• kiwii

Får man sova på höger sida i tredjetrimestern??

Hej jag undrar om nån vet om man får sova på höger sida när man väntar barn? Har läst att det kan vara farligt för fostret :( Är det nån som har hört sin bm säga det? Att barnet inte skulle få tillräckligt med syre om Man ligger på höger sida och sover. Är nojjig av allt man läser :(

• Svar på tråden Får man sova på höger sida i tredjetrimestern??
  • EJai

Aldrig hört. Man sover på den sidan man finner bekväm å får sömn av. Finns ju skrockar som säger sover du på höger sida så väntar du dwtta kön å sover du på bänster så väntar du detta. Va något nytt för mug att det kunde vara skadligt.

• MadelenHj

Jag pratade med min BM om det sist jag var där. Det är helt riskfritt för barnet att du ligger på höger sida. Anledningen till att de ofta rekommenderar vänster sida är för att magsäcken sitter till höger och då lätt kommer i kläm, vilket i sin tur kan leda till ett stort illamående.

Det viktigaste är att man ligger så bekvämt man kan då man behöver vila och sova så mycket som möjligt. Sen ligger ju väldigt få personer stilla i sömnen, så bara för att man somnar på vänster sida är det ju ingen garanti att man vaknat på densamma ;)

• Harvester

Jag får halsbrännan from hell om jag ligger på höger sida, men man får ju f-n tryckskador på vänster sida om man ligger där hela tiden så man har ju inte så mkt val...

• Erizajo

Var nog det dummaste jag hört på länge! Det är inte farligt ens att sova på mage! Skulle nog i inte vara så bekvämt dock... Sov så det känns skönt bara!

• kiwii

Vad bra kan jag sova hur jag vill bara ja känner mig bekväm :)Tyckte oxå det lätt konstigt i artikeln ja läste. Men som sagt man läser så mkt skit nu för tiden.

• MissKaos

Sov som du vill! Jag sover på vä sida höger sida och på rygg. V29.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • FridaHall

Är i vecka 32 och sover både på höger sida och vänster sida och kanske lite på rygg och typ halvt på mage nästan.. Min verkar det inte gå nån nöd på iaf :P

• iris b

Vad jag har hört av bm är att blodgenomströmmen till barnet är bäst när du ligger på vä sida, på vilket sätt vet jag ej.

Men det ska absolut inte vara farligt att ligga på höger sida.

(Magsäcken ligger normalt på vänster sida och levern har du på din högra sida. Ligger du på höger sida töms magsäcken lättare.)

Svar på tråden Får man sova på höger sida i tredjetrimestern??