• N4L

Liten mage vecka 35

Jag har knappt 6 veckor kvar till BF men varje dag får jag höra att folk tror jag är i fjärde månaden eller "vart är barnet? Du är så liten". Barnmorskan tyckte sf måttet var lite litet förra veckan och började fråga om jag stressade, åt dåligt eller rökte. Sen visade det sig att hon hade mätt fel och hade viss 1 cm till och sa "då var det inte så farligt" Sen var hon väldigt stressad och mer eller mindre slängde ut oss. Nåt TUL nämnde hon aldrig. Är så rädd att bebis är för liten. Känner mig dessutom fortfarande väldigt ogravid och smidig. Om man bortser från smärtsamma sparkar väldigt ofta så känner jag mig knapot gravid längre. Kan tillägga att jag gått upp 16 kg och verkar inte som det är mkt vätska då både ringar och skor sitter väldigt löst. Dock hade jag ett BMI på 16 innan graviditet så var ju väldigt underviktig... Någon som vet om jag bör oroa mig?

• Svar på tråden Liten mage vecka 35
  • Breakdown

När min mamma födde mig i v.35 så frågade dom på förlossningen om hon verkligen var gravid för hon hade nästan igen mage alls. Ut kom jag, strax över 2 kg om mådde prima, fick ligga kuvös några dagar men annars inga problem! :)

• N4L

Ok Kul att höra drygt 2 kg i vecka 35 låter ju ganska normalt

• Ms Banana

Här har du en som var likadan! Med vår första tjej gick jag upp 8 kg och alla sa att jag såg ut att vara i 4:e månaden ungefär.. När jag slutade jobba 5 v innan förlossningen var det många som inte ens märkt att jag var gravid och undrade varför jag skulle "sluta" 😀 Men de 2 sista v växte den till sig tyckte jag i alla fall och ut kom en frisk tös på 3 kg! Det är likadant denna gången, ska ha tvåan i början av januari och har jag på min något som sitter lite löst går det inte att se att jag ens är gravid. Så jag tror inte du har någon anledning att oroa dig, tror din bebi mår hur bra som helst! Men känner du dig orolig så ta kontakt med BM igen, och förklara hur du känner. Hade kanske en dålig dag och därför blev det lite konstigt och hon inte hade tid att prata igenom det med dig. Hoppas detta hjälpte nåt!

• Seldonia

Det är ju så olika hur våra kroppar ser ut när vi är gravida! Jag har haft normal viktuppgång (10-12 kg) och är liten och smal.
    Har tre graviditeter bakom mig, och har alltid fått höra att magen är liten. Sist var jag beräknad till månadsskiftet okt/nov, och en ny kollega gissade att jag skulle ha kring mars året därpå! Ut kom flickan en månad för tidigt, och vägde ändå 2,2 kg.

Så ser man ju extra liten ut om man inte får bekymmer med vätskeansamling. Njut av att vara smidig och att kunna röra dig normalt! Jag har känt mig lättat och glad att jag slipper de där svettiga, pustande, suckande graviditeterna som så många verkar ha.  

• Missrebecca

Själv är jag i vecka 37 och har en liten mage jag med. Folk tippar på att jag är i fjärde / femte månaden och när jag berättar att jag har cirka tre veckor kvar så börjar alla med sina knasiga kommentarer!

Jag har varit på ett TUL i vecka 33, och allt såg jättefint ut! Det är inte storleken på magen som avgör om ditt barn mår bra eller inte, som så många antyder till mig.

Istället har jag vänt på det nu!

Jag tycker det är super skönt att kunna vara såhär smidig och lätt! Så när någon börjar gå på med kommentarer, så bara ler jag och tänker att egentligen är de nog bara avundsjuka ;p

• N4L

Kul med alla svar! Ja det är ju faktiskt väldigt skönt att fortfarande vara smidig

Har BM om en vecka och ska kolla extra noga på sf kurvan och verkar något konstigt får jag väl tjata till mig TUL.

Men Har ju som sagt gått upp 16 kg så en del av det borde ju vara barnet.

• 3småprinsar

Jag väntar mitt fjärde barn och är i vecka 37. Igår var jag på tillväxt Ul då de anser att min mage är liten.. Samtliga graviditeter har jag fått höra detta. Med första barnet såg jag ut som en sticka och han vägde 4.3 kilo! Sedan har de vägt 3.8 och 3.6. Alla har kommit innan bf. Lilla skrutten i magen ligger precis på medel. Beräknas väga 3.5 vid bf. Så strunta i alla spekulationer och komentarer. Alla bär vi barnen olika Som du själv skriver, var nöjd över att ej vara så otymplig. Men attans vad jag längtar nu, stor eller liten mage. Dessa tre veckor går nog lååångsamt. Vill bara att bebisen skall komma! Lycka till nu!

Svar på tråden Liten mage vecka 35