• JannaS

När börjar barnen i skolan?

Jag undrar när dom börjar 0??? Ska man söka en skola som är i närheten där man bor eller ska man söka på en skola man tycker verkar bra för sitt barn? Jag vill att mitt barn ska få det bästa och få den hjälp den behöver om det skulle vara så att det visar sig att den behöver extra hjälp. Själv har jag haft det jätte jobbigt i skolan när jag var liten jag fick inte hjälp fören i 6 och det är försent då tycker jag. Jag är väldigt orolig att jag sätter mitt barn på fel skola eller att hon inte kommer att må bra. Vad ska jag göra så det blir bra för henne? Hur ska jag tänka inom det här?? Behöver all råd man kan få.

Mina underbara små änglar är mitt liv.
  • Svar på tråden När börjar barnen i skolan?
  • Flickan och kråkan

De börjar förskoleklass det år de fyller 6 år. Min äldsta som är 5,5 år började nu i höst. Jag är lärare själv och bland det viktigaste för mig är att gruppen inte är så stor. Min pojkes klass består av 15 barn, vilket känns riktigt bra med tanke på hur det ser ut på många håll. Det är ju inte så jättemycket skola i förskoleklass utan mycket lek. En hel del träning på praktiska saker som att ha med sig gympakläder och byta om inför gympan, äta i skolmatsal etc. Sedan vet man ju aldrig hur gruppsammansättningen fungerar. Vi verkar ha hafy tur. Lugn fin grupp med barn som passar ihop. Och så får man ju vara lite vaken själv som förälder och ha lite koll på vilka mål som ska nås etc.

Men som sagt gruppstorlek och personaltäthet är viktigt.....liksom så klart den allmänna stämningen.Besök skolor . Prata med pedagogerna. 

• Lowika

Din dotter är en egen individ och är inte du. Hon verkar ha en mamma som är lyhörd för om något skulle vara fel. Hur engagerade var dina föräldrar i att uppmärksamma dina problem?

Du kan aldrig föregå allt, men genom att vara lyhörd och uppmärksamma problem när de dykt upp (om de gör det vill säga!) kan du förbättra läget då.

Bara för att du hade problem, är det inte säkert att din dotter får det! Utgå ifrån att allt kommer gå helt lysande, oavsett vilken skola du väljer.

Själv tänker jag att det är bra att gå nära hemmet, med vänner i närområdet, och inte lägga tid på att transportera sig till skolan. Om man inte har en stark övertygelse om att t.ex. montessoripedagogik är bättre eller något sådant så är det nog same same vilken skola man väljer.

0an börjar de i augusti det året de fyller 6.

• Lowika

I stora delar av landet finns det inte ens skolor att "välja" på om man inte vill åka flera mil lite storstadsproblem :D

• JannaS

Det är helt sant, hon är väldigt framåt och vill lära sig saker och har lätt för att lära sig. Hon är inte som jag Jag är nog bara lite nojig eftersom jag inte har haft det så lätt i skolan och med min familj. Mina föräldrar var inte så engagerad att vara uppmärksam på mina problem fören en av lärarna sa att det verkar som jag behövde extra hjälp. Efter som jag låg väldigt långt efter. Och det var i 6. Jag har alltid lyssnat på min dotter och är väldigt uppmärksam på saker. Jag började väldigt tidigt att prata med henne som jag pratar med en vuxen även om jag vet att hon inte alltid förstog allt på en gång men barn är väldigt öppna av sig. Hon är bara 3år och hon kan redan lite engelska (som katt, hus mm) sen kan hon ju räkna lite plus

Mina underbara små änglar är mitt liv
  • JannaS

Och hon kan början på alfabetet. Jag tycker att det är bra att börja tidigt att lära sig små saker innan skolan och vi gör det på skoj så det blir roligt. Att det ska vara roligt och inte tråkigt att få lära sig saker för det tycker jag är viktigt.

Mina underbara små änglar är mitt liv.
Svar på tråden När börjar barnen i skolan?