• Anonym (Klara)

Vilken drog..? Hjälp mig.

Det är såhär att min kille rökte på innan. I flera år.. Men för cirka nio månader sedan så slutare han, av egen vilja, och ingen var gladare än jag. Nu ska vi ha barn och vi har pratat mkt om det här, han vill inte vara någon pappa som missbrukar, och jag har sagt att om jag märker något sådant när barnet är fött så är det ajöss. Dock så blev jag lite orolig för någon månad sedan då jag hittade "tillbehör", jag ställde honom mot väggen och han sa att han rökt på cirka tre gånger efter han slutat, men lovade att han inte skulle göra om det. Saken är den att nu kan jag inte lita fullt ut på honom, och jag kollade hans mobil. Mkt riktigt var där sms från hans "kompis" som kunde fixa. Jag vet dock inte vad det är han har börjat ta, och tänkte att någon kanske känner igen "symtomen". Han skriver till sin "kompis" typ såhär; " har du en? Kan du fixa en? Min kompis hann aldrig få smaka sist. " "kompisen" svarar med att javisst kan han fixa. Saken är den också att när han rökte på så blev han ju lugn, låg på soffan och var seg, pratade knappt. Men nu, ( när jag märker att han varit iväg hos "kompisen" ) så är han pigg, uppe hela natten och ibland kallsvettas han. Någon som känner igen detta? Vill så gärna hjälpa honom innan vårt barn är fött, men han nekar till att han gör något dumt..

• Svar på tråden Vilken drog..? Hjälp mig.
  • MrsKnapa

Han har bytt något nedåt mot något uppåt, kallsvettning beror troligtvis på avtändning,

• Anonym (Fd. medmissbrukare)

Jag skulle ju gissa på amfetamin av det du beskriver. Pigg och rastlös, svettas när man tänder av. Brukar dessutom göra att man inte blir hungrig när man är påtänd och ibland illamående och kramper vid avtändning.

"En" kan ju innebära mängden det gäller - "en gubbe" till exempel är ett gram.

Däremot har jag förstått att amfetamin smakar rätt illa och man tar det vanligtvis inte på ett sätt så att man "smakar" på det utan det snortas, injiceras eller bombas = läggs i en liten bit toalettpapper som sväljs och sedan ger effekt när pappret löses upp i magen. Däremot är det ju möjligt att grabbarna tycker de är hemliga genom att säga att polaren inte fick smaka, paranoian att någon kan avslöja dom sätter in... Nu är det ju helt harmlöst! ;)

Drogmissbruk är sällan lätt att dölja någon längre tid så du vet nog hur det ligger till snart!

Vad är det för tillbehör du hittat..?

• PandaaN

Det finns kissprov av olika droger som man kan beställa hem på nätet. Har du ett krav på honom så kanske han går med på det.

• Anonym (Klara)

Amfetamin är det jag också har i mitt huvud, tyvärr.. För många år sedan så hade han tagit ett piller på en fest, amfetamin sa han, och då var han uppe hela natten sen och dagen därpå. Däremot så mådde han dåligt flera dagar efteråt, vilket han gott kunde ha tyckte jag:p är det så att amfetamin kan tas i mindre doser? Jag är hundra på att han inte röker iaf, för han luktar inte, hans ögon är inte så som när han rökt och jag märker inget sånt. När jag hittade tillbehör så var det en slags hemmagjord pipa. Saken är att han är så himla dålig på att dölja saker, och väldigt ärlig i vanliga fall, kan inte hålla några hemligheter och så. Så egentligen väntar jag på att han ska berätta, men vet inte om han kommer göra det då jsg vet att han är rädd för vad han kan förlora. Men jag märker mkt väl när han åker till sin "kompis" som bor en halvtimme härifrån, för då ljuger han så dåligt.. Han gör inte detta varje dag, men cirka en gång i veckan, och jag är orolig.

Hur mycket man tar varierar såklart men för en del räcker ju ett gram till 3-4 doser men vana användare ökar doserna eftersom tillvänjning sker och större dos krävs för effekt.

Amfetamin KAN rökas men är superovanligt, säljs nästan enbart i pulverform. Piller vet jag inte, kanske om han fått tag på nån typ av medicinsk amfetamin mot adhd till exempel...

Att be sambon testa sig kan vara svårt då amfetamin försvinner ur kroppen på 24-48 timmar. Mitt ex fick gå på provtagning 3-4 gånger i veckan för att bevisa att han var ren och därmed få träffa sitt barn. (Återföll i missbruk efter vår separation och jag fick hjälp via familjerätten att ställa krav för barnets säkerhet, de hjälpte till med provtagning via kommunens missbruksenhet, han fick även hjälp med viss behandling osv.)

Om din sambo bara visar tecken på att ha tagit nånting när han varit hos denna kompis skulle iaf jag ställa honom mot väggen...

• Anonym (.....)
    Anonym (Fd. medmissbrukare) skrev 2013-09-07 10:19:54 följande:
    Hur mycket man tar varierar såklart men för en del räcker ju ett gram till 3-4 doser men vana användare ökar doserna eftersom tillvänjning sker och större dos krävs för effekt.
    Amfetamin KAN rökas men är superovanligt, säljs nästan enbart i pulverform. Piller vet jag inte, kanske om han fått tag på nån typ av medicinsk amfetamin mot adhd till exempel...

Att be sambon testa sig kan vara svårt då amfetamin försvinner ur kroppen på 24-48 timmar. Mitt ex fick gå på provtagning 3-4 gånger i veckan för att bevisa att han var ren och därmed få träffa sitt barn. (Återföll i missbruk efter vår separation och jag fick hjälp via familjerätten att ställa krav för barnets säkerhet, de hjälpte till med provtagning via kommunens missbruksenhet, han fick även hjälp med viss behandling osv.)

Om din sambo bara visar tecken på att ha tagit nånting när han varit hos denna kompis skulle iaf jag ställa honom mot väggen...
    Vet du, du borde inte hålla på så här. !

Snokar undrar och räknar och skriver på fl bla.. 

Du är inne i ett MEDBEROENDE redan. !

Anonym (.....) skrev 2013-09-07 10:52:21 följande:
    Vet du, du borde inte hålla på så här. !

Snokar undrar och räknar och skriver på fl bla.. 

Du är inne i ett MEDBEROENDE redan. !

Är jag inne i ett medberoende..? Mitt EX missbrukade EFTER att vi separerat. Vi gick isär för 12 år sedan, han har varit drogfri i 10 år och jag gick hos en terapeut för att komma ur det beteende JAG hade medan han missbrukade. Har även utbildat mig efter det och är idag frivilligarbetare inom olika organisationer både för missbrukare och deras anhöriga. Så nej, jag anser inte att jag är inne i ett medberoende.

Och ställer någon en fråga på FL har jag väl lika stor rätt som alla andra att svara..? snokat och undrat har jag inte gjort, min enda undran var om tillbehören TS hittat eftersom man kanske lättare kunde svara på hennes fråga. Räkna vet jag inte vad du menar? Halveringstiden på amfetamin eller dosstorleken..? Man behöver ju inte räkna ut nåt av det..?

Undrar vem som inte borde hålla på såhär...
  • Anonym (.....)
    Anonym (Fd. medmissbrukare) skrev 2013-09-07 11:10:43 följande:
    Är jag inne i ett medberoende..? Mitt EX missbrukade EFTER att vi separerat. Vi gick isär för 12 år sedan, han har varit drogfri i 10 år och jag gick hos en terapeut för att komma ur det beteende JAG hade medan han missbrukade. Har även utbildat mig efter det och är idag frivilligarbetare inom olika organisationer både för missbrukare och deras anhöriga. Så nej, jag anser inte att jag är inne i ett medberoende.
    Och ställer någon en fråga på FL har jag väl lika stor rätt som alla andra att svara..? snokat och undrat har jag inte gjort, min enda undran var om tillbehören TS hittat eftersom man kanske lättare kunde svara på hennes fråga. Räkna vet jag inte vad du menar? Halveringstiden på amfetamin eller dosstorleken..? Man behöver ju inte räkna ut nåt av det..?

Undrar vem som inte borde hålla på såhär...
    Förlåt så jättemycket.. :/ Pinsamt ! Jag har klickat på fel inlägg såklart -Det ska vara Ts inlägg jag skriver svar på !
  • Anonym (.....)
    Anonym (Klara) skrev 2013-09-07 09:43:00 följande:
    Amfetamin är det jag också har i mitt huvud, tyvärr.. För många år sedan så hade han tagit ett piller på en fest, amfetamin sa han, och då var han uppe hela natten sen och dagen därpå. Däremot så mådde han dåligt flera dagar efteråt, vilket han gott kunde ha tyckte jag:p är det så att amfetamin kan tas i mindre doser? Jag är hundra på att han inte röker iaf, för han luktar inte, hans ögon är inte så som när han rökt och jag märker inget sånt. När jag hittade tillbehör så var det en slags hemmagjord pipa. Saken är att han är så himla dålig på att dölja saker, och väldigt ärlig i vanliga fall, kan inte hålla några hemligheter och så. Så egentligen väntar jag på att han ska berätta, men vet inte om han kommer göra det då jsg vet att han är rädd för vad han kan förlora. Men jag märker mkt väl när han åker till sin "kompis" som bor en halvtimme härifrån, för då ljuger han så dåligt.. Han gör inte detta varje dag, men cirka en gång i veckan, och jag är orolig.
    Det här..
Svar på tråden Vilken drog..? Hjälp mig.