Vad är det som händer?
Hej, hej!
Har en ca 3,5 månaders tjejja här hemma som helammar med fri amning. Har dock ett litet problem.
Ibland kan hon helrata bröstet och blir jättearg och ledsen och bara vägrar ens ta de i munnen. Helt otröstlig.
Idag är en sån dag och jag visste hon var jättetrött men blev hysterisk när hon skulle amma. Till slut gjorde jag i ordning en flaska ersättning (har tänkt gå över till det av medicinska skäl för mig). Hon brukar inte tycka den är något att ha och speciellt inte när jag ska ge, då hon vanligtvis föredrar bröstet. Men nu gick det bra och hon drack ungefär halva och somna. För hon var ju utmattad av allt skrikande.
Detta har hänt ett par gånger, kanske högst en gång i veckan men inte riktigt så ofta heller. Vad kan det vara som gör att hon tycker bröstet helt plötsligt blir så äckligt? Hon vill alltså inte ta det i munnen och idag när hon skrek så dant så rann det ju till och hon fick mjölk i munnen, vilket jag trodde skulle få henne att börja amma men nej, jätteäckligt?!
Har med de andra barnen märkt att de inte gillar amma om man har mens, att mjölken kan smaka annorlunda då. Men jag har inte mens. Fick mensen en gång 6 veckor efter förlossning, 2 veckor efter att avslaget försvunnit, så vet inte vad det var men rikligt som mens. Men sen dess ca 2 månader, har jag inte haft mens.
Kan det vara något man ätit som gör att bara lukten av brösten luktar äckligt? Någon som varit med om något liknande?
Iofs, blir ju övergången till ersättning lättare nu men trots att jag får lida av att amma så är detta sista barnet och drar mig för att sluta ändå...
Hoppas någon har några tips och ideer?