• Anonym (?)

Sexmissbrukare

Hur fungerar en sexmissbrukare?
    Jag undrar, misstänker starkt att mitt nyblivna ex är en...

• Svar på tråden Sexmissbrukare
  • Anonym (.)

Jag känner bara en sexmissbrukare, kanske två.. men de båda använder sex för att döva sina andra problem. Det handlar för dem om att erövra och vinna en tillfällig sexpartner om och om igen och att inte ha förmågan till intimitet, närhet.

De flyr sina demoner med hjälp av sex med random personer 

• Anonym (Ex missbrukare)
    Anonym (.) skrev 2013-09-08 19:12:04 följande:
    Jag känner bara en sexmissbrukare, kanske två.. men de båda använder sex för att döva sina andra problem. Det handlar för dem om att erövra och vinna en tillfällig sexpartner om och om igen och att inte ha förmågan till intimitet, närhet.

De flyr sina demoner med hjälp av sex med random personer 
    Du har så rätt...
  • Anonym (?)

Ok, så det handlar bara om sex?

Jag googlade och fick fram att det har mycket att göra med bekräftelse också, relationer...

• Anonym (.)
    Anonym (Ex missbrukare) skrev 2013-09-08 19:36:06 följande:
    Du har så rätt...
    uppvuxen med missbrukare  :-\

Det är bara substanserna som skiljer när missbrukare självmedicinerar

Problemet är inte alkohol, sex, narkotika osv.. det där är symptomen som ger omgivningen problem. Problemet för missbrukaren sitter längre in och missbrukaren försöker hantera det så gott missbrukaren kan.

Jag är av åsikten att de inte heller är så stor skillnad på en beroende och en medberoende - det är bara sättet problemen hanteras på, det är som två sidor av samma mynt. 
  • Anonym (Jag var)

Jag har varit sexmissbrukare från att jag var 15 ca tills jag fyllde 22. 
    Idag är jag 25.
    För mig handlade det om att få bekräftelse, och sex var det enda som " tröstade " mig när jag var ledsen, deprimerad, nedstämd, ja allt sånt. 
    Sen så kunde jag inte vara utan sex heller, utan letade ständigt nya sexpartners..
    Ingen vet om detta, och jag tänker absolut inte berätta för min pojkvän heller, det tillhör mitt förflutna. 

• Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2013-09-08 19:40:46 följande:
    Ok, så det handlar bara om sex?
    Jag googlade och fick fram att det har mycket att göra med bekräftelse också, relationer...
    Det handlar egentligen inte alls som sex - det handlar om (o)förmågan att ha en sund relation till andra, kanske för att de inte har en sund relation till sig själva

Tänker på två kända personer som gått ut med att de är sexmissbrukare  och att det handlar om annat än sex egentligen

läkaren/seglaren, Roger Nilsson - han har skrivit en bok och här är en artikel från svd http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/sex-och-relationer/ingen-terapi-fick-mig-att-se-vad-jag-gjorde_259065.svd

Ulrika Jonsson http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ulrika-jonsson-erkanner-sexmissbruk_1072639.svd

En av de två sexmissbruakre jag känner har precis som Ulrika Jonsson vuxit upp i ett dysfunktionellt hem - hans föräldrar var alkisar.
  • Anonym (?)

Låter som mitt ex.

Han har antagligen haft fler relationer än jag vetat om.

En är hans exfru, hon bor rätt långt från oss, men börjar misstänka att hon är hans "medberoende",han pratar med henne, så fort det strular till sig för honom.

Hon har inga barn, han är hennes barn...

• Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2013-09-08 20:08:51 följande:
    Låter som mitt ex.
    Han har antagligen haft fler relationer än jag vetat om.
    En är hans exfru, hon bor rätt långt från oss, men börjar misstänka att hon är hans "medberoende",han pratar med henne, så fort det strular till sig för honom.
    Hon har inga barn, han är hennes barn...
    Det är inte ovanligt att en missbrukare är ett 'barn'  . till skillnad mot en medberoende som är en 'vuxen'

Båda har samma problem - de kan inte hantera sina egna problem och ha sunda gränser - istället uppehåller de sig vid den missbrukandes problem.

Barn som vuxit upp i en dysfunktionell familj kallas ibland  'vuxna barn'  för att d lärt sig som barn att ta vuxet ansvar, samtidigt har de inte fått växa upp utan är fortfarande sårbara som barn samtidigt som de är kapabla som vuxna.

ett 'vuxet barn' kan fortsätta att bära på föräldrarnas problem som sina egna och blir kanske missbrukare eller medberoende. 'Vuxna barn' har ofta förnekelse som en stark skydds-strategi

Själv har jag ett medberoende - förnekelsen är jag på god väg att bli av med.
  • Anonym (samma)

TS, samma undrar jag , har en stark käsnla att mitt ex är sexmissbrukare, lämnade han för jag orkade inte med hans beteende. hur mår du nu och hur länge var ni tillsammans??

• Anonym (Film)

Hur gärna filmen Shame. Det är väldigt välgjort om ämnet.

Svar på tråden Sexmissbrukare