• Alshain

Måste skolan informera om prova-på-fluorsköljning?

Skolan planerar att ha en aktivitet där en tandläkare kommer och berättar för barnen om tandhälsa och tandborstning. Barnen får också prova att skölja med fluor. Måste eller bör skolan informera om detta i förväg?

-------------------
    Med anledning av tråden "Flourtant utan föräldrars medgivande?". 
    www.familjeliv.se/Forum-4-362/m71061240.html

Oväntat mycket högljudda åsikter ifrån flera olika läger i den tråden, det vore intressant med en samlad bild av vad flera tycker.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Måste skolan informera om prova-på-fluorsköljning?
  • Mandelskorpan

I vår kommun KRÄVS skriftligt medgivande från föräldern. Olika kommuner har väl olika regler men att man åtminstone får möjlighet att ta ställning innan är väl rimligt.

• Alshain

Ja, det verkar skilja en del mellan kommuner. Vad exakt är det som kräver medgivande hos er?

• Punkster

Jag röstade för att skolan bör informera i förväg, t.ex. i ett veckobrev. Beroende på hur man väljer att tolka uppnåendemål i t.ex. idrott så kan floursköljning ses som en del i undervisningen. Och jag anser inte att skolan ska söka föräldrars medgivande för att barnen ska delta i undervisningen. 

Men det beror såklart på hur man väljer att tolka uppnåendemålen och under vilka omständigheter det gäller. Självklart ska man dock informera om att det är floursköljning, på samma sätt som man t.ex. informerar om simskola eller skolfoto. Sen kan jag rent personligen tycka att motståndet mot detta är larvigt. Varför vill man som förälder att ens barn inte ska göra en floursköljning? 

• Mandelskorpan
    Alshain skrev 2013-09-16 18:32:02 följande:
    Ja, det verkar skilja en del mellan kommuner. Vad exakt är det som kräver medgivande hos er?

Jag vet inte riktigt. Men på föräldramötet var de noga med att poängtera att barnen inte får skölja förrän lappen är påskriven och inlämnad. Antar att kommunen bestämmer sånt?
Svar på tråden Måste skolan informera om prova-på-fluorsköljning?