4-åring som börjat stamma?
Hej!
Har en son som fyllde 4 år i somras.
Han har alltid varit väldigt duktig med talet, kunnat uttala alla bokstäver korrekt redan från början, det har flutit på väldigt bra med språket helt enkelt.
Nu för två veckor sedan ungefär så har han börjat "stamma" tror jag? Speciellt första ordet i en mening repeterar han ibland många ggr innan han kommer vidare. Han säger det inte snabbt utan snarare långsamt. Typ: "Viiiill viii viiiii viiiiill du ha en bit kaka?" . Detta har börjat göra mig lite nervös. Vad kan detta bero på?
Vet inte om det är ett sammanträffande men han blev storebror för tre veckor sedan. Kan det ha med det att göra? Han är väldigt glad i sin lillebror och visar inga tecken alls på avundsjuka. Han började även på en ny förskola för ca en månad sedan, men han längtar dit och trivs bra. Så det känns inte som att han är stressad/nervös och att det kan ha utlöst det.
Kanske många förändringar på en gång?
Eller är det normalt att det kommer i den här åldern, men att det oftast går över?
Någon med erfarenhet?
Blir lite ledsen av det här, är rädd att det fortsätter och att det kommer att begränsa honom. Han som alltid varit så glad och framåt och aldrig varit blyg eller rädd för att prata... Han besväras inte direkt av det ännu, men jag har märkt ett par gånger att han blir lite frustrerad när han hakar upp sig