• Raz

Från utekatt till innekatt??

Jag har sen ett år tillbaka en utekatt, det fanns då orsak till att han blev det, men oron när han inte kommer hem, för att man är rädd för att något hänt honom, är svår att leva med.
    Jag vet hur lätt hänt det är att en utekatt råkar illa ut då den är ute och vill egentligen inte släppa ut honom.

Han får gå ut på morgonen, kommer oftast tillbaka mitt på dagen eller eftermiddagen, sen släpper jag inte ut honom mer den dagen.

Han är en bra jägare och grannarna älskar honom, framförallt för det, så inga större problem, mer än min oro att missta honom, så finns det någon som har erfarenhet av hur katter som varit ute och sen blir innekatter mår??

Han är ca 2½ år.       

• Svar på tråden Från utekatt till innekatt??
  • Grävling 75

Skulle tro att han kommer att bli olycklig när han är van att vara ute. Katter är katter och med frihet kommer risker. Jag är också orolig för min katt men hon behöver vara ute. Hon bestämmer! :)

• Raz
    Grävling 75 skrev 2013-09-09 23:04:08 följande:
    Skulle tro att han kommer att bli olycklig när han är van att vara ute. Katter är katter och med frihet kommer risker. Jag är också orolig för min katt men hon behöver vara ute. Hon bestämmer! :)
    Ja och det oxå därför jag motvilligt öppnar dörren för honom varje dag, fast jag inte gillar det.
  • nemo1

Jag tror att för att få det att fungera med att hålla honom inne är att flytta, då kopplar han inte dörren med utgång vilket han alltid kommer att göra där du bor nu. Ang att låta en utekatt bli innekatt är inga problem annars.

• Raz
    nemo1 skrev 2013-09-10 09:10:50 följande:
    Jag tror att för att få det att fungera med att hålla honom inne är att flytta, då kopplar han inte dörren med utgång vilket han alltid kommer att göra där du bor nu. Ang att låta en utekatt bli innekatt är inga problem annars.
    Ok, ja flytta kan jag tyvär inte göra.

Man får hålla tummarna och hoppas på tur för min underbara lilla herre.

Det positiva är att han är helt osocial mot andra människor, det ser jag som en fördel.    
  • Omogen citron

Är han chippmärkt eller öronmärkt? Det är en jättebra grej att göra annars, då vet man vem ägaren är om han mot förmodan skulle komma på villovägar.

• nemo1

Idmärkt kastrerad försäkrad och vaccinerad tar jag för givet att alla gjort på sina katter, ffa om de går ut.

• adina01

Jag har utekatt själv och haft det länge, den ena dog av ålder i somras den andra är 10 år, de har alltid kunnat gå in och ut själva dygnet runt, dels har jag uthus med loft där katten kan ta sig upp om det skulle duka upp en hund eller räv samt även har lucka till inglasad terrass så katten är väl skyddad om han inte lämnar tomten.

Om jag skaffar en ny katt som sällskap till den jag har kommer den nya antagligen bli innekatt eftersom trafiken utanför tomten ökat väsentligt och då är risken stor att en yngre katt utan vana av trafik blir överkörd, har med en hittekatt och med en grannes katt de senaste åren båda var bara årsgamla. 

Har inte bestämt mig för om den jag har trivs utan kattsällskap som han alltid haft eller om han trivs med att vara ensamkatt, mer tillgiven och pratsam har han blivit men samtidigt verkar han uttråkad och är inte alls intresserad av leksaker. 

Svar på tråden Från utekatt till innekatt??