• jannej

Har barnen tagit makten i familjen

Jag jobbar i ett yrke där jag träffar många föräldrar och barn
    Vem bestämmer hos er
    Vilken mat som serveras .
    Vilka tv program ni tittar på
    Vilka kläder som barnen väljer
    När barnen ska gå och lägga sig
    Vilka fritidsaktiviteter som barnen vill ha

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har barnen tagit makten i familjen
  • fluu

Visserligen är vårt barn litet ännu, men jag har svårt att tro att hon kommer få sista ordet. Det får ju jag ;)
    Däremot så tror jag mycket på att i viss mån involvera barn i beslut och faktiskt att lära henne att har man tillräckligt bra argument så kan man få som man vill. Så hade jag det som barn och det var nyttig träning.

Jag kommer troligen(inom rimliga gränser) skita i vad ungen har på sig. Ett tag gick jag bara till dagis i dinosauriedräkt, gör ju inget egentligen.
    Fritidsaktiviteter kommer jag inte lägga mig i alls. Jag fick inte hålla på med vissa saker som jag önskade och det var tråkigt. Just mitt barns kreativitet och personlighet vill jag peta så lite som möjligt i.
    Läggningstider, mat, "hyfs" och det som är sagt gäller håller vi däremot hårt på.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jkpg Deluxe

NU när barnen är 1 och 3 år så bestämmer vi vuxna:

*Maten
    (men ibland får 3-åringen komma med ett önskemål, och om det är vettigt, typ inte glass till middag, så gör vi ibland det som han föreslagit. Går det inte just samma dag så bestämmer vi en dag då det blir!). 

*TV-program; bolibompa mellan till senast 18.30.

*Kläder
    (3-åringen får ibland välja mellan t.ex. 2 st långärmade tröjor eller 2 st shorts, men vi vuxna vet ju vad för slags väder/temp det är ute så vi bestämmer ju vad för SLAGS kläder det blir!).

*Läggning; bestämmer vi...men egentligen är det väl inte så heller, för de somnar ungefär samma tid VARJE kväll i veckan...de har ett tydligt sovmönster så vi "vet" ju när det är dags eftersom vi märk av på DEM när det är bäst tidpunkt... :) 

*Fritidsaktiviteter: finns inte så mycket sånt att tala om än kanske...vi gör mest enkla saker som hälsar på släkt/vänner, lekpark, skog, promenad osv...oftast på mitt initativ men de hänger gärna med! Om 3-åringen spontant skulle fråga efter eller föreslå något att göra och det inte finns några större skäl eller hinder till varför vi inte skulle kunna gör det...så får han bestämma! 

• fluu

Kom på att jag faktiskt aldrig tvingat ungen att klä på sig när vi går ut heller så där har hon väl makten. Jag gissar att hon känner om hon fryser och tar med kläder ut så kan hon klä på sig mer om det behövs.

Har heller aldrig tvingat henne att äta trots att hon är mager och går ner i perioder.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sextiotalist

Få se
    Vilken mat som serveras
    Det är nog den som lagar maten, men ingen behöver gå hungrig från bordet och ingen tvingas att äta mat man itne gillar, barn som vuxna

Vilka tv program ni tittar på 
    Eftersom vi har haft flera tv-apparater, så har det aldrig varit några problem. 

Vilka kläder som barnen väljer
    Mitt barn har valt kläder sedan han var 3, vid vissa tillfällen har vi styrt upp. 

När barnen ska gå och lägga sig
    Det har han fått bestämma, men det har inte varit några problem, han har lagt sig när han varit trött och alltid vaknat av sig själv i tid

Vilka fritidsaktiviteter som barnen vill ha, helt själv, dvs inga

• Apopan

Tycker det är svårt att svara då "makt" är ett sådant hårt ord som har en sådan negativ klang hos mig. Men eftersom min son knappt är två så är han rätt så maktlös då han sällan tar särskilt passande egna initiativ. Men det tar sig.

Hoppas att i framtiden kunna ha en dialog om det mesta. Att ha en familj som är demokratiskt där mitt ord såklart gäller då det handlar om verkligt viktiga och nödvändiga saker. Känner inget behov att bestämma och ha makt över vardagliga rätt så (för mig) rätt oviktiga saker, så som vad som skall kollas på på tv (eller datorn, då vi inte har en tv) exakt vad som skall ätas och vilka kläder barnet skall ha på sig. Vill försöka vara en sådan demokratisk familj som möjligt, med så lite tjat och skrik och domderande som bara går från allas håll ^^

• Apopan

Är för trött för att skriva ser jag, ursäkta alla fel :P

Svar på tråden Har barnen tagit makten i familjen