• yodi

har skolan skydlighet att ha simning på shemat?

min äldsta dotter går nu i tvåan, och tidigare så har hennes skola kört barnen till högstadiet i samma stad där det funnits en simhall, och det började dom med redan i förskoleklass.

men för snart tre år sedan så blev taket på simhallen förstört pga kraftigt snöfall och simhallen dömdes ut, kommunen beslutade att riva den gamla simhallen och bygga en ny i stället.

det var för tre år sedan och dom har fortfarande inte börjat bygga den nya simhallen.

så nu är jag lite nyfiken på om någon vet hur det egentligen ligger till, jag har provat att googla men inte riktigt hittat något svar.

är skolan skyldig att ha simundervisning och i så fall från vilken årskurs?           

• Svar på tråden har skolan skydlighet att ha simning på shemat?
  • Majsan70

Simkunskap är numer ett krav från skolverket och betygsgrundande fårn 6 klass. Alltså bör man ju ha klarat alla "delproven" innan man når upp i den årskursen.

Info jag fick från mitt barns rektor igår faktiskt eftersom vi fick lite info hem om detta och min dotter inte får simma pga sjukdom.

• phillipha

Ja det är ett av kursmålen i årskurs 3. Alltså måste de tillhandahålla simundervisning då :)

• yodi

tack, får nog ta och höra med skolpolitikerna  i kommunen vad som egentligen gäller och hur dom har tänkt lösa det hela.

• godisrottan

Simningen är ett STORT problem i skolan. Jag jobbar i en F-6 skola och är hyfsat insatt i hur det fungerar i vår kommun (en kommun strax utanför Sthlms tullar). Vi simtestar alla elever varje höst utefter de kursmål som finns, vi har då brutit ner de 200 meter eleverna i åk 6 behöver kunna simma, tex ska eleverna i åk 4 kunna simma 100 meter varav 25 meter i ryggläge och 75 i bröstläge. Efter dessa test kan då idrottsläraren se vilka barn som behöver extra stöd/simundervisning. Det är nu problemet kommer. 
    Skolan får inte tillräckligt med tider i simhallen och de tider vi får är hutlöst dyra vilket medför att vi inte har råd med simundervisningen. Oftast räcker det för de flesta elever om man påpekar för föräldrarna att de bör besöka simhallen och simma inte leka. För de som har riktigt stora svårigheter vet jag faktiskt inte vad idrottslärare gör med (jag har själv inte haft några av dessa elever i mina klasser).

Ett simtest görs också på våren för att se om några av de elever som inte klarade testet under hösten nu har utvecklats i en positiv riktning.  

• Knappamamma

Skyldighet finns men personligen ser jag till att mina barn kan simma innan årskurs 5, föräldraransvar

• godisrottan
    Knappamamma skrev 2013-09-12 21:19:03 följande:
    Skyldighet finns men personligen ser jag till att mina barn kan simma innan årskurs 5, föräldraransvar
    Det låter bra och är för min del självklart också.. Men det många föräldrar inte verkar förstå, eftersom de har hört att barnen ska lära sig simma i skolan, är att om barnen inte kan simma i åk 3-4-5-6 beroende på när skolan väljer (eller har möjlighet) att sätta in simundervisning betyder det att detta barn kommer missa andra lektioner. För simundervisningen måste ju självklart ske på lektionstid, vilket gör att åker de på simskola så kommer de då missa svenska/matte/no/so osv..
  • Gladskit

I vår familj har det inte heller varit valbart. Det var absolut inte så att sonen var tvungen att fortsätta och bli simmare men han fick gå tills han klarade 200m och det blev väl 2-3 terminer.
    Sen visade det sig att skolan erbjöd simskola för alla F-klasser. De gick koncentrerat 2ggr vecka i sex veckor vilket var toppen! Nu kunde han ju simma men de såg till att ordna så att även de barnen fick utmaningar på andra sätt.

När jag gick i skolan så hade man simprov och de som inte klarade det fick gå i simskola, det var nog i början på högstadiet tror jag..

• yodi

jo jag undrar bara hur dom har tänkt lösa det här i kommunen, enligt läraren så har dom haft problem med att få plats på andra kommuners simhallar då skolorna som finns i den kommunen har företräde

och det blir lite samma dilemma när jag har tittat på simskolor, barnen som bor i kommunen har företräde. hon är uppsatt i kö i alla fall, hoppas hon får plats snart.  

• EllisBell

Det står i läroplanen att alla barn bör kunna simma senast åk 6. Men man bör inte lita på skolan.

• korfu08

I vår skola hade de simskola för sexåringarna förra året, de har de varje år i sexårs och det är jättebra, alla i klassen lärde sig simma och de fick avsluta simskolan med att ta ett simborgarmärke och de följer upp simningen nu i vårterminen i årskurs 1 och sen i årskurs 3 samlar de upp alla som inte kan simma och ger dem extra simundervisning men kanon att ha simning i sexårs, det var jättepoppis hos sexåringarna och de såg fram emot den varje vecka. Det är lättare att lära sig simma ju yngre man är så jag tycker det är toppen att denna skola har det i sexårs redan.

Svar på tråden har skolan skydlighet att ha simning på shemat?