• matildabt

Slutat amma- hur få mjölken att försvinna fortast möjligt?

Jag har nu slutat amma min 3.5 månaders son p.g.a privata skäl. 

Hur får jag mjölken att försvinna så fort som möjligt? Jag låter mina bröst vara helt och hållet, men tillslut blir de ju stenhårda, handpumpar lite tills det släpper något och så fortsätter det. Ska jag forsätta med detta? kommer mjölken då att försvinna tillslut eller har ni andra tips?

• Svar på tråden Slutat amma- hur få mjölken att försvinna fortast möjligt?
  • blomman07
    matildabt skrev 2013-09-09 12:34:43 följande:

Jag har nu slutat amma min 3.5 månaders son p.g.a privata skäl. 

Hur får jag mjölken att försvinna så fort som möjligt? Jag låter mina bröst vara helt och hållet, men tillslut blir de ju stenhårda, handpumpar lite tills det släpper något och så fortsätter det. Ska jag forsätta med detta? kommer mjölken då att försvinna tillslut eller har ni andra tips?

Mitt tips är att stå ut typ en vecka. Det är jobbigt och sängen kommer bli genomblöt, men sedan går det över. Jag handmjölkade inte ens, bara masserade lätt i duschen ungefär. Allt för att inte stimulera.
  • matildabt
    blomman07 skrev 2013-09-09 12:42:25 följande:
    Mitt tips är att stå ut typ en vecka. Det är jobbigt och sängen kommer bli genomblöt, men sedan går det över. Jag handmjölkade inte ens, bara masserade lätt i duschen ungefär. Allt för att inte stimulera.

Tack för ditt svar :) Det är det jag funderat på också, men är det inte stor risk med mjölkstockning om det inte får komma ut lite då? Vill helst undvika stockning vilket mina bröst va experter på att få första månaden :)
  • isolande

Håller med ovan, försök stå ut och mjölka bara det allra värsta om det spänner för mkt. Inget pumpande, bara handmjölka eller duschen. Ha tight sportBH under tiden och ligg inte på mage. Brösten kommer bli knöliga och märkliga, men det går över på en vecka eller två Glad. Håller också på att sluta amma för andra gången, är inne på dygn 2 och har...ehum...lite ont kan vi kalla det Drömmer

• matildabt
    isolande skrev 2013-09-09 12:46:36 följande:
    Håller med ovan, försök stå ut och mjölka bara det allra värsta om det spänner för mkt. Inget pumpande, bara handmjölka eller duschen. Ha tight sportBH under tiden och ligg inte på mage. Brösten kommer bli knöliga och märkliga, men det går över på en vecka eller två Glad. Håller också på att sluta amma för andra gången, är inne på dygn 2 och har...ehum...lite ont kan vi kalla det Drömmer

Tack :) Okej, varför ska man ha tight runt brösten under tiden?
    Förstår att du har ont, hatar när det ömmar och knölar sig sådär, men bara att stå ut då alltså? Risken kanske inte är så stor med stockning efter 3-4 månader? :) 

• isolande

Jag fick rådet med tight runt brösten av BM sist jag slutade amma och förr lindade man ju brösten. Men gör det för ont så skit i det. Stockning kan du förebygga genom att mjölka ur det värsta och sedan kyla bröstet (finns vetekuddar man kan stoppa i frysen, alt ta en påse ärtor) i 20 min. Gör sedan om proceduren varje gång du måste mjölka för att stå ut. Kylan stoppar produktionen och känns dessutom skönt när den där sprängande känslan sätter till...... Inget jag hittat på själv utan fick rådet av BM när jag hade mjölkstockning flera ggr med första barnet. Har kört det med båda vid igångsättning och avslutning av ammandet så att säga Glad

Ät ipren också om du börjar få feber, det är inflammationshämmande och hindrar stockningen. Håll ut, det blir bättre om en dag eller två känner du skillnaden.

• matildabt
    isolande skrev 2013-09-09 13:04:59 följande:
    Jag fick rådet med tight runt brösten av BM sist jag slutade amma och förr lindade man ju brösten. Men gör det för ont så skit i det. Stockning kan du förebygga genom att mjölka ur det värsta och sedan kyla bröstet (finns vetekuddar man kan stoppa i frysen, alt ta en påse ärtor) i 20 min. Gör sedan om proceduren varje gång du måste mjölka för att stå ut. Kylan stoppar produktionen och känns dessutom skönt när den där sprängande känslan sätter till...... Inget jag hittat på själv utan fick rådet av BM när jag hade mjölkstockning flera ggr med första barnet. Har kört det med båda vid igångsättning och avslutning av ammandet så att säga Glad

Ät ipren också om du börjar få feber, det är inflammationshämmande och hindrar stockningen. Håll ut, det blir bättre om en dag eller två känner du skillnaden.

Tack så jätte mycket, ska prova detta :)
  • matildabt
    Majken03 skrev 2013-09-09 21:16:26 följande:
    Ring vc och be de skriva ut sånna tabletter som stoppar produktionen

Jo jag fundeade över det först men ska tydligen vara väldigt mycket biverkningar med dem..så ger detta en chans att stoppa det naturligt, fortsätter det allt för länge så kan det vara aktuellt.
  • matildabt
    isolande skrev 2013-09-10 11:53:41 följande:
    Hur känns det idag? Bättre?

Jag fick pumpa ut lite förut (handpumpade) men väldigt lite, ömmade riktigt mycket i vänster brsöt. Tog ett paket fryst spenat och gade runt om en stund. Läckte ganska mycket imorse, men just nu känns det helt okej! :)
    Kul att du fråga:) 
  • isolande

Skönt! Ett bra tecken är om brösten självläcker emellanåt, då är de inte igenproppade och mjölkstockning inte aktuellt, även om det gör jävligt ont :) kämpa på!

Mina brön är riktigt ömma och knöliga nu, men inte sprängfulla. Så mjölken går nog tillbaka snart :)

• matildabt
    isolande skrev 2013-09-10 12:28:12 följande:
    Skönt! Ett bra tecken är om brösten självläcker emellanåt, då är de inte igenproppade och mjölkstockning inte aktuellt, även om det gör jävligt ont :) kämpa på!

Mina brön är riktigt ömma och knöliga nu, men inte sprängfulla. Så mjölken går nog tillbaka snart :)

Ja för de läcker lite emellanåt men blir inte sprängfyllda längre! lite knölar bara men inte mer än så, de är relativt mjuka helatiden! :)
    åh usch! hoppas det lägger sig för dig med snart :)  
  • isolande

Hehe, jag har sinat nu, mina tidigare små bröst är numera.... Borta, finns inte. Jag är heeeelt platt med utstickande bröstvårtor. Suck...

• matildabt
    isolande skrev 2013-09-16 20:33:30 följande:
    Hehe, jag har sinat nu, mina tidigare små bröst är numera.... Borta, finns inte. Jag är heeeelt platt med utstickande bröstvårtor. Suck...

min är också sinad. nästan helt borta:)

Den är väl sådär rolig...hade ganska stora innan som numera är icakassar, taxöron typ, snyggt....men måste erkänna att det är en lättnad för ryggen!

Menmen vi har iaf gjort våra bebisar en tjänst för det!:)
Svar på tråden Slutat amma- hur få mjölken att försvinna fortast möjligt?