• Anonym (Förstår inte?)

Rättvist underhåll??

Det finns en hel del trådar om underhåll men jag förstår inte vad ni räknar med?

I min värld delar man på de faktiska kostnaderna för barnet, är det inte så?

Vid ett växelvist boende ( som jag och mitt ex har)  bör väl dela rakt av på t.ex:

Barnbidraget
    Dagis / skolavgifter
    Försäkring
    Aktiviteter och utrustning mm
    Ytterkläder och skor

Det lättaste är väl att dela på barnomsorgsavgifterna och dela rakt av på det som sedan överstiger barnbidraget?

Är det inte meningen att båda föräldrar skall betala mat och vanliga kläder mm "sin" vecka och att man sedan delar på övriga kostnader i form av fritidsaktiviteter, medlemsskap, kanske cykel mm och fördyrande mediciner?

Varför ska den ene betala mer än den andra - ibland ännu mer än vad barnet faktiskt kostar?

Min sambo har en 12-årig son med en mamma som vill dra honom till TR för att hon vill ha MER pengar för barnet. De bor 35 mil ifrån varandra och han är hos oss varannan helg och vartannat skollov samt halva sommaren.

Hon får hela barnbidraget och min sambo betalar sedvanligt underhåll 1273 kr , halva försäkringen, hälften av sonens fritidsaktiviteter, mobiltelefonen ( både inköp och löpande abbonnemang) - och vi gör massor av kul och kostsamma saker när han är hos oss inklusive sommarsemestrar mm. Han har även ensam köpt en bra dator till sonen som inte mamman ville vara med på. Den står hemma hos henne såklart eftersom det är där han bor och går i skolan.

Han är ett barn som inte kostar mycket och inte är stor i maten.

Nu vill hon ha en massa mer pengar för att sambon har fått ett välbetalt arbete och då vill hon ha ett högre underhåll.

Min sambo vill inte att några pengar skall gå till henne utan att de ska gå direkt till det som kostar för sonen. Hans mamma lägger deras pengar ( hon har en sambo) på sina egna intressen, gör mycket sällan aktiviteter med sonen och arbetade nästan hela deras semester i stället för att hitta på något alls med sonen till förmån för ensam semester med sambon.

Pengarna som hon vill ha - kommer med största sannolikhet inte att gå till sonens försörjning utan till deras utbyggnad mm.

Man skall väl betala för vad barnet konkret kostar - och inte ge den andra föräldern ett eget överskott som inte kommer barnet tillgodo?

Min sambo betalar gladeligen för barnet - men inte till mammans levnadskostnader. Hon bor kvar i samma hus där de bodde när de separerade med sin nya sambo så jag förstår heller inte vad boendet skall tas med för? Hon har ju samma kostnader oavsett sonen.

Och  barnets kostnader avseende hygien mm - vilket ryms i normen - det hon redan har i form av barnbidrag och underhåll eftersom de delar på allt annat.

Jag förstår faktiskt inte det här riktigt??

Jag har själv fyra barn med mitt ex som bor med oss varannan vecka och jag skulle liksom aldrig komma på tanken att försöka pumpa honom på mera pengar än vad som går till våra barn bara för att han skulle få ett nytt jobb. Då går det ju till mig i stället för att han har lite mer pengar att lägga på barnen.

Vi delar ju på allt som kostar - mer kan man väl inte begära - eller???

Eller menar ni att ett underhåll avser att den mottagande föräldern betalar allt själv efter att ha fått underhållet?

• Svar på tråden Rättvist underhåll??
  • Lindsey Egot the only one

Fast betalar han 1273 i underhåll samt andra kostnader som aktiviteter abonnemang osv så betalat han ju redan ett hörde underhåll än de 1273. Det bästa är väl att sluta betala abonnemangen osv och lägga det på underhållet så det verkligen syns vad han egentligen lägger på barnet. Säg att aktiviteten kostar 500kr i månaden samt abonnemanget 250kr då ger ni 2000kr i underhåll och skriver 2000kr underhåll för xxxxxx och då kan hon inte kräva mer pengar. Jag hade hellre betalt ett högre underhåll än att tvingas betala massa småsummor då och då som kan bli ännu mer pga att föräldern lägger pengarna på skit. Får föräldern ett belopp vet denne vad den har att spendera på barnet. Så vaket är höjd underhåll men att aktiviteten och abonnemang ingår i underhållet.

• Orcha
    LindaEfraim skrev 2013-09-11 12:40:03 följande:
    Fast betalar han 1273 i underhåll samt andra kostnader som aktiviteter abonnemang osv så betalat han ju redan ett hörde underhåll än de 1273. Det bästa är väl att sluta betala abonnemangen osv och lägga det på underhållet så det verkligen syns vad han egentligen lägger på barnet. Säg att aktiviteten kostar 500kr i månaden samt abonnemanget 250kr då ger ni 2000kr i underhåll och skriver 2000kr underhåll för xxxxxx och då kan hon inte kräva mer pengar. Jag hade hellre betalt ett högre underhåll än att tvingas betala massa småsummor då och då som kan bli ännu mer pga att föräldern lägger pengarna på skit. Får föräldern ett belopp vet denne vad den har att spendera på barnet. Så vaket är höjd underhåll men att aktiviteten och abonnemang ingår i underhållet.
    Make love, not english quotes...
  • beam82

Håller med föregående helt och hållet, och meningen är ju att om mamman får tex de 2000 som föreslogs så ska hon lägga 2000 av sina egna pengar också. Då har hon 4000 att spendera på vad sonen behöver, varje månad. Det borde rimligtvis räcka ganska bra.

Om det blir bråk om saken rekommenderar jag familjerättens hemsida, där finns en jättebra lista på vad som rekommenderas ingå i underhållet och vad som kan hamna utanför.

• Lindsey Egot the only one

Och varför ska ni betala en barnomsorg ni inte utnyttjar? Har ni bara barnet på helgenär det ju inte ni som ska betala den.

Men men lägg ihop allt för ett år

Barnomsorgsavgift,

Abonnemang

Aktivitet

Kläder ytterkläder, sommarkläder, vinterkläder

Skor, sommar och vinter

Regnkläder och gummistövlar

Osv -barnbidraget som är 12600kr och dela med 12 månader. Då får ni fram snittet vad allt kostar och ni ska betala hälften var. Mamman 50% och pappan 50%. Eller så räknat man med att mamman lägger 1273kr pappan 1273kr och barnbidraget 1050 dvs det fins 3596kr i månaden som ska gå till barnet. Överstiger barnet utgifter detta ja då får ni diskutera vad det är och hur de ska fördelas. Säg att barnet kostar 4000kr ja då drar ni bort -1050 och delar resterande 2950kr på två dvs mamman lägger 1475kr och pappan 1475kr

Men många som får underhåll glömmer bort att de själva ska skjuta till lika mycket.

• Anonym (Förstår inte?)
    LindaEfraim skrev 2013-09-11 13:06:10 följande:
    Och varför ska ni betala en barnomsorg ni inte utnyttjar? Har ni bara barnet på helgenär det ju inte ni som ska betala den.

Men men lägg ihop allt för ett år
    Barnomsorgsavgift,
    Abonnemang
    Aktivitet
    Kläder ytterkläder, sommarkläder, vinterkläder
    Skor, sommar och vinter
    Regnkläder och gummistövlar
    Osv -barnbidraget som är 12600kr och dela med 12 månader. Då får ni fram snittet vad allt kostar och ni ska betala hälften var. Mamman 50% och pappan 50%. Eller så räknat man med att mamman lägger 1273kr pappan 1273kr och barnbidraget 1050 dvs det fins 3596kr i månaden som ska gå till barnet. Överstiger barnet utgifter detta ja då får ni diskutera vad det är och hur de ska fördelas. Säg att barnet kostar 4000kr ja då drar ni bort -1050 och delar resterande 2950kr på två dvs mamman lägger 1475kr och pappan 1475kr

Men många som får underhåll glömmer bort att de själva ska skjuta till lika mycket.
    Nej, barnomsorg mm tog jag som exempel för mina egna barn :)

Ja, det kan mycket väl vara så som du säger, att hon glömmer att även hon skall betala av sina egna pengar.

Med det som min sambo redan betalar, så skulle det inte förvåna mig om han inte redan betalar mer än vad hon gör i slutänden. Det kan nog vara klokt att göra en sådan uppställning som du säger tror jag.

• ZsaZsa

Utgångspunkten är ju att man delar lika och som flera redan tagit upp att om pappan betalar x så ska mamman betala x. Om den ena föräldern har en betyande högre inkomst, bör det komma barnet tillgodo. Barnet ska inte behöva få en mycket sämre levnadsstandard för att föräldrarna är skilda jämför med om de hade levt tillsammans. Det innebär dock inte att pengarna ska gå till mamman. Det finns många andra sätt att ge sitt barn av det man har. Betala faktiska kostnader framförallt.

• Anonym (hejåhå)

Man får räkna med 80% av prisbasbeloppet för barn upp till 12 år, och sedan 95% av pbb över 12 år. Prisbasbelopet för i år är 44 500 kr. För en vuxen blir det 120 % av samma belopp. Om mammans inkomst inte täcker dessa 120%, så antar jag att hon kan begära mer av pappan- men sedan beror det ju på vad han har för utgifter- om ni har gemensamma barn o.s.v. Om pappan har väldigt hög inkomst i jämförelse med mamman så kan man också göra extratillägg för vissa utgifter. Hon kan också begära underhåll retroaktivt tre år bakåt.

Spara alla kvitton för alla utgifter är mitt tips- hon måste också kunna bevisa vad hon eventuellt lagt ut bakåt i tiden om hon begär underhåll bakåt i tiden. 

• Anonym (nope)
    beam82 skrev 2013-09-11 12:46:10 följande:
    Håller med föregående helt och hållet, och meningen är ju att om mamman får tex de 2000 som föreslogs så ska hon lägga 2000 av sina egna pengar också. Då har hon 4000 att spendera på vad sonen behöver, varje månad. Det borde rimligtvis räcka ganska bra.

Om det blir bråk om saken rekommenderar jag familjerättens hemsida, där finns en jättebra lista på vad som rekommenderas ingå i underhållet och vad som kan hamna utanför.
    Nej, man ska försörja barn efter förmåga. Dvs om mamman har över 100000 per år, efter avdrag för godkända levnadskostnader, och pappan har 300000 per år efter avdrag, så ska pappan betala 3/4 av barnets kostnader (efter att barnbidraget är avdraget) och mamman 1/4. Så kostar barnet 4000 per månad, så ska pappan betala 2000 och mamman 1000.
  • Anonym (hejåhå)
    Anonym (nope) skrev 2013-09-15 21:14:32 följande:
    Nej, man ska försörja barn efter förmåga. Dvs om mamman har över 100000 per år, efter avdrag för godkända levnadskostnader, och pappan har 300000 per år efter avdrag, så ska pappan betala 3/4 av barnets kostnader (efter att barnbidraget är avdraget) och mamman 1/4. Så kostar barnet 4000 per månad, så ska pappan betala 2000 och mamman 1000.
    Du menar väl att pappan ska betala 3000 i ditt exempel- eller har jag missat något?Glad
  • Anonym (nope)
    Anonym (hejåhå) skrev 2013-09-16 06:29:34 följande:
    Du menar väl att pappan ska betala 3000 i ditt exempel- eller har jag missat något?Glad
    Ja, du missade barnbidraget.
  • Anonym (hejåhå)
    Anonym (nope) skrev 2013-09-16 06:49:12 följande:
    Ja, du missade barnbidraget.
    Såklart! Men kloclan var ju inte ens 7...Skrattande
    Det blir alltså 1800kr + barnbidraget för mamman och 2250 kr för pappan. 
    Och bostadsbidraget antar jag har räknats bort från mammans kostnader.

Om den ena föräldern lever på försörjningsstöd- blir då "överkottet" = 0 (noll)? 
  • Anonym (nope)
    Anonym (hejåhå) skrev 2013-09-16 09:04:53 följande:
    Såklart! Men kloclan var ju inte ens 7...Skrattande
    Det blir alltså 1800kr + barnbidraget för mamman och 2250 kr för pappan. 
    Och bostadsbidraget antar jag har räknats bort från mammans kostnader.

Om den ena föräldern lever på försörjningsstöd- blir då "överkottet" = 0 (noll)? 
    Så klart!

Nej, den totala kostnaden för barnet är väl 4000? Så 1050 i barnbidrag, 1960 för pappan och 990 för mamman. Soc brukar försöka få den som har inkomst, att betala mesta möjliga. Men som mest kan föräldern få upp till norm, minus barnbidrag, om det inte delas, och för en halv månad, vid växelvis boende.
  • Anonym (hejåhå)
    Anonym (nope) skrev 2013-09-16 09:37:48 följande:
    Så klart!

Nej, den totala kostnaden för barnet är väl 4000? Så 1050 i barnbidrag, 1960 för pappan och 990 för mamman. Soc brukar försöka få den som har inkomst, att betala mesta möjliga. Men som mest kan föräldern få upp till norm, minus barnbidrag, om det inte delas, och för en halv månad, vid växelvis boende.
    Det ser helt rätt ut när du skriver så- men ändå tycker jag att det blir fel när jag räknar. Om totala kostnaden är 4000 kr för barnet- så blir det alltså 4000 minus 1050= 2950 kr kvar att dela på för föräldrarna- då skulle pappan betala 3/4- alltså 75 % och mamman resterande 25 %- det  får ju jag till 2212,50 kr för pappan och 737,50 kr. för mamman. Det blir ju också 4000 kr totalt . Varför får vi inte samma svar? 

Sedan undrar jag- om barnet bor hela tiden hos den ena föräldern- ska denna då inte betala hela barnbidraget till barnet ? I exemplet ovan blir det ju pengar över från barnbidraget i båda beräkningar.
    Och hur är det med undehållet. Hur svårt kan det vara?  
Svar på tråden Rättvist underhåll??