• Anonym (längtan)

Längtan efter barn trots PCO & övervikt.

Hej.

Är en tjej på 27 år som börjar få starkare och starkare längtan efter barn. Pga av problem med mens tidigare så har gyn konstaterat att jag har en mildare variant av PCO, vilket jag i efterhand fick veta kan ställa till det när man planerar bli gravid. Jag och min sambo har varit tillsammans länge och har inte använt preventivmedel på ca 5-6 år, trots detta har jag aldrig blivit gravid.

Jag är överviktig och är självklart medveten om att det kan orsaka komplikationer vid en ev. graviditet. Men jag skulle gärna vilja höra andras åsikter. Kanske ni som är i samma sits som mig eller ni som blivit gravida trots övervikt och pco.

Kanske finns det någon som läser som fått hjälp att bli gravid trots ni varit överviktig och haft en bra gravidtet?

Vill gärna höra andras historier.

• Svar på tråden Längtan efter barn trots PCO & övervikt.
  • NenneLo

Hej, jag har PCOS (mild variant) och är överviktig. Men vi fick hjälp på privat klinik. Jag fick pergotime utskrivet direkt. Har ni kontaktat någon? Är gravid nu efter 2 kurer!

2011-09-13 Loke <3
  • Anonym (längtan)
    NenneLo skrev 2013-09-07 18:11:35 följande:
    Hej, jag har PCOS (mild variant) och är överviktig. Men vi fick hjälp på privat klinik. Jag fick pergotime utskrivet direkt. Har ni kontaktat någon? Är gravid nu efter 2 kurer!
    Hej. Nej vi har inte kontaktat någon ännu. Vill gärna höra andras erfarenheter innan jag tar i tag att ringa någon klinik. Hur mycket överviktig är du? Är det större chans att man får hjälp via en privat än gynmottagningen på sjukhus?
  • NenneLo
    Anonym (längtan) skrev 2013-09-07 18:13:37 följande:
    Hej. Nej vi har inte kontaktat någon ännu. Vill gärna höra andras erfarenheter innan jag tar i tag att ringa någon klinik. Hur mycket överviktig är du? Är det större chans att man får hjälp via en privat än gynmottagningen på sjukhus?
    Jag hörde först av mig  till BM som inte ens visste vad PCO var, hon föreslog att jag skulle vänta ett år och sen söka hjälp. Men jag ringde igen, pga frustration och då fick vi numret till en privat läkare. Jag skulle säga att man får snabbare hjälp hos privat, så ja, jag tycker du ska söka privat.

Jag vägde dryga 80 till 160 så jag är ju rätt överviktig, räknas som fetma tror jag. Hur mycket överviktig är du? Jag vet inte om de har en gräns, men de tog inte ens vikten på mig. De kollade med VUL, konstaterade lindrig PCO och skrev genast ut pergotime enkeldos.  
    2011-09-13 Loke <3
  • Anonym (längtan)
    NenneLo skrev 2013-09-07 18:16:38 följande:
    Jag hörde först av mig  till BM som inte ens visste vad PCO var, hon föreslog att jag skulle vänta ett år och sen söka hjälp. Men jag ringde igen, pga frustration och då fick vi numret till en privat läkare. Jag skulle säga att man får snabbare hjälp hos privat, så ja, jag tycker du ska söka privat.

Jag vägde dryga 80 till 160 så jag är ju rätt överviktig, räknas som fetma tror jag. Hur mycket överviktig är du? Jag vet inte om de har en gräns, men de tog inte ens vikten på mig. De kollade med VUL, konstaterade lindrig PCO och skrev genast ut pergotime enkeldos.  
    Jag vägar runt 100 till 160 cm så det är ju en del mer än dig. Jag ska leta reda på någon nummer och ringa och höra vad de säger
  • kinna82

Jag har allvarlig PCOS överviktig, luden, osv osv. Började utredas när jag var 22. La ner och tog upp igen nu vid 30. Skulle börja hormonbehandlas i våras men doktorn tyckte att jag vägde för mycket (bmi 32) så han sa att jag var tvungen att gå ner i vikt. Vilket inte är lätt med vår lilla åkomma. Bokade tid för gbp operation, privat. Tre dagar innan op fick jag veta att vi var med barn!!!! Min läkare trodde mig inte så vi blev akutbokade på ultraljud :)) om 5 dagar kommer bebis genom kejsarsnitt. Jag vill tipsa om progesterAll progesteron på tub, jag är 98% säker på att det var det som hjälpte på oss

Lycka till!

• NenneLo
    Anonym (längtan) skrev 2013-09-07 18:20:11 följande:
    Jag vägar runt 100 till 160 cm så det är ju en del mer än dig. Jag ska leta reda på någon nummer och ringa och höra vad de säger
    Oavsett vikt så tycker jag att du ska söka till läkare, vissa kanske har överseende med vikten. Förstås är det ju inte bra att vara överviktig, men man måste ju börja någonstans. Jag upplevde aldrig att min cykel eller PCOn blev bättre ens när jag gick ner till 72, så jag tror inte alls att vikten alltid gör skillnad. Bra om det gör det förstås och det är värt att försöka gå ner i vikt.

Om du bor i Jönköping rekommenderar jag Carl-Johan Granqvist.

Kinna: Jag är också luden, väldigt luden. Men räknas ändå som lindrig PCO. Är det äggstockarnas utseende som avgör grad tros? 
    2011-09-13 Loke <3
  • Anonym (längtan)
    kinna82 skrev 2013-09-07 18:20:12 följande:
    Jag har allvarlig PCOS överviktig, luden, osv osv. Började utredas när jag var 22. La ner och tog upp igen nu vid 30. Skulle börja hormonbehandlas i våras men doktorn tyckte att jag vägde för mycket (bmi 32) så han sa att jag var tvungen att gå ner i vikt. Vilket inte är lätt med vår lilla åkomma. Bokade tid för gbp operation, privat. Tre dagar innan op fick jag veta att vi var med barn!!!! Min läkare trodde mig inte så vi blev akutbokade på ultraljud :)) om 5 dagar kommer bebis genom kejsarsnitt. Jag vill tipsa om progesterAll progesteron på tub, jag är 98% säker på att det var det som hjälpte på oss

Lycka till!
    Hej tjejen.
    Vad roligt att höra att det löste sig för dig.

Jag har aldrig hört talas om progesterAll men googlade lite snabbt nu. Jag har väldigt oregelbunden mens och ingen ägglossning. Hur vet jag då när jag ska ta salvan? Vart på kroppen salvar man sig? Vart köper jag den? :)

Tusen frågor :)
  • Anonym (längtan)
    NenneLo skrev 2013-09-07 18:24:58 följande:
    Oavsett vikt så tycker jag att du ska söka till läkare, vissa kanske har överseende med vikten. Förstås är det ju inte bra att vara överviktig, men man måste ju börja någonstans. Jag upplevde aldrig att min cykel eller PCOn blev bättre ens när jag gick ner till 72, så jag tror inte alls att vikten alltid gör skillnad. Bra om det gör det förstås och det är värt att försöka gå ner i vikt.

Om du bor i Jönköping rekommenderar jag Carl-Johan Granqvist.

Kinna: Jag är också luden, väldigt luden. Men räknas ändå som lindrig PCO. Är det äggstockarnas utseende som avgör grad tros? 
    Jag håller med dig. Jag tror inte heller vikten alltid gör skillnad. Det är så många normalviktiga som kämpar med att bli gravida eller få allvarliga komplikationer av en graviditet men precis som du säger så är det ju inte bra att vara överviktig. Oavsett om man är gravid eller inte.

Jag bor en bra bit från Jönköping :(
  • kinna82

Jag beställde på nätet och eftersom jag inte heller har någon regelbunden mens eller ägglossn. Så började jag smörja direkt i 14 dagar, fick mens några dagar senare och upprepade sen smörjandet 14 dagar efter mens. Sen hade jag superregelbunden mens i tre månader innan den började strula igen. Började smörja igen och fick flera "riktiga mens" innan vi "gav upp" och ändrade plan, fast då var jag visst redan gravid värt ett försök. Tror jag beställde på femalebalance eller hormoni

• kinna82

Här du gjort ultraljud på äggstockarna? Där ligger enades omogna äggblåsor och livmodern är ngt förstorad fick jag förklarat. Sen att det inte syns ngt progesteron i blodet någon gång i cykeln.

Svar på tråden Längtan efter barn trots PCO & övervikt.