• faline

Halvamma?!

Funderar och tänker fram och tillbaka om och om igen.
    Har en tjej som är 3 veckor gammal, hon är född i vecka 36. Nyss utskriven och äntligen hemma!
    På neo fick hon en sond satt bara några timmar efter födseln. Jag blev snittat och kunde inte vara hos henne under så lång tid de första dagarna. Men amningen kom igång efter några dagar iaf.
    Vi kämpade på med sondavdrag och amning.
    Nu är vi hemma och jag ammar henne + tillmatning med flaska.
    Jag har typ 1 diabetes och har jätte svårt att få bra blodsocker, tampas på med väldigt låga värden vilket är en fara för oss alla här hemma.
    Funderar nu på att ge henne flaska helt vartannat mål för att på så vis kanske kunna komma mer i fas själv.
    Men på något vis får jag dåligt samvete.

• Svar på tråden Halvamma?!
  • Lenafena

Jag tror absolut att det som är bra för dig är bra för din bebis. Jag skulle absolut inte ha dåligt samvete för att delamma! Självklart är helamning bra, men babyformulan är otroligt lik modersmjölken. Det finns ju de som inte ammar alls!

Var inte så hård mot dig själv - du ska orka med allt annat också

Be that kind of woman, that when your feet hit the floor each morning - the devil says Oh crap, she's up..
  • Krusmatta

Det viktigaste är ju att både du och barnet mår så bra som möjligt, i ert fall kanske det är just att delamma. Det finns ju som sagt de som inte ammar alls, men lite bröstmjölk är bättre än ingen alls.

Grattis till den lilla tjejen och lycka till!

• Krusmatta

Och förresten så är inte det val du gör nu helt definitivt. Det går ju att börja helamma senare om det inte känns bra med delamning, eller bara ge några enstaka mål på flaska.

• malzac

Det låter onekligen som om du har det tungt nu. Ta det lugnt och var inte alltför hård mot dig själv!

Det finns en viss risk att om du ersätter hela mål med ersättning så minskar det din mjölkproduktion (vilket leder till mer ersättning etc etc). Om du vill, kan och orkar amma så skulle jag råda dig att ringa Amningshjälpen så kan ni utarbeta en plan som funkar för just dig. De finns även på FB, men det kan vara svårare att få ordentliga svar där.

Oavsett så är det bra jobbat att du tagit dig så här långt trots motgångarna. Så ha absolut inte dåligt samvete för vad du nu väljer att göra.

• EllisBell

Håller med. Ring amningshjälpen så får du hjälp och råd för hur du bäst får ihop amning och flaskning. Delamning är jättebra om man känner att helamning blir för tufft.

• Sous

Jag tycker nog att du ska höra med din läkare i första hand! Amningshjälpen kan vara jättebra, men det viktigaste just nu är ju att hålla ordning på din diabetes och det är ju knappast de experter på. De kan amning, men här är det ju din hälsa som verkar vara problemet, inte amningen i sig. Sedan kan du prata med amningshjälpen och se om de har några råd som är förenliga med vad din läkare tycker. Ha oavsett inte dåligt samvete! Du måste ta hand om dig själv, du och din kropp ska orka vara mamma i många, många år.

• anna tuva

Jag har också diabetes typ 1, svårt att hinna med sin diabetes och lågt och högt bs. Får som tur var inte så lågt vid amning och förstår att det är jobbigt för dig. Kämpa på om du vill amma. Det gick 3-4 veckor för mig sedan kändes det som det kom igång bra. Men jag födde i v 39 utan komp. och sond.

Lycka till!

• Äppelpaj80

Som tidigare skrev är det ju inte amningen som är problemet utan din sjukdom. Känn efter och ha absolut inte dåligt samvete hur du än gör. Din hälsa kommer först i det här läget och lågt bs är inte att leka med och kan ju vara farligt för din dotter med om ni är själva hemma. Om du vill fortsätta testa amma kanske du ska lägga dig på en lite högre nivå i bs tillfälligt? Dumt att pressa sig för lågt om du riskerar dimpa ner för lågt? Har också typ 1 men fick mina barn innan jag fick sjukdomen så vet inte riktigt hur det funkar. Men hört att hormonerna ställer till det rejält med bs efter barnet är fött?

• faline

Det blev svårt och som skrivet farligt. Jag ammar henne men hon får även tillägg i stort sett varje mål.

Lika bra att gilla läget som det är. Hatar dock denna sjukdom och att den alltid ska vara ivägen!

Svar på tråden Halvamma?!