• Anonym (?)

urinprov ug förälder

Jag har fått kännedom om att ug förälder missbrukar cannabis. Vilket föräldern även gjort tidigare i sitt liv i långa perioder om flera år. I dagsläget träffar ug sitt barn 2 gånger/veckan dagtid, ibland själv ibland med mig med, det har ug bestämt själv hur umgänget sker då. Har inga övernattningar. Barnet är 4 år.

Har ringt om råd ang detta med drogerna och familjerätten sa att så länge jag inte märker att föräldern är påverkad inför umgänge är det ok men att jag kan fråga om urinprov om ug vill ha nätter. Jag har ensam vårdnad.

Ug säger sig emellanåt vilja ha nätter men tar inte tag i det sen på riktigt. När nu ug vill det på riktigt kan jag då säga att föräldern får ha nätter när föräldern visat på papper att att inga droger förekommer?

Jag har nästan alltid ställt upp vid byta av dagar, när det är på tal om att ses mer etc. och jag är inte emot nätter sålänge inga droger förekommer. Mina bevis för det hela är andra som berättat om detta, samt utdrag från chat där föräldern pratar om droger föräldern tar.

Även om inte det räknas som riktiga bevis finns det ju starka skäl på olika sätt för att det faktiskt är så och det borde ju då inte vara svårare för föräldern att ta ett urinprov om föräldern vill ha barnet nätter? Kan jag anses förstöra pga det?

Jag vill inte förstöra någon relation, bara att mitt barn ska få vara hos en drogfri förälder nattetid..

• Svar på tråden urinprov ug förälder
  • Anonym (Z)

Att ug ska uppvisa papper på drogfrihet ska begäras av tr eller fr, det kan i te en förälder begära bara så där det kostar för mycket så det ska komma från tr eller fr

• Anonym (?)

fr sa också han kan göra det själv om vi nu inte har kontakt med dom..

• Anonym (Z)
    Anonym (?) skrev 2013-09-12 20:51:40 följande:
    fr sa också han kan göra det själv om vi nu inte har kontakt med dom..

Ja visst om han gör det frivilligt för att visa dig men du kan inte begära det
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Z) skrev 2013-09-12 20:47:39 följande:
    Att ug ska uppvisa papper på drogfrihet ska begäras av tr eller fr, det kan i te en förälder begära bara så där det kostar för mycket så det ska komma från tr eller fr
    Du har ansvar för att skydda ditt barn så ställ krav på uf att han lämnar provresultat till dig innan du lämnar ut barnet .... vill han inte lämna prov får han gå till domstol för att få saken prövad!
  • Anonym (?)
    Anonym (insatt) skrev 2013-09-12 21:37:00 följande:
    Du har ansvar för att skydda ditt barn så ställ krav på uf att han lämnar provresultat till dig innan du lämnar ut barnet .... vill han inte lämna prov får han gå till domstol för att få saken prövad!
    Det är då okej att han går och gör prov "var som helst" typ vårdcentral om han nu går med på det? Det lär han ju inte göra men om han inte vill lämna urinprov för att ha barnet nattetid så gör väl inte jag fel om jag då håller barnet hemma över natten? Jag menar jag nekar han ju inget, han får ha barnet när ahn är drogfri då gör han ju valet själv..
  • Anonym (insatt)
    Anonym (?) skrev 2013-09-12 21:54:43 följande:
    Det är då okej att han går och gör prov "var som helst" typ vårdcentral om han nu går med på det? Det lär han ju inte göra men om han inte vill lämna urinprov för att ha barnet nattetid så gör väl inte jag fel om jag då håller barnet hemma över natten? Jag menar jag nekar han ju inget, han får ha barnet när ahn är drogfri då gör han ju valet själv..
    Om du bor i en kommun med missbruksmottagning (brukar sortera under socialtjänsten) så kan de säkert hjälpa er med "kissprov". Ring soc o kolla ....
  • Anonym (??)

Ug, undergiven?

Ja, det måste man vara om man ställer upp på diverse förnedrande drogtester för att master sidan önskar sig det.
    Du säger att du har fått kännedom om missbruk, missbruk är inget man döljer hur som helst så har du sett några tecken på missbruk eller anser du att rykten är nock för att trampa ner andras integritet?

Svar på tråden urinprov ug förälder