• Minibirma

Spolspiltan är läskig..

Hej hej! Jag har ett problem med min ponny, han är rädd för spolspiltan! Jag hyr honom i 9 månader nu, innan har han varit en läger häst och folk har hyrt honom förut. Men han är lika rädd varje gång.
    I början gick den någorlunda bra, jag lockade honom , berömde för varje steg och tog det lugnt. Det gick bra ända tills den dagen en ridskole lärare kom, jag tog det lugnt och pratade med honom, då gick hon rakt emot mig och min häst, tog hästen och började dra och skrika på honom att gå framåt. Tills slut hämtade hon spöet. Jag stod några meter bort och sa till henne att sluta, men hon lyssnade inte. Till slut fick hon in honom. Jag knöt upp honom och lät honom kolla på den läskiga vatten slangen. Efter ett tag satte jag på vattnet och sköljde av hans hovar. Han tyckte det var okej men efter ett tag fick han panik, slet sig och sprang därifrån i panik..

Det går verkligen inte att få in honom och han tycker det är jätte läskigt..
    Vet inte hur jag ska göra, något som kan hjälpa mig? Hästen är 13 år så är inte tittig. Hur gjorde ni med era hästar? Tack på förhand!

• Svar på tråden Spolspiltan är läskig..
  • MeraMia

Det fanns en häst som var rädd för vatten och spolspiltan i Ponnyakuten dock är jag osäker på vilken säsong det var. Du kanske kan hitta klippen på nätet och få tips därifrån. Den där Tobbe verkar ju kunna ett och annat :)

• Kallebus

Eftersom det inte är farligt att bli spolad så får man övertyga hästen om att så är fallet.
    Håll i och spola tills hästen inser att den inte kommer att dö (i stora drag)
    Detta kräver att man är väldigt lugn och säker i sin hästhantering.
    Man ska inte ge sig på sådant man inte klarar av för då blir man bara översprungen och hästen lär sig att den kommer undan.

Lista först ut vad som är problemet!
    *är det att bli spolad?
    *är spolspiltan läskig/trång?
    *är det en kombination? 

Tips du kan prova är:
    Spola honom på en annan plats (om du nu tvunget måste spola honom alls)
    Ha honom i spolspiltan utan att spola vatten på honom. Borsta, ge godis/kraftfoder.
    Visa att spolspiltan inte är hemsk. Gå in och vänd och direkt ut igen. När han är ok med det så stanna till en kort stund och gör sen den stunden längre och längre. 

• Froststar

Har sett att du har flera olika problem med hästen. Rekommenderar starkt att du går en NH-kurs hos någon kunnig person så att du förstår varför hästen beter sig som den gör. Iofs en bra ledtråd är att den står på en ridskola. Många ridskolor i Sverige hanterar hästar som skit, både personal och folk som får slita, dra, skrika, sparka, slå och plåga hästar. 

Vad gäller ridskolekärringen hade jag nog asat in hennes röv i spolspiltan och spolat av henne efter den behandlingen av hästen. Hon verkar vara den typiska nazisthäxan med höga lackstövlar, spö och en okuvlig vilja av att bete sig som en psykopat. Som många ridskolelärare.

En av mina hästar är hård i munnen och livrädd för allt som påminner om spön. Trots flera månaders arbete sitter det så djupt inne att han inte riktigt accepterar det. Går bra om man successivt kommer igång under träningspasset men överraskar man honom sticker han all världens väg. Rider honom varierande på sidepull, bosal och halsring. Absolut inte bett. Funkar bra. Ut rider vi med bosal.

Men om du ska rida honom på sådant måste du till att börja med få hjälp av någon som är kunnig så att du inte skadar hästen.

Och ta honom från det hemska stället till något lugnt och trevligt ställe där han kan koppla av. 

Svar på tråden Spolspiltan är läskig..