Rättvist underhåll??
Det finns en hel del trådar om underhåll men jag förstår inte vad ni räknar med?
I min värld delar man på de faktiska kostnaderna för barnet, är det inte så?
Vid ett växelvist boende ( som jag och mitt ex har) bör väl dela rakt av på t.ex:
Barnbidraget
Dagis / skolavgifter
Försäkring
Aktiviteter och utrustning mm
Ytterkläder och skor
Det lättaste är väl att dela på barnomsorgsavgifterna och dela rakt av på det som sedan överstiger barnbidraget?
Är det inte meningen att båda föräldrar skall betala mat och vanliga kläder mm "sin" vecka och att man sedan delar på övriga kostnader i form av fritidsaktiviteter, medlemsskap, kanske cykel mm och fördyrande mediciner?
Varför ska den ene betala mer än den andra - ibland ännu mer än vad barnet faktiskt kostar?
Min sambo har en 12-årig son med en mamma som vill dra honom till TR för att hon vill ha MER pengar för barnet. De bor 35 mil ifrån varandra och han är hos oss varannan helg och vartannat skollov samt halva sommaren.
Hon får hela barnbidraget och min sambo betalar sedvanligt underhåll 1273 kr , halva försäkringen, hälften av sonens fritidsaktiviteter, mobiltelefonen ( både inköp och löpande abbonnemang) - och vi gör massor av kul och kostsamma saker när han är hos oss inklusive sommarsemestrar mm. Han har även ensam köpt en bra dator till sonen som inte mamman ville vara med på. Den står hemma hos henne såklart eftersom det är där han bor och går i skolan.
Han är ett barn som inte kostar mycket och inte är stor i maten.
Nu vill hon ha en massa mer pengar för att sambon har fått ett välbetalt arbete och då vill hon ha ett högre underhåll.
Min sambo vill inte att några pengar skall gå till henne utan att de ska gå direkt till det som kostar för sonen. Hans mamma lägger deras pengar ( hon har en sambo) på sina egna intressen, gör mycket sällan aktiviteter med sonen och arbetade nästan hela deras semester i stället för att hitta på något alls med sonen till förmån för ensam semester med sambon.
Pengarna som hon vill ha - kommer med största sannolikhet inte att gå till sonens försörjning utan till deras utbyggnad mm.
Man skall väl betala för vad barnet konkret kostar - och inte ge den andra föräldern ett eget överskott som inte kommer barnet tillgodo?
Min sambo betalar gladeligen för barnet - men inte till mammans levnadskostnader. Hon bor kvar i samma hus där de bodde när de separerade med sin nya sambo så jag förstår heller inte vad boendet skall tas med för? Hon har ju samma kostnader oavsett sonen.
Och barnets kostnader avseende hygien mm - vilket ryms i normen - det hon redan har i form av barnbidrag och underhåll eftersom de delar på allt annat.
Jag förstår faktiskt inte det här riktigt??
Jag har själv fyra barn med mitt ex som bor med oss varannan vecka och jag skulle liksom aldrig komma på tanken att försöka pumpa honom på mera pengar än vad som går till våra barn bara för att han skulle få ett nytt jobb. Då går det ju till mig i stället för att han har lite mer pengar att lägga på barnen.
Vi delar ju på allt som kostar - mer kan man väl inte begära - eller???
Eller menar ni att ett underhåll avser att den mottagande föräldern betalar allt själv efter att ha fått underhållet?