• Anonym (nyfiken väninna)

Är detta skäl nog för att barnet ej ska vara hos sin pappa?

Hejsan.

Jag har en väninna som har två barn med två olika pappor. Det äldsta barnets pappa har aldrig någonsin funnits med i bilden och han stack så fort han fick veta att hon var gravid. Nu fem år senare har han ännu inte visat sig eller träffat barnet.

Det andra barnet, även det yngsta är 18 månader och där kommer pappan till barnet som bor med mamman då såklart, cirka tre gånger i veckan och det har han gjort hela tiden. Nu vill Pappan att barnet ska få börja ha umgänge hemma hos honom som lite förberedande inför övernattningar längre fram i tiden. Min väninna vägrar komma med barnet till honom eftersom hon känner sig väldigt otrygg med honom. Jag har pushat på henne och nu har hon varit hos honom vid sex tillfällen - alla tillfällen har jag varit med som stöd då hon inte vill varken lämna barnet ensam med honom eller vara ensam med honom och barnet.

Pappan är hur charmig som helst. Han är jätte trevlig och absolut inte våldsam eller hotfull. Han har aldrig varit otrevlig mot henne eller haft något större bråk. Det är just det att mamman inte känner sig trygg i pappans bostad. Det går bra att vara med honom och barnet hemma i hennes bostad, bara hon, pappan och barnet.

Nu har pappan stämt henne på umgänget och att han vill vara ensam med barnet, tex att hon lämnar barnet någon timme precis som hon gör när han är hemma hos dom och försvinner iväg på ärenden.

Jag förstår inte riktigt Mammans oro och jag vill inte heller argumentera emot henne som väninna. Låter det vara tingsrättens uppgift att reda ut, men jag tycker ändock att det är märkligt.

Visar tingsrätten förståelse för sådant och låter hennes vilja gå igenom eller skiter de fullständigt i att mamman känner sig otrygg med pappan i hans bostad?

Hon har trots allt fått barn med en man som finns där jämt för barnet och visar vilja och tar ansvar. Är lite rädd att hon ska skrämma bort pappan och stå där ensam med två barn utan pappor.

• Svar på tråden Är detta skäl nog för att barnet ej ska vara hos sin pappa?
  • Anonym (qwerty)

Nej, det är inte skäl nog. Mamman kan faktiskt be tex dig att sköta överlämningen till pappan om hon inte vill träffas umgås med pappan.

Barnet bör träffa pappan enskilt så att barn och pappa kan bli bekväma med varandra. Under en period kan man ses gemensamt tex i mammans hem eller på annan plats. Öppna förskolan etc.

Mamman har en skyldighet att underlätta umgänget med pappan och de anledningarna som ges är inte att underlätta, snarare tvärtom, då det inte verkar finnas fog för oron hon känner.

TR kommer inte lägga vikt vid mammans oro men om behovet finns kommer de att ge alternativ för lämning och hämtning. Vilket mamman redan idag förväntas lösa vilket hon gör med hjälp av dig.

Mamman behöver troligen växa upp och sluta vara överbeskyddande för det är ofta det som oron bottnar i. 

• h8him

Han kommer med stor sannolikhet att få umgänge hemma hos sig. Men, han kan inte få mer umgänge än han yrkar på, och en dom är för alltid. Så vill han slippa stämma henne igen så måste han yrka på att få det umgänge som han vill ha när barnet är lite äldre. Han kan ju föreslå en långsam upptrappning av umgänget så att det blir bra för barnet.

• Anonym (m,..-)

charmiga och trevliga killar kan ha en sida dom inte visar för alla. han kanske blir elak mot mamman när dom är ensam, låter som hon behöver stöd och hjälp vid överlämningar istället för att kritiseras. många personer som är elaka och hemska visar upp sin fina sida inför vänner och bekanta, men innanför hemmets väggar visar dom den hemska sidan.

• h8him
    Anonym (m,..-) skrev 2013-09-08 11:52:41 följande:
    charmiga och trevliga killar kan ha en sida dom inte visar för alla. han kanske blir elak mot mamman när dom är ensam, låter som hon behöver stöd och hjälp vid överlämningar istället för att kritiseras. många personer som är elaka och hemska visar upp sin fina sida inför vänner och bekanta, men innanför hemmets väggar visar dom den hemska sidan.
    Men umgänge hemma hos henne tycker hon går bra...
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (m,..-) skrev 2013-09-08 11:52:41 följande:
    Ja och eftersom det kan hända ska man utgå ifrån att det händer?

Om pappan känner lika inför mamman kanske man ska utgå ifrån att hon är olämplig som förälder och flytta boende också?

Jag tycker mamman ska sluta vara överbeskyddande och börja samarbeta kring umgänge istället för att sätta upp hinder. Hon har ju uppenbarligen inga problem att umgås enskilt med pappan i sitt hem. Nu kanske det är dags att barnet ska umgås med pappan i hans hem. Mamman kan välja att delta eller inte men i slutänden så kommer det ske enskilt umgänge i pappans hem.
  • Anonym (Z)

Han kommer få igenom ug hemma hos sig utan övervakning av dig eller henne om hon inte berättar för tr hur han är. Då måste hon lämna ungen där och sedan blir det en övernattning därefter vh och så vidare tills det varannan vecka om ett tag

• h8him
    Anonym (Z) skrev 2013-09-08 12:42:05 följande:
    Han kommer få igenom ug hemma hos sig utan övervakning av dig eller henne om hon inte berättar för tr hur han är. Då måste hon lämna ungen där och sedan blir det en övernattning därefter vh och så vidare tills det varannan vecka om ett tag
    Menar du att han inte får umgänge hemma hos sig om mamman berättar för Tingsrätten hur han är? Hur är han egentligen? Har Ts skrivit något som kan uppfattas som att han är en dålig/skadlig förälder?
  • Anonym (Z)

Finns större chans att ug skall vara på allmän plats om det finns nåt att berätta om man säger det, finns nåt som ska komma fram men man håller köft då lär inget bli annorlunda en att pappan får va ensam med sin unge hemma hos sig. Rimligen om mammam skiter på sig av att gå hem till pappan kan man undra varför vara ensam hemma hos sig med honom då, att hon är otrygg är knappas det tr skall ha med i sin bedömning så det jag sa: vet mamman nåt som kan hindra att ug blir hemma hos pappan ensam med ungen så får väl mamman öppna den lillla munnen och sjunga ut

• Anonym (abc)

En 1 1/2-åring är rätt stor i detta sammanhang.
    Pappan kommer absolut att få i det närmaste omedelbar övernattning en natt vh och snart hela helgen.

TS: Kan du överlämna/hämta barnet?

Kan övernattning ske i mammans lägenhet och mamman och det andra barnet sover över hos dig? Det kanske är en bra start för alla?     

• Anonym (tveksam)

Hon är säkert rädd att barnet skall fästa sig FÖR mycket vid pappan .....

Svar på tråden Är detta skäl nog för att barnet ej ska vara hos sin pappa?