt som din son; "Va-va-va-va-va-vad är det där för nåt?" Jag upplevde att det kom när han var ivrig och pratade lite för fort.
    Han höll på så i ett par månader. Sen försvann det lika plötsligt.
    Nu fyller han, som sagt, snart 3 år och stammar aldrig längre.

Jag läste på lite om det då, och det verkar väldigt vanligt att små barn, mellan 2-4 år, stammar, men att det oftast försvinner av sig självt. Vanligare hos pojkar också.

• eliten

Min son var tidig med talet och har alltid talat väldigt tydligt men strax innan han blev fyra började han stamma, höll i sej 4-5mån och sedan var det helt borta.

Tror mycket var att han hade så mycket att säga och kunde så många ord och bråttom att säga det!

• Mickan76

Min dotter på 4 har haft två-tre perioder när hon stammat mkt. Det har gått över på några veckor och är flera månader sedan sist.

• Plainsongs

1) vanligt att storasyskon blir lite "sjuka" eller får lite "svårt" med grejer när småsyskon kommer till världen, effektivt sätt att få lite extra uppmärksamhet ;)
    2) om kompisar stammar är det lätt att hänga på det utan att tänka på det
    3) om man är lite upphetsad kan man ibland prata innan man hunnit tänka klart, då blir det lätt att man drar ut på vissa ord medan man tänker, exempelvis genom att säga det flera gånger

Gå till BVC, de kan utreda om din pojk behöver logoped-hjälp, men jag är säker på att det här går över alldeles av sig självt.

• Litet My

Min son började också haka sig såsom du beskriver och höll på ganska mycket ett tag, idag är han 8 år och hakar sig inte det minsta.

• Sultana

Min 4 åring är likadan. Jag är ej orolig... ibland är han ivrig när han ska säga ngt - därav han börjar stamma/ haka upp sig på första ordet.

Svar på tråden 4-åring som börjat stamma?