• Robespierre

Bur med husflugor

Hallojs... Har börjat intressera mig för det här med att ha flugor som husdjur. Hur är det enklast att börja ? Jag har f:n 3 st inne i ett uppochnedvänt såll men har hört att detta inte anses vara acceptabelt av djurskyddsföreningen. Snälla hjälp !

4 8 15 16 23 42
  • Svar på tråden Bur med husflugor
  • FIame

Nä alltså flugor behöver ett större utrymme än ett såll för att kunna flyga och känna sig fria. Kan du inte bara släppa de lösa i din bostad? Vänjer de sig vid dig att du matar dom och så, så kommer det inte vara rädda för dig.

• Unis

Du kan väl köpa ett jättestort akvarium och ha dom i? Där kan dom flyga fritt.

• Frontline

Måste vara ett helvete att få på dom koppel om du ska ta med dom ut på en promenad

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Enter Sandman

För att inte prata om päls och vingvård, hur har du tänkt fixa det ts. Skrattande

• Isnogood
    Frontline skrev 2013-09-07 10:09:22 följande:
    Måste vara ett helvete att få på dom koppel om du ska ta med dom ut på en promenad

"Skrattar"
    I live on the dark side...the devil is my confederate
  • bängolle

Flugor trivs bäst i sin naturliga miljö. Anlägg en liten gödselstack i vardagsrummet och kanske ett ruttnande kadaver i en lugn hörna där dom kan lägga ägg.

• Robespierre

Koppelproblemet är knivigt det skall jag erkänna, fast de har inte lust att gå ut så ofta. Jag har byggt ett typ hamsterhjul i miniatyrstorlek som de springer för glatta livet i.

4 8 15 16 23 42
  • Unis
    Robespierre skrev 2013-09-08 13:10:10 följande:
    Koppelproblemet är knivigt det skall jag erkänna, fast de har inte lust att gå ut så ofta. Jag har byggt ett typ hamsterhjul i miniatyrstorlek som de springer för glatta livet i.

Det måste vara ett väldigt väldigt litet hjul du har byggt, vad händig du är ;) och förstår att flugorna tycker det är kul.
  • Robespierre

Ja hjulet är ungefär 3-4 cm i diameter, jag använde en toapappersrulle som mall. Pinnarna i hjulet är tandpetare som jag filat bort de vassa kanterna på.

4 8 15 16 23 42
  • Chava

Tack. Fick mig att nästan väcka min bebis. Garvar ihjäl mig åt TS.

• Robespierre

Jag funderar faktiskt på att anamma idén om att begagna mig av ett akvarium som permanent bostad för flugorna. De rackarna har nämligen listat ut att de kan krypa ut ur hålen på mitt såll, och det är minst sagt ett hundgöra att fånga in dem igen. Det är som om de slår dövörat till och medvetet hunsar mina lockrop. Ett lagom stort akvarium på c:a 40 liter tror jag blir bra. Så får tiden visa huruvida deras revir-beteende ter sig.

4 8 15 16 23 42
  • Unis
    Robespierre skrev 2013-09-08 17:55:08 följande:
    Jag funderar faktiskt på att anamma idén om att begagna mig av ett akvarium som permanent bostad för flugorna. De rackarna har nämligen listat ut att de kan krypa ut ur hålen på mitt såll, och det är minst sagt ett hundgöra att fånga in dem igen. Det är som om de slår dövörat till och medvetet hunsar mina lockrop. Ett lagom stort akvarium på c:a 40 liter tror jag blir bra. Så får tiden visa huruvida deras revir-beteende ter sig.
    Jaaaa.....tack för att du anammar min idé Ett akvarium blir perfekt för dom små liven och ingen risk för smitning. 
  • Robespierre

Eventuellt kan man ju komplettera med ett par biffiga svarta skalbaggar som kan hålla lugn och ro i flugsamhället. De går inte av för hackor om man säger som så.

4 8 15 16 23 42
  • Robespierre

Spindel... Hmm ja det är värt en tanke. Risken finns ju att den utrotar alla flugor dock. Därifrån kan den drabbas av maktgalenhet och försöka ta över hela lägenheten med en coup d'etat.

4 8 15 16 23 42
Svar på tråden Bur med husflugor